Pilihan Bahasa Dalam Komunikasi Mahasiswa Multietnik Pbsi Serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Berbicara Pada Siswa Sma
DOI:
https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i1.137Keywords:
choice of language, multiethnic, and PBSIAbstract
This study aims to describe the choice of language in the communication of PBSI muktiethnic students which include: (1) when doing lecture assignments, (2) during HMPS activities, (3) when chatting in the campus canteen, and (4) the implications for learning to speak in senior high school.
The results of research on the choice of language in PBSI multi-technical student communication show (1) the choice of language when doing coursework is in the form of: a. Dayak Ngaju speakers and Batak speakers choose Indonesian; b. Dayak Ngaju speakers and Banjar speakers choose Indonesian and Banjar languages; c. Ma'anyan speakers and Ma'anyan speakers choose Indonesian, Ma'anyan and Banjar; d. speakers of Javanese, bMaanyan and Dayak Ngaju languages choose Indonesian and Dayak Ngaju languages; and e. speakers of Ma'anyan, Banjar and Batak languages choose Indonesian and Banjar languages. (2) the choice of language during HMPS activities is in the form of: a. speakers of Dayak Ngaju and Banjar languages choose Indonesian; b. speakers of Javanese and Batak languages prefer Indonesian and Banjar languages; c. speakers of Ma'anyan, Banjar and Dayak Ngaju languages choose Indonesian. (3) the choice of language when chatting in the campus cafeteria is in the form of: a. speakers of Dayak Ngaju and Dayak Ngaju languages choose Indonesian and Dayak Ngaju languages; b. speakers of Banjar and Dayak Ngaju languages choose Indonesian and Banjar languages; and c. speakers of Ma'anyan, Batak and Dayak Ngaju languages choose Indonesian and Banjar languages. As well as (4) the implications for learning to speak in high school, especially in K.D 4.19 which is related to material things that must be prepared before staging a drama, namely dialogue between characters..
References
Abdurrahman. (2011). Sosiolinguistik: Teori, Peran, Dan Fungsinya Terhadap Kajian Bahasa Sastra. 18-37.
Herawati. (2015). The Influential Factors In Language Choice In The Multilingual Society Sinjai. Widyariset, Vol. 18 No. 2.
Kartikasari, R. D. (2019). Penggunaan Bilingualisme Pada Masyarakat Yang Berwirausaha. Pena Literasi, 47-54.
Kemendikbud Edisi Revisi 2017. 2017. Bahasa Indonesia untuk SMA/MA/SMK/MAK Kelas XI. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Laiya, R. E. (2017). Pilihan Bahasa Pada Masyarakat Multibahasa Di Desa Botohilisorake, Nias Selatan. 156-167.
Mahsun. (2014). Metode Penelitian Bahasa: Tahapan, Strategi, Metode dan Tekniknya. Jakarta: Rajawali Press.
Malabar, S. (2015). Sosiolinguistik. Gorontalo: Ideas Publishing.
Mastoyo, T. (2007). Pengantar (Metode) Penelitian Bahasa. Carasvatibooks.
Misnawati, M. (2022). Kalimat Efektif dalam Laporan Kegiatan Relawan Demokrasi Relasi Berkebutuhan Khusus pada Pemilihan Gubernur dan Wakil Gubernur Kalimantan Tengah Tahun 2020. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 2(2), 228-239.
Nahak, T. C. (2023, May). Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Inggris Melalui Pembelajaran Kooperatif Model Team Game Tournament (TGT) Pada Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Malaka Barat Tahun Pelajaran 2022/2023. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 2, No. 1, pp. 204-214).
Nadiroh, S., Rini, I. P., Pratiwi, D. E., & Istianah, I. (2022, May). Tindak Tutur Ilokusi pada Film Tak Kemal Maka Tak Sayang Karya Fajar Bustomi. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 192-208).
Najiyah, F., Mutiara, R. A., & Lestari, R. D. (2019). Peristiwa Tutur Berdasarkan Aspek "Speaking" Dalam Tayangan "Katakan Putus". Parole, Vol. 2 No 4.
Oktarizka, Endelta, I., Lestari, R. E., Wita, Kuntarto, E., & Silvi. (2018). Mengkaji Hakikat Dan Filosofi Bahasa. 1-9.
Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif. Jurnal Alhadharah, Vol. 17 No. 33.
Santosa, P. (2015). Metodologi Penelitian Sastra. Yogyakarta: Azzagrafika.
Sari, N. E., & Wedasuwari, I. M. (2014). Pilihan Bahasa Peserta Didik Kelas Xi IPA 2 SMA (Slua) 1 Saraswati Denpasar . Jurnal Bakti Saraswati , Vol.03 No.02.
Sitorus, G. P., Poerwadi, P., Asi, Y. E., Misnawati, M., & Christy, N. A. (2023, April). Bentuk Dan Fungsi Deiksis Dalam Novel Edensor Karya Andrea Hirata Serta Implikasinya Terhadap Pembelajaran Novel di SMA. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 2, No. 1, pp. 01-14).
Subroto, E. (2007). Pengantar Metode Penelitian Linguistik Struktural. Surakarta: LPP UNS dan UNS Press.
Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Bahasa Pengantar Penelitian wahana Kebudayaan Secara Linguistis. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sultan. (2021). Sosiolinguistik (Sebuah Pendekatan dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Mataram: Sanabil.
Poerwadi, P., & Misnawati, M. P. Deder dan Identitas Kultural Masyarakat Dayak Ngaju. GUEPEDIA.
Poerwadi, P., Misnawati, M., & Sari, F. M. (2023). Literary Phenomenology in Ngaju Dayak Folklore. Journal of World Science, 2(2), 261-277.
Pranoto, I., Ediantes, E., & Siahaan, V. D. (2023). FILSAFAT PENDIDIKAN SEBAGAI KONSEP PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI DI INDONESIA. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 307-317.
Usop, L. S., Perdana, I., Poerwadi, P., Diman, P., & Linarto, L. (2021). Campur Kode Dalam Iklan Penawaran Barang di Forum Jual Beli Online Facebook Kota Palangka Raya (Kajian Sosiolinguistik). ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 2(2), 18-31.
Wahad, L. A. (2015). Pilihan Bahasa pada Komunitas Tutur Pasar Baruga. AL-IZZAH, Vol. 10 No. 2.
Wicaksono, L. (2016). Bahasa Dalam Komunikasi Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Perspektif 1, 9-19.
Waruwu, T. K. Y., Isninadia, D., Yulianti, H., & Lubis, F. (2023). ALIH KODE DAN CAMPUR KODE DALAM KONTEN PODCAST CAPE MIKIR WITH JEBUNG DI SPOTIFY: KAJIAN SOSIOLINGUISTIK. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 115-123.
Wiyanto, M. S., Misnawati, M., & Dwiyanti, D. R. (2022). Penerapan Strategi Penolakan dalam Komunikasi Pembelajaran Bahasa Inggris antara Guru dan Siswa di SMK PGRI 1 Jombang. EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(2), 3076-3084.
Yanesupriana, Y., Purwaka, A., Perdana, I., Frianto, D., & Nitiya, R. (2022, May). Kesalahan Pemakaian Ejaan dan Diksi pada Media Luar Ruang di Kota Palangka Raya. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 1, No. 1, pp. 124-133).
Zaim, M. (2014). Metode Penelitian Bahasa: Pendekatan Struktural. Padang: Sakabina Press.