Keistimewan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Qur’an

Authors

  • Nurul Fadillah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Bella Azahra Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Sapri Sapri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fitri Ana Daulay Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Miftah Hayati Manjuntak Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nur Adilla Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Army Fahita Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Tasya Sabrina Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i1.664

Keywords:

Arabic, Al-Qur'an, Specialties

Abstract

This research aims to examine the special characteristics of Arabic as the language of the Koran. The data collection used in this research is a literature study method and examines in more depth and analyzes articles and books that are relevant and related to the discussion material. The results of the research show that Arabic is a language that is very widely used among Muslims because of its specialty in being used as the language of the Koran. This research also explains that studying Arabic in MI/SD education must be implemented so that students are able to easily study, understand and read the Al-Qur'an properly and correctly. This research provides information about how important the Al-Qur'an is in learning Arabic and vice versa. Because the Al-Qur'an is the main benchmark in making Arabic a center of study among Muslims.

 

References

Abu Khatim, Ahmad ibnu Khamdan ar-Razi. 1994. Kitabu az-Zinati fi al-Kalimat al-Islamiyyah al-‘Arabiyyah. Shuna’a: Markazu ad-Dirasat wa al-Bukhuts al-Yamani.

Aman, M. (2021). Bahasa Arab Dan Bahasa Al-Qur'an. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 3 (1).

http://jurnal.umt.ac.id/index.php/jkip/article/view/4256

Arrodhi, M. H. (2021). Mempelajari AlQuran untuk Memahami Bahasa Arab. At-Tahdzib: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 6(02), 19-29.

http://ejurnal.iaipd-nganjuk.ac.id/index.php/At-Tahdzib/article/download/369/266

Asy’ari, H. (2016). Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Qur’an. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 21-28.

https://www.e-journal.ikhac.ac.id/index.php/nidhomulhaq/article/view/5

Dhita, W. (2019). BAHASA ARAB BAHASA AL-QUR'AN. https://osf.io/preprints/inarxiv/3xcnb/

Khumaini, M. (2022). Urgensi Bahasa Arab Dalam Kurikulum Pendidikan Sekolah Dasar Dan Menengah Sebagai Bahasa Asing Pilihan Pada Era Society 5.0. Al-TARQIYAH: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 1-15. https://altarqiyah.ftk.uinjambi.ac.id/index.php/altarqiyah/article/view/32

Muhammad, A. B. (2005). Beberapa aspek keunikan dan keistimewaan bahasa Arab sebagai bahasa al-Quran. Sains Humanika, 42(1). https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/350

Nurbayan Yayan. 2014. Keindahan Gaya Bahasa Kinayah Dalam Al-Qur'an. Bandung: RoyyanPress

Ridlwan, B. (2021). PENTINGNYA AL-QU-RAN BAGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. EL-FUSHA: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan, 2(1), 226-258. https://ejournal.unhasy.ac.id/index.php/alfusha/article/view/1873

Risna, R. (2023). BAHASA ARAB KEISTIMEWAAN BAHASA ARAB SEBAGAI BAHASA AL QURAN: KEISTIMEWAAN BAHASA ARAB SEBAGAI BAHASA AL QURAN. Al-MUALLAQAT, 2(2), 01-14. https://www.jurnal.stainmajene.ac.id/index.php/almuallaqat/article/view/577

Zubaidillah, M. H. (2023). Pentingnya Pendidikan Bahasa Arab dan Pemahaman Al-Quran dalam Pengembangan Anak-anak Muslim: Tinjauan Multi-Dimensi. https://www.researchgate.net/profile/Muh-Zubaidillah/publication/374384702_Pentingnya_Pendidikan_Bahasa_Arab_dan_Pemahaman_Al-Quran_dalam_Pengembangan_Anak-anak_Muslim_Tinjauan_Multi-Dimensi/links/651b451d3ab6cb4ec6b49907/Pentingnya-Pendidikan-Bahasa-Arab-dan-Pemahaman-Al-Quran-dalam-Pengembangan-Anak-anak-Muslim-Tinjauan-Multi-Dimensi.pdf

Downloads

Published

2023-12-27

How to Cite

Nurul Fadillah, Bella Azahra, Sapri Sapri, Fitri Ana Daulay, Miftah Hayati Manjuntak, Nur Adilla, … Tasya Sabrina. (2023). Keistimewan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Qur’an . Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(1), 146–156. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i1.664