Penerapan Digital Branding Melalui Pendekatan Penyuluhan, Pelatihan, dan Pendampingan Bagi Pelaku UMKM Kelurahan Medokan Semampir

Authors

  • Erni Dwi Zulfarida Solihiyah Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Ika Sari Tondang Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.59024/faedah.v1i3.266

Keywords:

Digital Branding, Product Photography, MSMEs, Medokan Semampir

Abstract

Development in the current era of globalization is highly dependent on the economic sector. The role of communities in economic development lies in the advancement of Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs). MSMEs can also absorb labor, thereby improving the welfare of the community. Medokan Semampir Subdistrict has an active MSMEs activity.but MSMEs in Medokan Semampir Subdistrict also face challenges in managing their businesses, especially regarding technological mastery and the lack of product branding implementation. In response to these issues, an intervention was implemented through educational sessions, training programs, and mentoring sessions focused on Digital Branding, specifically encompassing copywriting and product photography

 

References

Aliyah, A. H. (2022). Peran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. WELFARE Jurnal Ilmu Ekonomi, 3(1), 64-72.

Apip Alansori, S. E., & Erna Listyaningsih, S. E. (2020). Kontribusi UMKM Terhadap Kesejahteraan Masyarakat. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Dewi, S. R., Sriyono, S., & Sumartik, S. (2021). Pendampingan dan penguatan UMKM Desa Kenongo melalui branding dan legalitas produk di masa pandemi Covid-19. Jurnal Pengabdian Masyarakat IPTEKS, 7(1), 95-101.

Dewi, V. S., Setyaningsih, D., & Dewi, A. P. (2020). Branding UMKM Rengginang dan Pengembangan Pertanian Padi Organik Dusun Randucanan, Desa Tonoboyo, Kecamatan Bandongan, Kabupaten Magelang. Jurnal Abdimas Kartika Wijayakusuma, 1(2), 63–75.

Mukhtar Adinugroho, Rita Sari, Reizano Amri Rasyid. 2023. Pelatihan copywriting sebagai sarana komunikasi sebuah brand dan strategi meningkatkan penjualan di sosial media instagram. Indonesia Berdaya, 4(3),895-902.

Muntazori, A. F., Listya, A., & Qeis, M. I. (2019). Branding Produk UMKM Pempek Gersang. Jurnal Desain, 6(03), 177–185.

Rizaldi, T., & Putranto, H. A. (2020). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Marketing dan Branding pada UMKM. Seminar Nasional Hasil Penelitian Dan Pengabdian Masyrakat, 2, 56–59.

S. N. Sarfiah, H. E. Atmaja, and D. Marlina, (2019). UMKM Sebagai Pilar Membangun Ekonomi Bangsa. J. REP Riset Ekon. Pembangunan, vol. 4, no. 2, pp. 1–189,.

Setiawati, S. D., Fitriawati, D., & Retnasari, M. (2019). Penerapan digital branding bagi pelaku usaha mikro kecil menengah. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. Hal, 11, 17.

Downloads

Published

2023-07-10

How to Cite

Erni Dwi Zulfarida Solihiyah, & Ika Sari Tondang. (2023). Penerapan Digital Branding Melalui Pendekatan Penyuluhan, Pelatihan, dan Pendampingan Bagi Pelaku UMKM Kelurahan Medokan Semampir. Faedah : Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(3), 156–163. https://doi.org/10.59024/faedah.v1i3.266

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.