Readability Analysis Of Physics Module Based On PBL For Vector And Newton Laws Material For X Grade Students In Senior High School
DOI:
https://doi.org/10.59024/ijellacush.v1i2.172Keywords:
Validity, Module, PBL (Problem Based Learning), VectorAbstract
Language validation aims to determine the accuracy of the use of language in the module. It is intended that the information to be conveyed by the module can be conveyed clearly to the reader. This research was conducted to determine the language validity of the PBL (Problem Based Learning) physics module on vector material to find out how appropriate it was for X grade students in high school. The method used in this research was a qualitative descriptive research method. By using a research procedure that was calculating the validation results obtained, then providing the criteria and categories of the percentage of the results of the assessment of the validity value. From the results of this study, the overall value of language validation was obtained, namely 81.25% with a very decent category.
References
Affandi, M. R., M. Widayanti., Y. B. Bhakti. (2020). Analisis Efektivitas Media Pembelajaran E-Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Pelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika. 9(2):50-157
Agustin, Iva Ning Nur, and Achmad Supriyanto. 2020 "Permasalahan Pendidikan Di Indonesia." Seminar Nasional Arah Manajemen Sekolah pada Masa dan Pasca Pandemi Covid-19.
Arisandy, D., D. P. Rizkika, dan T. D. Astika. 2019. Eksistensi Bahasa Indonesia pada Generasi Milenial di Era Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 3 (2): 247-251.
Azka H. H. A., R. D. Setyawati, dan I. U. Albab. 2019. Pengembangan Modul Pembelajaran. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 1 (5): 224-236.
Gulo, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar IPA. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 334-341.
Haryadi, R., & Al Kansaa, H. N. (2021). Pengaruh media pembelajaran e-learning terhadap hasil belajar siswa. At-Ta'lim: Jurnal Pendidikan. 7(1):68-73.
Husna, A., dan D. Eliza. 2021. Strategi Perkembangan dan Indikator Pencapaian Bahasa Reseptif dan Bahasa Ekspresif pada Anak Usia Dini. Jurnal Family Education. 1 (4): 38-46.
Maslihah, L., dan S. D. Nirmala. (2023). Keefektifan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Literasi dan Numerasi Peserta Didik di Sekolah Dasar. Jurnal BASICEDU. 7(1):1-10
Melanda, D., A. Surahman., dan T. Yulianti. 2023. Pengembangan Media Pembelajaran IPA Kelas IV Berbasis Web (Studi Kasus: SDN 02 Sumberejo). Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi. 4(1):28-33
Mukti, W. M., Y. B. P. N., dan Z. D. Anggraeni. 2020. Media Pembelajaran Fisika Berbasis WEB menggunakan Google Sites pada Materi Listrik Statis. Jurnal Webinar Pendidikan Fisika 2020. 5 (10): 51-59
Nasution, E. Problematika Pendidikan di Indonesia. Jurnal Fakultas Ushuluddin dan Dakwah IAIN Ambon.
Nikat, R. F., Loupatty, M., & Zahroh, S. H. 2021. Kajian Pendekatan Multirepresentasi dalam Konteks Pembelajaran Fisika. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Fisika. 1(2): 45-53.
Nissa, I. C., B. R. A. Febrilia., dan D. Pangga. 2023. Uji Keterbacaan Buku Ajar Matematika Dasar Untuk Mahasiswa Program Studi Pendidikan Fisika. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika. 2(1):1-8
Panggabean, D. D., dan S. S. B. Sembiring. 2022. Pembuatan E-Modul Fisika Berbasis Problem Based Learning Materi Usaha dan Energi. Jurnal Pendidikan Fisika. 11 (2): 116-121.
Risdianto, E. 2019. Analisis Pendidikan Indonesia di Era Revolusi Industri 4.0.
Sarumaha, M., Harefa, D., Ziraluo, Y. P. B., Fau, A., Fau, Y. T. V., Bago, A. S., ... & Novialdi, A. (2022). Penggunaan Model Pembelajaran Artikulasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Terpadu. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(3), 2045-2052.
Setiawan, L. D. 2020. Permasalahan Pendidikan Indonesia di Tengah Pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia. 4(1).
Suastika, I. K., dan A. Rahmawati. 2019. Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Konstektual. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia. 4 (2): 58-61.
Wulandari, A. P., A. A. Salsabila., K. Cahyani., T. S. Nurazizah., Z. Ulfiah. 2023. Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education. 5(2): 3928-3936
Wulandari, T., dan A. Mudinillah. 2022. Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah. 2(1):115