Pengaruh Efikasi Diri terhadap Hasil Belajar Siswa Setingkat Madrasah Aliyah

Authors

  • Alif Akbar Maulana Universitas Sunan Giri Surabaya
  • Didit Darmawan Universitas Sunan Giri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i2.1295

Keywords:

self-efficacy, learning outcomes, at the level of Madrasah Aliyah

Abstract

This study aims to analyze the influence of self-efficacy on the learning outcomes of students at the Madrasah Aliyah level through literature study. In this study, the authors collected and reviewed various related literature, including journal articles, books, and previous research reports that discussed self-efficacy and its impact on learning. The results of the analysis show that self-efficacy is a person's ability to regulate and carry out the behaviors necessary to achieve certain goals. This happens because they believe that the actions taken will yield the desired results even if in the face of difficulties they have little incentive to act or persevere. These findings indicate the need to increase self-efficacy through training and professional development to improve the learning outcomes of students at the Madrasah Aliyah level. This research is expected to provide insight for policymakers in an effort to improve the quality of education.

References

Alamsyah, M. F., & Darmawan, D. (2025). Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Hasil Belajar Siswa Madrasah Tsanawiyah. TSAQOFAH, 5(1), 1-13.

Apsari, B. S., Adi, W., & Octoria, D. (2015). Pengaruh Efikasi Diri, Pemanfaatan Gaya Belajar dan Lingkungan Teman Sebaya terhadap Prestasi Belajar Akuntansi (Studi Kasus di SMK Negeri 1 Surakarta). Jupe-Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(1), 1-13.

Arsyad, N., N. N., & I. I. (2020). Pengaruh Regulasi Diri, Efikasi Diri, dan Kemampuan Berpikir Kreatif Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Issues in Mathematics Education (IMED) 4(1), 83-93.

Darmawan, D., & Mardikaningsih, R. (2022). Hubungan Kecerdasan Emosional dan Hasil Belajar dengan Kualitas Komunikasi Mahasiswa Fakultas Ekonomi. ARBITRASE: Journal of Economics and Accounting, 3(1), 45–49.

Fadilah, R. N., & Rafsanjani, M. A. (2021). Pengaruh Efikasi Diri Siswa Terhadap Hasil Belajar Ekonomi dalam Pembelajaran Daring. Jurnal Paradigma Ekonomika, 16(3), 581-588.

Haqiqi, M. F., Yunusi, Y. M. E, & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah, Kemandirian dan Waktu Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Mts Nahdlatul Athfal Gersempal Omben Sampang. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 23(2), 52–62.

I, W., Darmawan, D., & Mardikaningsih, R. (2018). Model Pembelajaran di Sekolah. IntiPresindo Pustaka, Bandung.

Ilham, M., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Perhatian Orang Tua terhadap Hasil Belajar Siswa Se-tingkat Menengah Atas. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 2(1), 231-240.

Ismaya, B., Sutrisno, S., Darmawan, D., Jahroni, J., & Kholis, N. (2023). Strategy for Leadership: How Principals of Successful Schools Improve Education Quality. Al-Tanzim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(1), 247-259.

Isnadini, W., & Rasmawan, R. (2014). Pemberian Corrective Feedback disertai Reward terhadap Efikasi Diri dan Hasil Belajar Kimia di SMA. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 3(8), 1-12.

Lestari, U. P., Sinambela, E. A., Mardikaningsih, R., & Darmawan, D. (2020). Pengaruh Efikasi Diri dan Lingkungan Kerja terhadap Kepuasan Kerja Karyawan. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah, 3(2), 529–536.

Marddiyah, A. (2022). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas VI MIN 14 Al-Azhar Asy-syarif Indonesia. Thesis, FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.

Masfufah, M., Badriyah, L., Anggrain, N., Ahmad, L. J., & Al Asror, I. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Somatic, Audiotory, Visualisation, Intelectually (Savi) dalam Meningkatkan Kreativitas Belajar Siswa. Absorbent Mind: Journal of Psychology and Child Development, 2(01), 47–65.

Masnawati, E., & Hariani, M. (2023). Teacher Example and its Impact on Students’ Social Behavior. Studi Ilmu Sosial Indonesia, 3(1), 31-48.

Masnawati, E., Kurniawan, Y., Djazilan, M. S., Hariani, M., & Darmawan, D. (2023). Optimalisasi Kinerja Akademik Melalui Efikasi Diri, Motivasi Akademik dan Sumber Daya Teknologi Informasi dan Komunikasi. TIN: Terapan Informatika Nusantara, 3(11), 463–471.

Masnawati, E., Kurniawan, Y., Djazilan, M. S., Hariani, M., & Darmawan, D. (2023). Optimalisasi Kinerja Akademik Melalui Efikasi Diri, Motivasi Akademik, dan Sumber Daya Teknologi Informasi dan Komunikasi. TIN: Terapan Informatika Nusantara, 3(11), 463–471.

Megawanti, P. (2012). Meretas Permasalahan Pendidikan di Indonesia. Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 2(3), 227–234.

Miftah, N. (2023). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas X IPS pada Mata Pelajaran Ekonomi di Sekolah SMA PGRI 2 Kota Bekasi. SIBERNETIK: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 15-20.

Nasution, M. (2018). Konsep Pembelajaran Matematika dalam Mencapai Hasil Belajar Menurut Teori Gagne. Logaritma: Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains, 6(2), 112-126.

Nengseh, Y., Aliyah, N. D., & Darmawan, D. (2024). Motivasi Belajar, Efikasi Diri, dan Penggunaan Media Sosial Sebagai Penggerak Mandiri Belajar Akademik Siswa UPT SD Negeri 313 Gresik. Jurnal Kajian Agama Islam, 8(3), 65–74.

Rafoth, B. (2015). Multilingual Writers and Writing Centers. University Press of Colorado, Urban Institute.

Rahim, R., & Fadhilah, N. (2023). Hubungan antara Gaya Belajar dan Efikasi Diri dengan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Riset Dan Inovasi Pembelajaran, 3(1), 71–84.

Ratu, N. (2016). Perbedaan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Pembelajaran STAD dengan Example Nonexample pada Materi Bangun Ruang Kubus dan Balok Siswa Kelas IV SD Kristen Satya Wacana Kecamatan Siderejo Salatiga Semester II Tahun Pelajaran 2015/2016. Dissertation, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP-UKSW.

Rosyidah, N. (2023). Pengaruh Efikasi Diri Siswa Terhadap Sikap Belajar Pendidikan Agama Islam Kelas VII SMP Islam Terpadu Al-Maruf Mranggen Demak Tahun Ajaran 2022/2023. Dissertation, Universitas Islam Sultan Agung.

Rozikin, Zainul, A., & Suyati, E. S. (2023). Pengaruh Media Sosial Dan Efikasi Diri Terhadap Perilaku Konsumsi Siswa SMAN 3 Palangka Raya. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha 15(1), 28–35.

Rustika, I. M. (2012). Efikasi Diri: Tinjauan Teori Albert Bandura. Buletin Psikologi, 20(1-2), 18-25.

Safitri, S. M., Masnawati, E., & Darmawan, D. (2024). Pengaruh Gaya Mengajar Guru, Dukungan Orang Tua, dan Kepercayaan Diri Terhadap Minat Belajar Siswa. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 14(1), 77-90.

Salsabila, U. H., Mustika, L. A., Utami, S. D., Ikhsan, M. N., & Hasibuan, N. B. (2023). Pemanfaatan Media Sosial dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Equilibrium: Jurnal Pendidikan, 11(2), 140-146.

Sarnoto, A. Z., Rahmawati, S. T., Ulimaz, A., Mahendika, D., & Prastawa, S. (2023). Analisis Pengaruh Model Pembelajaran Student Center Learning terhadap Hasil Belajar: Studi Literatur Review. Jurnal Pendidikan dan Kewirausahaan, 11(2), 615-628.

Siahaan, Y. L. O., & Meilani, R. I. (2019). Sistem Kompensasi dan Kepuasan Kerja Guru Tidak Tetap di Sebuah SMK Swasta di Indonesia. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(2), 141-149.

Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Pakem. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(3), 283-294.

Surahmah, S., Lindra, K. F. P., Nuriyah, F., Masnawati, E., Darmawan, D., Mardikaningsih, R., & Hardyansah, R. (2024). Efektivitas Sosialisasi Program Beasiswa dalam Menjangkau Calon Penerima yang Berpotensi. JPMI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(1), 94-104.

Syehabudin, A., Nurimani, N., & Nurfalah, D. (2019). Hubungan Efikasi Diri dengan Hasil Belajar Matematika Siswa di SMA Darul Muttaqin Bekasi. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara (SEMNARA 2019), 1-7.

Wahdaniah, W., Rahman, U., & Sulateri, S. (2017). Pengaruh Efikasi Diri, Harga Diri, dan Motivasi terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas X SMA Negeri 1 Bulupoddo Kab. Sinjai. MaPan: Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 5(1), 68-81.

Yulianto, A. (2019). Pengaruh Self-efficacy terhadap Hasil Belajar Ekonomi Siswa SMA. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia), 4(1), 8-12.

Downloads

Published

2025-02-07

How to Cite

Alif Akbar Maulana, & Didit Darmawan. (2025). Pengaruh Efikasi Diri terhadap Hasil Belajar Siswa Setingkat Madrasah Aliyah. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 3(2), 105–120. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i2.1295

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.