Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Berbantuan Media Takalintar Pada Materi Perkalian Siswa Kelas V SD Negeri Kaluku Bodoa

Authors

  • Nur Angriani Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Haerul Syam Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Ardillah Wahyudi Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i2.159

Keywords:

STAD Type Cooperative Learning, Takalintar Media, Learning Outcomes

Abstract

This type of research is class action research (Class Action Research) which consists of two cycles where each cycle is held in three meetings. This research was conducted at SD Negeri Kaluku Bodoa. The research instruments used in this study were observation, learning achievement tests and documentation. The results showed that in the first cycle, out of 31 students, only 21 students or 67.7% met the minimum completeness criteria (KKM) or were in the low category with an average score of 78.2, while in cycle II where out of 31 students there are 30 students or 97% have met the minimum completeness criteria (KKM) with an average value obtained of 87.1 or are in the good category.

References

Afifah, H. N., & Fitrianawati, M. (2021). Pengembangan Media Panlintarmatika (Papan Perkalian Pintar Matematika) Materi Perkalian Untuk Siswa Sekolah Dasar. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 41-47.

Amir, A. (2014). Pembelajaran Matematika SD Dengan Menggunakan Media Manipulatif. In Forum Paedagogik (Vol. 6, No. 01).

Andrijati, N. (2014). Penerapan Media Pembelajaran Inovatif Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar Di PGSD UPP Tegal. Jurnal Penelitian Pendidikan, 31(2).

Anisensia, T., Bito, G. S., & Wali, M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Siswa Kelas V SDI Blidit Kabupaten Sikka. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 61-69.

Christiana, P. P., Suniasih, N. W., & Suadnyana, I. N. (2014). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbasis Penilaian Proyek terhadap Kemampuan Berpikir Kritis IPA SD Gugus VIII Sukawati. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).

Darmadi Hamid. (2016). Tugas, Peran Kompetensi dan Tanggung Jawab Menjadi Guru Profesional. Edukasi: Jurnal Pendidikan, 13(2), 161–174.

Dimyati, & Mudjiono. 2013. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamzah, A., & Muhlisrarini. 2014. Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Dinni, H. N. (2018). HOTS (High Order Thinking Skills) dan Kaitannya dengan Kemampuan Literasi Matematika. Prisma, 1, 170–176.

Fauzi, A., Sawitri, D., & Syahrir, S. (2020). Kesulitan Guru Pada Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1).

Firdaus, F. M. (2018). Pengaruh Teknik Takalintar Terhadap Kemampuan Proses Kognitif Siswa Sekolah Dasar. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 445-454.

Downloads

Published

2023-06-14

How to Cite

Nur Angriani, Haerul Syam, & Andi Ardillah Wahyudi. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Berbantuan Media Takalintar Pada Materi Perkalian Siswa Kelas V SD Negeri Kaluku Bodoa. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 1(2), 239–246. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i2.159

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.