Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Kewarganegaraan Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 1 Malaka Barat Tahun Pelajaran 2022/2023

Authors

  • Marselina Fahik SMA Negeri 1 Malaka Barat, Malaka-NTT, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i2.226

Keywords:

Accounting Learning, Learning Achievement, Peer Tutor Method

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of the Problem Based Learning (PBL) model in improving student learning outcomes in SMA. The research was conducted in two cycles at SMA Negeri 1 West Malacca. Data were obtained through observing learning activities, formative tests, and summarizing student scores. The results showed that there was a significant increase in cycle II compared to cycle I. The number of students who completed learning increased from 23 to 32 students, the average score of formative tests increased from 69.57 to 84.29, and the percentage of learning completeness increased. from 65.71 to 91.43. PBL implementation yields gains in increasing student participation, student-teacher interaction, student engagement, and overall student learning outcomes. Problem-based learning encourages students to engage in critical thinking, collaboration and discussion. The integration of relevant information sources also increases students' understanding of the subject matter. In conclusion, the application of Problem-Based Learning (PBL) significantly improves student learning outcomes and makes a positive contribution in the context of learning in SMA.

 

References

Arida, S. F., & Ikhsan, M. F. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas V Sekolah Dasar di Desa Sukolilo Pati Terhadap Pengerjaan Soal Berbasis Pembuktian. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 124-131.

Asi, Y. E., Elvira, E., Waruwu, N., Hartani, D., & Henita, M. (2022). Tingkat Kesulitan Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran Drama. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(1), 57-64.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik (Edisi Revisi). Penerbit PT Rineka Cipta.

Bere, G. B. (2023, May). Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Akuntansi Melalui Model Discovery Learning pada Siswa Kelas XI AK. 1 SMK St. Willibrodus Betun Tahun Pelajaran 2022/2023. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 2, No. 1, pp. 227-235).

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2011). Metode Penelitian dalam Pendidikan. Penerbit Routledge.

Creswell, JW (2014). Desain Penelitian: Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Penerbit Sage.

Gresheilla, R. S., Femmy, F., Simpun, S., & Diplan, D. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Dengan Menggunakan Metode Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Pada Peserta Didik Kelas IV-A SDN 6 Menteng Tahun Pelajaran 2022/2023. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora, 1(2), 137-149.

Hmelo-Silver, CE (2004). Pembelajaran Berbasis Masalah: Apa dan Bagaimana Siswa Belajar? Jurnal Psikologi Pendidikan, 16(3), 235-266.

Johnson, B., & Christensen, L. (2019). Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan Campuran. Penerbit Sage.

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). Perencanaan Penelitian Tindakan. Yayasan Penerbit Widya Sari Press.

Kementerian Pendidikan. (2013). Kurikulum Pendidikan Kewarganegaraan.

Misnawati, M., Poerwadi, P., Veniaty, S., Nurachmana, A., & Cuesdeyeni, P. (2022). The Indonesian Language Learning Based on Personal Design in Improving the Language Skills for Elementary School Students. MULTICULTURAL EDUCATION, 8(02), 31-39.

Moleong, L.J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). Penerbit PT Remaja Rosdakarya.

Nasution, S. (2017). Metode Penelitian Naturalistik Kualitatif (Edisi ke-3). Penerbit PT Bumi Aksara.

Savery, J.R., & Duffy, T.M. (2001). Pembelajaran Berbasis Masalah: Suatu Model Instruksional dan Mengisyaratkan Konstruktivisme. Dalam C. M. Reigeluth (Ed.), Teori dan Model Desain Instruksional: Paradigma Baru dalam Teori Instruksional (Jilid 2, hlm. 135-151). Penerbit Routledge.

Schmidt, H.G., Loyens, S.M.M., Van Gog, T., & Paas, F. (2011). Pembelajaran Berbasis Masalah Sesuai dengan Arsitektur Kognitif Manusia: Tanggapan terhadap Kirschner, Sweller, dan Clark (2006). Psikolog Pendidikan, 46(2), 91–97.

Schmidt, H.G., Rotgans, J.I., & Yew, E.H.J. (2011). Proses Pembelajaran Berbasis Masalah: Apa yang Bekerja dan Mengapa. Pendidikan Kedokteran, 45(8), 792–806.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Edisi ke-25). Penerbit PT Alfabeta.

Wiersma, W., & Jurs, S.G. (2009). Metode Penelitian Pendidikan: Pengantar (Edisi Ke-9). Penerbit Rajawali Pers.

Yin, R.K. (2014). Studi Kasus: Desain dan Metode (Edisi ke-5). Penerbit PT Raja Grafindo Persada.

Yenti, N. S., Syamsir, M. S., Mairiza, N., Anggraini, N., Febriani, E., & Fadilla, P. (2022). Dampak Budaya Korea Pop (K-Pop) Terhadap Tingkat Motivasi Belajar Mahasiswa Universitas Negeri Padang. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(1), 122-250.

Downloads

Published

2023-06-27

How to Cite

Marselina Fahik. (2023). Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Kewarganegaraan Sebagai Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI IPS 2 SMA Negeri 1 Malaka Barat Tahun Pelajaran 2022/2023. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 1(2), 286–295. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i2.226

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.