Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Akuntansi Melalui Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Pada Siswa Kelas XI Ak.2 SMK St. Willibrodus Betun Tahun Pelajaran 2022/2023

Authors

  • Gertrudis Basilisa Bere SMAK St. Willibrordus Betun

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i2.207

Keywords:

Accounting Learning, Learning Achievement, Peer Tutor Method

Abstract

The purpose of this study was to improve student achievement in class XI AK.2 SMK St. Willibrodus Betun in Accounting subject through the application of peer tutoring learning methods. The problems faced are the lack of student interest in accounting subjects, and the difficulty of maintaining focus during class. This has a negative impact on their academic performance. The proposed solution involves utilizing the peer tutoring method, whereby students receive assistance from their classmates in understanding accounting concepts. The research was conducted using the Classroom Action Research (CAR) method and involved 20 students as research subjects. The results showed that there was a significant increase in student achievement after the application of the peer tutoring method. In cycle I, 13 students successfully completed their studies with an average formative test score of 74.50 and a percentage of learning completeness of 65.00. In cycle II there was an increase in the number of students who completed their studies, with a total of 18 students. The average score of formative tests also increased to 88.00, and the percentage of complete learning reached 90.00. The conclusion drawn is that peer tutoring is an effective learning method in improving the academic achievement of Accounting students.

References

Ahdiyat, M. (2015). Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Pengolahan Data. Faktor: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(2).

Anggorowati, N.P. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Tutor Sebaya pada Mata Pelajaran Sosiologi. Komunitas, 3(1).

Aqib, Z. (2006). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru.

Arifin, M., & Ekayati, R. (2021). Implementasi Metode Tutor Sebaya dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa (Vol. 1). Pers Umsu.

Bere, G. B. (2023, May). Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Akuntansi Melalui Model Discovery Learning pada Siswa Kelas XI AK. 1 SMK St. Willibrodus Betun Tahun Pelajaran 2022/2023. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 2, No. 1, pp. 227-235).

Bire, A.L., Geradus, U., & Bire, J. (2014). Pengaruh Gaya Belajar Visual, Auditorial, dan Kinestetik terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 44(2).

Fahik, M. (2023, May). Penerapan Metode Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Pada Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 1 Malaka Barat Tahun Pelajaran 2022/2023. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 2, No. 1, pp. 215-226).

Hattie, J. (2017). Pembelajaran Terlihat: Sintesis Lebih dari 800 Meta-Analisis Terkait Prestasi. Routledge.

Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 90-96.

Indrianie, N.S. (2015). Penerapan Model Tutor Sebaya pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Reported Speech terhadap Hasil Belajar Peserta Didik MAN Kota Probolinggo. Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan, 3(1).

Mahsup, M., Ibrahim, I., Muhardini, S., Nurjannah, N., & Fitriani, E. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Mahasiswa melalui Model Pembelajaran Tutor Sebaya. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(3), 609-616.

Nahak, T. C. (2023, May). Meningkatkan Prestasi Belajar Bahasa Inggris Melalui Pembelajaran Kooperatif Model Team Game Tournament (TGT) Pada Siswa Kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Malaka Barat Tahun Pelajaran 2022/2023. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 2, No. 1, pp. 204-214).

Rohmah, Z. (2019). Penerapan Pembelajaran Matematika melalui Model Tutor Sebaya dengan Pendekatan Saintifik sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Siswa di Kelas Inklusif. Suska Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 149-158.

Sanjaya, D.H.W. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Prenada Media.

Sardiman, A.M. (2020). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar.

Sugihartono, F.K., Harahap, F., Setiawati, F.A., & Nurhayati, S.R. (2007). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta.

Sugiyono, P.D. (2006). Statistik untuk Penelitian. Bandung: CV. Alfabet.

Sukmadinata, N.S. (2019). Landasan Psikologi Proses Pendidikan.

Rinto Alexandro, M. M., Misnawati, M. P., & Wahidin, M. P. (2021). Profesi Keguruan (Menjadi Guru Profesional). Gue.

Van Horne, A.D. (2015). Peer Tutoring: Studi Pengaruhnya terhadap Kompetensi Akademik dan Sosial pada Mahasiswa Universitas. Universitas Harvard.

Wali, G.N.K., Winarko, W., & Murniasih, T.R. (2020). Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa dengan Penerapan Metode Tutor Sebaya.

Downloads

Published

2023-06-27

How to Cite

Gertrudis Basilisa Bere. (2023). Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar Akuntansi Melalui Metode Pembelajaran Tutor Sebaya Pada Siswa Kelas XI Ak.2 SMK St. Willibrodus Betun Tahun Pelajaran 2022/2023. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 1(2), 247–257. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i2.207

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.