Pengembangan Media Pembelajaran E-Handout Berbasis Flipbook pada Materi Membuat Macam-Macam Kampuh

Authors

  • Enik Ristiana Fefrianti Universitas Negeri Surabaya
  • Peppy Mayasari Universitas Negeri Surabaya
  • Imami Arum Tri Rahayu Universitas Negeri Surabaya
  • Mita Yuniati Universitas Negeri Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i2.1274

Keywords:

Learning Media, E-Handout, Flipbook, Seam Allowance

Abstract

Learning media is everything that is used to convey all information in the learning process. This research aims: (1) to determine the feasibility of flipbook-based e-handout learning media on the material for making various seam allowances (2) to determine the learning outcomes of students using flipbook-based e-handout learning media on the material for making various seam allowances. The type of research uses the ADDIE development model. The data collection instruments used in this research are: validation sheet which includes media experts, material experts, language experts, and student learning outcomes. The results the research carried out show that: 1) The development of flipbook-based e-handout learning media on the material of making various kinds of seam allowances was declared very suitable for us in learning with the results of feasibility validation carried out by 2 media expert validators, 2 material expert validators, and 2 linguist expert validators obtained overall feasibility results with an average score of 4.34 in the “Very Eligible” category. 2) The learning outcomes of students using flipbook-based e-handout learning media on the material of making various seam allowances obtained classical learning completeness of 88%.  

References

Adam, B. & Cahyaka, H.W., (2019). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Dengan Menggunakan Media Sketchup Pada Mata Pelajaran Konstruksi dan Utilitas Gedung Kelas XI di SMK Negeri 2 Bojonegoro. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan. Vol. 5(2).

Alpian, Y., Anggraeni, S.W., Wiharti, U., & Soleha, N.M., (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. 1(1), 66-72.

Arifin, Zainal. (2012). Konsep dan Model Pengembangan Kurikulum. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ayuningrum, E.D., & Mulyono, W.D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan E-Handout Pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Konstruksi Bangunan dan Teknik Pengukuran Tanah. Jurnal Kajian Teknik Bangunan. Vol. 8(1).

Dewi, M. A., Imami, A. T.R., Ma’rifatun, N., & Mita, Y. (2024). Pengembangan Handout Digital Berbasis Aplikasi Ibis Paint X Pada Materi Pembuatan Desain Busana. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(2), 239-250. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i2.2983.

Insani, F.D. (2019). Sejarah Perkembangan Kurikulum di Indonesia Sejak Awal Kemerdekaan Hingga Saat Ini. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(1), 43-64. https://doi.org/10.51226/assalam.v8i1.132.

Isnaeni, N., & Hildayah, D. (2020). Media Pembelajaran Dalam Pembentukan Interaksi Belajar Siswa. Jurnal Syntax Transformation, 1(5), 148-157.

Jauharati, Hardiansyah, D., & Halang, B. (2022). Pengembangan Handout Berbasis Flip HTML5 Pada Materi Sistem Peredaran Darah Untuk Siswa Kelas XI SMA. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(3), 140-151. https://doi.org/10.5578/jupeis.vol1.iss3.159.

Khoiriyah, S., & Pratikto, H. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Dengan Menggunakan E-Modul Berbasis Flipbook (E-Modul Otomatis Tata Kelola Kepegawaian yang Bermanfaat di era Covid-19). Jurnal Ekonomi, Bisnis, dan Pendidikan (JEBP), 1(6), 526-537. https://doi.org/10.17977/UM066V1I62021P525-537.

Kustandi, Cecep & Daddy, Darmawan. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran (Konsep & Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Kencana.

Najib, D.A., & Elhefni. (2016). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Bermakna (Meaningfull Learning) Pada Pembelajaran Tematik Terpadu IPS Terpadu Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas III di MI. JIP: Jurnal Ilmiah PGMI, 2(1), 19-28.

Nuraeni, W. (2021). Pengembangan Bahan Pembelajaran Berbasis Modul Elektronik Berbantuan Flipbook Maker Pada Mata Pelajaran Fisika SMA. Jurnal Instruksional, 3(1956), 65-76.

Padilah, Nada, A., Fajaruddin, M., Dinata, M., Saragi.,& Sahputra, D. (2022). Validitas E-Handout Berbasis Kontekstual Pada Materi Sistem Reproduksi Manusia Untuk Peserta Didik. Jurnal On Teacher Education, 4(2), 1431-1437.

Rachmiati, R., Putra, A.P., & Winarti, A. (2022). Practicality of Biological E-Handout on Mushroom Materials for High School Students. Jurnal of Advances in Education and Philosophy, 6(6), 347-351. https://doi.org/10.36348/jaep.2022.v06i06.006.

Riyadi, L., & Budiman, N., (2023). Capaian Pembelajaran Seni Musik Pada Kurikulum Merdeka Sebagai Wujud Medeka Belajar. Musikolastika: Jurnal Pertunjukan dan Pendidikan Musik, 5(1), 40-50. https://doi.org/10.24036/musikolastika.v5i1.104.

Saniyyah, A. W., & Marniati. (2023). Penerapan Media Handout Digital Terhadap Hasil Belajar Membuat Gambar Bagian dan Bentuk Busana Siswa Kelas X Tata Busana SMK Dharma Wanita Gresik. Jurnal On Education, 05(02), 4731-4742.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D). Bandung: Alfabeta.

Widoyoko, S.E.P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Widyastuti, R., Widiastuti, A.A., Febe, R., & Seviyani, A. (2023). Penerapan Kurikulum Merdeka Pada Sekolah Menengah Kejuruan Program Keunggulan Studi Kasus SMK Tanjung Priok. Jurnal Basicedu, 7(5), 3180-3185. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6126.

Yandi, A., Putri, A.N.K., & Putri, Y.S.K. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Peserta Didik (Literature Review). Jurnal Pendidikan Siber Nusantara, 1(1), 13-24.

Zahrok, A. L.N. (2020). Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Internal di Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(2), 196-204.

Downloads

Published

2025-01-29

How to Cite

Enik Ristiana Fefrianti, Peppy Mayasari, Imami Arum Tri Rahayu, & Mita Yuniati. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran E-Handout Berbasis Flipbook pada Materi Membuat Macam-Macam Kampuh. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 3(2), 89–104. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i2.1274

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.