Strategi Pembelajaran Role Playing dalam Meningkatkan Kepercayaan diri Siswa

Authors

  • Muh. Wahyuddin S. Adam Universitas Pohuwato
  • Febriani Paudi Universitas Pohuwato
  • Oktavia Ngaito Universitas Pohuwato
  • Delvi Hulopi Universitas Pohuwato
  • Nindita Hulopi Universitas Pohuwato
  • Harinangsi Napu Universitas Pohuwato

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i1.1241

Keywords:

Role playing, Confidence, Learning strategies

Abstract

This research examines the impact of implementing role playing learning strategies on increasing students' self-confidence. The research results show that the role playing method has a positive influence, especially in increasing students' enthusiasm and self-confidence. However, there are several challenges that must be faced, such as time constraints, the need for more thorough preparation, and managing students who tend to be passive. In order to apply this method more effectively, there needs to be a solution to these obstacles, so that it can be applied optimally at various grade levels.eo Interaktif, Pemahaman Konsep IPS.

References

Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh penggunaan aplikasi tiktok terhadap kepercayaan diri remaja di kabupaten sampang. Jurnal komunikasi, 14(2), 135-148 https://doi.org/10.21107/ilkom.v14i2.7504

Afrom, I. (2015). Penggunaan Metode Role Playing Dalam Mata Kuliah Pengembangan Bahasa Daerah Mahasiswa PGSD Universitas Muhammadiyah Palangkaraya. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 10(1), 40-50. https://doi.org/10.33084/pedagogik.v10i1.598

Ahmad, A., & Muslimah, M. (2021, December). Memahami teknik pengolahan dan analisis data kualitatif. In Proceedings of Palangka Raya International and National Conference on Islamic Studies (PINCIS)(Vol.1,No.1) https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&q=teknik+analisis+data+kualitatif&btnG=#d=gs_qabs&t=1734503320563&u=%23p%3DXDMecxEbYXYJ

Ahmad, H., & Maharani, J. F. (2023). Pengaruh teknik role playing terhadap kontrol diri dalam bermedia sosial siswa smp kota mataram. Realita: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(2), 2089-2097 https://doi.org/10.33394/realita.v8i2.8578

BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Vol. 4, No. 2, Desember 2022, Hal. 325-335 E-ISSN: 2714-7711 DOI: 10.37216/badaa.v4i2.738

Hidayah, N. (2017). Pengembangan Keterampilan Berbicara dengan Metode Role Playing pada Mata PelajaranBahasaArab.JurnalKependidikan, 5(1), 1-9.Link https://doi.org/10.24090/jk.v5i1.1237

Mardiyah, S., & Syukur, B. A. (2020). Pengaruh edukasi dengan metode role play terhadap peningkatan pengetahuan tentang pencegahan bullying pada anak sekolah dasar. Jurnal Kesehatan Kusuma Husada, 99-104https://doi.org/10.34035/jk.v11i1.426

Miranda, I., Al Hakim, I., & Wibowo, B. Y. (2019). Efektivitas Teknik Role Playing Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 4(2).https://dx.doi.org/10.30870/jpbk.v412.6718

Misnawati, Misnawati, Natalina Asi, Anwarsani Anwarsani, Siti Rahmawati, Ida Puspita Rini, Dara Syahadah, Siti Nadiroh et al. "Inovasi Metode STAR: Best Practice." Badan Penerbit Stiepari Press (2023).

Nasrah, N., Puswiartika, D., Mahfud, M., & Ratu, B. (2024). Media Pembelajaran Audio Visual dengan Teknik Role Playing dalam Mengembangkan Minat Belajar IPS pada Siswa Kelas V SD Negeri Umpanga Kabupaten Morowali. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 14(1), 89-97. http://dx.doi.org/10.33087/dikdaya.v14i1.608

Patandung, A. B., & Saragih, M. J. (2020). Peran guru kristen dalam menumbuhkembangkan kepercayaan diri siswa dalam pembelajaran ματεματικα [the role of christian teachers in developing students'confidence in mathematics]. Johme: Journal of Holistic Mathematics Education, 3(2), 180-199 htp:/dx.doi.org/10.79166/joheme 131219/2

Paudi, Z. I. (2019). Penerapan metode role playing pada pembelajaran fisika untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 7(2), 111-120.https://doi.org/10.24815/jpsi.v7i2.14022

Prasetiawan, H., & Saputra, W. N. E. (2018). Profil tingkat percaya diri siswa SMK Muhammadiyah kota Yogyakarta.Counsellia: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 19-26. DOI: https://doi.org/10.25273/counsellia.v8i1.2248

Puspitasari, R., Basori, M., & Aka, K. A. (2022). Studi kasus rasa kurang percaya diri pada siswa kelas tinggi sdn 3 tanjungtani pada saat menyampaikan argumennya di kelas dan upaya menumbuhkan rasa percaya diri (Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI Kediri).

Saragi, M. P. D., Tasmara, L., Berutu, R., & Ihsan, M. (2022). Pengaruh layanan konseling kelompok (role playing) dalam mengatasi bullying di yayasan penyantunan anak yatim piatu. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur: Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(3), 270-274.http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v8i3.9055

Siregar, S. A. D., & Yusri, F. (2023). Pengaruh Konseling Kelompok Terhadap Kepercayaan Diri Korban Bullying Pada Anak Usia SD. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 6(1), 1-8 DOI: https://doi.org/10.30605/cjpe.612023.2264

Somantri, G. R. (2005). Memahami metode kualitatif. Makara Human Behavior Studies in Asia, 9(2), 57-65https://doi.org/10.7454/mssh.v9i2.122

Triyanto, I. T., & Bisri, M. (2024). Efektivitas Metode Role- playing dalam Meningkatkan Pemahaman Materi Khalifah Umar Bin Khattab Pada Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 652-666.https://doi.org/10.58401/dirasah.v7i2.1393

Yulianto, A., Nopitasari, D., Qolbi, I. P., & Aprilia, R. (2020). Pengaruh model role playing terhadap kepercayaan diri siswa pada pembelajaran matematika SMP. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 97-102 https://doi.org/10.30605/jsgp.3.1.2020.173

Downloads

Published

2025-01-15

How to Cite

Muh. Wahyuddin S. Adam, Febriani Paudi, Oktavia Ngaito, Delvi Hulopi, Nindita Hulopi, & Harinangsi Napu. (2025). Strategi Pembelajaran Role Playing dalam Meningkatkan Kepercayaan diri Siswa. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 3(1), 327–339. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i1.1241

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.