Pengenalan Kirigami untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa di MIS Halwani Gebang

Authors

  • Tuti Rezeki Awaliyah Siregar STAI Jam’iyah Mahmudiyah Langkat
  • Fahrunnisa Fahrunnisa STAI Jam’iyah Mahmudiyah Langkat
  • Dila Aulia STAI Jam’iyah Mahmudiyah Langkat
  • Sukri Agustian UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.59024/faedah.v1i1.953

Keywords:

introduction, kirigami, creativity

Abstract

This community service aims to develop and increase students' creativity by introducing kirigami, namely folding and cutting paper to form letters of the alphabet. The tools and materials used are paper, scissors and cutter. This activity was carried out on Thursday, September 15 2022 at MIS Halwani Gebang, Langkat Regency. The benefit of carrying out this activity is to improve the mathematical concept of geometry through the processes of folding, lining and cutting; improve students' fine motor skills by training their fingers in the process of folding paper; train students' concentration; foster a sense of community care by taking part in activities organized by the village, implementing kirigami skills in making backgrounds, congratulations, and so on; increasing students' creativity in the art of paper folding (kirigami).

References

Damopoli, M. M. (2014). Action Research: Teori, Model dan Aplikasinya. Prenada Media Group.

Elihami, H. dan. (2020). Dimensi Perkembangan Pendidikan Formal dan Non Formal. Jurnal Edukasi Non Formal, 1(1), 199–207.

Hikmayani, A. S. (2017). Meningkatkan Kemampuan Visual Spesial Anak Melalui Kegiatan Kirigami. JESA-Jurnal Edukasi Sebelas April, 1(2), 44–54.

Mirtawan, M. H. (2011). Membuat Gift Cards Kirigami. PT Gramedia Pustaka Utama.

Mutmainah, A. U. M. dan S. (2021). Pembuatan Seni Paper Cut Pada Siswa Kelas X MIPA 1 SMA Negeri Bangilan Tuban. Jurnal Seni Rupa, 9(2), 278–286.

Paat, D. R. (2007). Seni Lipat Kertas Untuk Kreasi Pita Unik. PT. Gramedia Pustaka Utama.

Rachmad, M. M. dan A. (2020). Model Participation Action Research Dalam Pemberdayaan Masyarakat. Jurnal Aksara, 5(6).

Soim, S. M. dan. (2013). Manajemen Pendidikan Islam: Strategi Dasar Menuju Peningkatan Mutu Pendidikan Islam (A. Purwawidodo (ed.)). Teras.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Supadmi. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Inovasi Karya Seni Melalui Kegiatan Kirigami Pada Anak Kelompok B di TK Tunas Harapan 1 Bendo Semester 1 T.P 2019/2020. DIAN WIDYA: Jurnal Ilmiah Penelitian Dan Kependidikan, 5(5).

Tuti Rezeki Awaliyah Siregar, Dian Anggeraini, Fahrunnisa, W. K. R. (2023). Sosialisasi Pemilahan dan Pengelolaan Sampah Untuk Meningkatkan Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa di MIS Halwani Gebang, Langkat, Sumatera Utara. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia Sejahtera, 2(3), 173–184.

Tuti Rezeki Awaliyah Siregar, Fahrunnisa, M. S. (2024). Sosialisasi Dampak Globalisasi di Era Digital Terhadap Kualitas Pembelajaran Bagi Siswa di MIN 1 Langkat. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia Sejahtera, 3(2), 34–44.

Tuti Rezeki Awaliyah Siregar, Satria Wiguna, M. S. (2024). Sosialisasi Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa di MIS Al-Huda Kecamatan Hinai Kabupaten Langkat. Jurnal Widya Laksmi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 63–69.

Utami, E. F. (2013). Kreasi Kirigami No Sousaku. Universitas Sumatera Utara.

Downloads

Published

2023-02-28

How to Cite

Tuti Rezeki Awaliyah Siregar, Fahrunnisa Fahrunnisa, Dila Aulia, & Sukri Agustian. (2023). Pengenalan Kirigami untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa di MIS Halwani Gebang. Faedah : Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(1), 97–107. https://doi.org/10.59024/faedah.v1i1.953

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.