Efektivitas Model Core dalam Pembelajaran Menulis Teks Biografi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas X di SMK

Authors

  • Tamara Geraldin STKIP Darussalam Cilacap
  • Agnes Apryliana STKIP Darussalam Cilacap
  • Sigit Andi Prasetya Dinata STKIP Darussalam Cilacap

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i2.778

Keywords:

Learning, CORE, Biographical Text

Abstract

Knowing the effectiveness of the CORE model in learning to write Indonesian biographical texts for class X Karangpucung Darussalam Vocational School is the aim of this research. The type used in this research is quantitative with a quasi-experimental design. The sampling technique is random sampling technique. Class X TKR 1 as the experimental class and class X TBSM 1 as the control class. In this analysis the data collection method is the experimental method. The results of the t-test assume that if t_count > t_table is 5.312 > 2.021 and the significance value is 0.05 then H_a will be accepted. The purpose of these results is to conclude that there is a significant difference between the post-test performance data for the experimental class and the control class. Therefore, this model has proven to be effective in writing biographical texts in class X at Karangpucung Darussalam Vocational School.

References

Arianti, F.F., Sutrimah., Hasanudin.C. (2020). Flipped Classroom dan Aplikasi Schoology: Analisis Keterampilan Menulis Teks Biografi. Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya. Vol. 1. No. 2. Diakses pada 14 Desember 2023

Harahap, Rosmalinar. (2019). Pengaruh Model CORE (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) terhadap Motivasi Belajar IPA Materi Gaya Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sei Agul Kecamatan Medan Denai. Skripsi. Diakses pada 12 Desember 2023

Julaeha, Siti., Erihardiana, Mohamad. (2022). Model Pembelajaran dan Implementasi Pendidikan HAM dalam Perspektif Pendidikan Islam dan Pendidikan Nasional. Vol. 4 No. 1. Jurnal Religion Education Sosial Laa Raiba. Diakses pada 12 Desember 2023

Muizaddin, R., Santoso. B. (2016). Model Pembelajaran CORE sebagai sarana dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. Vol. 1 No. 1. Diakses pada 11 Desember 2023

Mukaromah, Ikhsanti. (2019). Keefektifan Model Connecting, Organizing, Reflecting, Extending (CORE) Dan Model Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) dengan Media Kartu Informasi dalam Pembelajaran Menulis Teks Prosedur Kelas VII SMP Negeri 36 Semarang. Skripsi. Diakses pada 13 Desember 2023 .

Palupi, Faradila, Hardiana. (2020). Efektivitas Model Connecting, Organizing, Reflecting, And Extending (CORE) dalam Pembelajaran Menganalisis dan Mengonstruksikan Teks Negosiasi. Jurnal Metaedukasi. Vol. 2 No. 1 diakses pada 14 Desember 2023.

Pane, A., Dasopang, M.D., (2017). Belajar dan Pembelajara. Jurnal Kajian Ilmu Keislaman. VOL. 03 No.02 diakses pada 09 April 2024

Sardila, Vera. (2015). Strategi Pengembangan Linguistik Terapan melalui Kemampuan Menulis Biografi dan Autobiografi: Sebuah Upaya Membangun Keterampilan Menulis Kreatif Mahasiswa. Jurnal Pemikiran Islam. Vol. 40. No. 2 Diakses pada 14 Desember 2023

Sofiarum, Dwita., Supandi., Setyawati, R. D. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran CORE (Connecting, Organizing, Reflecting, Extending) dan Model Pembelajaran Cooperative Script Terhadap Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. Vol. 2. No. 2 hlm. 151-158. Diakses pada 11 Desember 2023.

Trisnowali, Andi., Aswina, Andi. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran CORE (Connecting, Organizing, Reflecting And Extending) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X. jurnal Kependidikan. Vol. 13 No. 1 diakses pada 13 Desember 2023

Downloads

Published

2024-04-17

How to Cite

Tamara Geraldin, Agnes Apryliana, & Sigit Andi Prasetya Dinata. (2024). Efektivitas Model Core dalam Pembelajaran Menulis Teks Biografi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas X di SMK. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(2), 66–78. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i2.778

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 

You may also start an advanced similarity search for this article.