Studi Literatur Review : Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa Melalui Aplikasi Sebagai Media Pembelajaran

Authors

  • Saprina Maulida Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yahfizham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i3.884

Keywords:

Computational thinking, Applications, Learning media

Abstract

This research aims to comprehensively examine students' computational thinking skills through applications as existing learning media. This research uses the Systematic Literature Review (SLR) method to draw conclusions from the results of research examining mathematical problem solving skills in terms of student self-efficacy. SLR research aims to identify, review, and make conclusions from all research results related to the research topic. Literature collection that becomes research data is done by tracing the results of research published in journals online using the Publish or Perish search engine on Google Scholar and based on inclusion criteria. The results of the literature study that has been carried out, can be concluded that the ability of students' computational thinking through applications as learning media is quite good. The researcher recommends that further research be conducted on existing applications that can help students in learning.

 

 

References

Cahdriyana, Rima Aksen, Rino Richardo. (2020). Berpikir Komputasi Dalam Pembelajaran Matematika. LITERASI, Vol 11(1), hal 50-56.

Chania Sari, P., Devi Eriani, N., Audina, T., Setiawan, W., Siliwangi, I., & Terusan Jenderal Sudirman, J. (2019). PENGARUH PEMBELAJARAN BERBANTUAN GEOGEBRA TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK SISWA SMP. Journal on Education, 1(3), 411–416.

Durrotunisa, E., & Mardhiyana, D. (3032). Penerapan Pembelajaran Realistic Mathematic Education (RME) Berbantuan Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. EDUNOVATICA: Jurnal Inovasi Pembelajaran, 2(1), 1–6.

Farihah, Umi, dkk. (2022). Pengaruh Media Interaktif Geogebra Terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Materi SPLDV. AKSIOMA : Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, vol 11(4), hal 2985-2991.

Hidayat, Yayat, dkk. (2023). Urgensi Aplikasi Kerangka Berpikir Computational Thinking Pada Pemebelajaran Faraid Di Era Digital. JOTTER: Journal of Teacher Training and Educational Research, vol 1(2), hal 37-46.

J., & Barat, J. (2018). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Smp. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(3).

Kania, E. S., Yaniawati, P., Indrawan, R., & Firmansyah, E. (2020). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Melalui Pendekatan Pembelajaran Berbasis Masalah Dengan Geogebra. Pasundan Journal of Mathematics Education (PJME), 10(8), 65–81.

Lestari, dkk. (2023). Systematic Literature Review (Slr) : Pemanfaatan Software Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, Vol 6 (4), hal 3275-3287.

Lubis, Annisa Puri, Yahfizham. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa SMA Menggunakan Software Geogebra Pada Materi Transformasi Geometri. Journal of International Multidisciplinary Research, vol 2(5), hal 24-31.

Mulkiah, S., Gustianah, S., Ramadhan, G., & Ashari, R. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP . METATIKA: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 8–17.

Mulyani, Elisabeth Wiwik Sri. (2018). Dampak Pemanfaatan Aplikasi Android Dalam Pembelajaran Bangun Ruang. Jurnal Teknologi Pendidikan, vol 6(2), hal 122-136.

Ni’mah, L. L., Sulistyaningsih, D., Si, S., & Pd, M. (2020). Penerapan Software Geogebra Pada Materi Grafik Fungsi Eksponen Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa.

Nurfadilah, U., & Suhendar, U. (2018). Pengaruh Penggunaan Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Topik Garis dan Sudut. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2), 99–107.

Pulungan, Siti Hotma Sari, Yahfizham. (2024). Software Matematika Sagemath Sebagai Media Belajar Untuk Mengetahui Kemampuan Komputasi Siswa. Algoritma : Jurnal Matematika, Ilmu pengetahuan Alam, Kebumian dan Angkasa, Vol 2 (3), hal 26-36.

Putri, Aulia Adytia, Dadang Juandy. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau Dari Self Efficacy : Systematic Literature Review (Slr) Di Indonesia. Symmetry : Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, vol 7(2), hal 135-147.

Ramadani, S., & Musdi, E. (2023). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik. Jurnal Edukasi Dan Penelitian Matematika, 12(3), 70–76.

Riska, Anjelina, dkk. (2023). Pengaruh model pembelajaran problem solving berbantuan geogebra terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, Vol 14(2), hal 221-229.

Suciati, I., Wahyuni, D. S., & Sartika, N. (2021). Mathematics Learning Innovation During the Covid-19 Pandemic in Indonesia: a Systematic Literature Review. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(4), 886.

Yuhani, A., Sylviana Zanthy, L., Hendriana, H., Siliwangi Bandung, I., Terusan Jenderal Sudirman,

Zahra, Fatimah, Yahfizham. (2024). Systematic Literature Review : Memanfaatkan Aplikasi Photomath Sebagai Media Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Komputasi Siswa. Bilangan : Jurnal Ilmiah Matematika, Kebumian dan Angkasa, vol 2(3), hal 26-32.

Published

2024-06-10

How to Cite

Saprina Maulida, & Yahfizham. (2024). Studi Literatur Review : Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa Melalui Aplikasi Sebagai Media Pembelajaran. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(3), 110–117. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i3.884

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.