ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MEMAHAMI KONSEP DAN MENYELESAIKAN SOAL ALJABAR

Authors

  • Agisna Maulana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nasywaa Nuur Universitas Pendidikan Indonesia
  • Edelweis Yuniar Universitas Pendidikan Indonesia
  • Indah Retnowati Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ahmad Fuadin Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i1.28

Keywords:

Algebra, Difficulty, Interest, Student.

Abstract

This research is aim to describe the difficulties in learning and solving Algebra problems experienced by class VII Students of SMP Negeri 7 Cimahi. This research method uses a descriptive method with a qualitative approach. The subjects used in this research were five Students of class VII H who were randomly selected, and the teacher concerned. The instrument used in this study were written tests, questionnaires and interview guides. The results of this research indicate the various difficulties experienced by Students and the factors that cause them. These difficulties include difficulties in identifying coefficients, determining like terms, and performing various arithmetic operations in Algebraic forms. The factors that cause Student difficulties are divided into two, namely internal and external factors. The internal factor is that Students don't understand the concept and don't master arithmetic operations on integers, while the external factor is the lack of Interest, talent and motivation of Students in learning Algebra.

References

Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. 2017. Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. Bandung: Refika Aditama.

Kadarisma, G. 2016. Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa SMP.

Kurniawan, I. 2019. Analisis Kesulitan Siswa dalam Penyelesain Soal Aljabar Serta Alternatif Pemecahannya. Jurnal Theorems, 4(1), 301722.

Kusumawati, A. D., & Sutriyono, S. 2018. Analisis Kesulitan belajar Siswa pada materi operasi Aljabar bagi Siswa kelas VII SMP Negeri 3 Salatiga. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian dan Pengembangan Kependidikan, 9(1), 30-36.

Kusuma, J. W., & Caesarani, S. 2019. Penerapan Pendekatan Konflik Kognitif Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Di Smp Negeri 7 Kota Serang. JIPMat, 4(1).

Manullang, M. M. M. 2016. Manajemen pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 21(2), 208-214.

Mulyono, B., & Hapizah, H. 2018. Pemahaman konsep dalam pembelajaran matematika. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 103-122.

Nugraha, N., Kadarisma, G., & Setiawan, W. (2019). Analisis Kesulitan belajar matematika materi bentuk Aljabar pada Siswa smp kelas vii. Journal On Education, 1(2), 323-334.

Nurhamsiah, N., Halini, H., & Ahmad, D. 2016. Analisis Kesulitan Siswa dalam Mempelajari Bentuk Aljabar Berkaitan dengan Konsep dan Prinsip di SMP (Doctoral dissertation, Tanjungpura University).

Permatasari, B. A. D., & Kristiana, A. I. 2015. Analisis Kesulitan Siswa dalam menyelesaikan soal materi Aljabar Siswa kelas viii smp negeri 2 bangil. Kadikma, 6(2).

Sarwoedi, Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. 2018. Efektifitas Etnomatematika dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 03(02), 171–176.

Sukmawati, A. 2015. Berpikir Aljabar dalam menyelesaikan masalah matematika. Math Didactic: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2).

Susanti, Y. 2020. Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Media Berhitung di Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Edisi, 2(3), 435-448.

Wijaya, A. 2016. Aljabar: tantangan beserta pembelajarannya. Jurnal Gantang, 1(1), 1-15.

Downloads

Published

2023-01-05

How to Cite

Agisna Maulana, Nasywaa Nuur, Edelweis Yuniar, Indah Retnowati, & Ahmad Fuadin. (2023). ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MEMAHAMI KONSEP DAN MENYELESAIKAN SOAL ALJABAR. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 1(1), 22–33. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i1.28

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.