Upaya Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik pada Materi Pengukuran Berbantuan Virtual Laboratorium OLABS pada Fase E SMAS Islam Darunnajah Sumenep

Authors

  • Herman Jufri Andi Universitas Islam Madura
  • Analiatus Shofiyah Universitas Islam Madura
  • Siska Siska Universitas Islam Madura
  • Syaiful Bahri Universitas Islam Madura
  • Moh Syamsul Universitas Islam Madura

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i2.1259

Keywords:

Studying Hobby, Measurement, Digital OLABS Laboratory

Abstract

This research targets to increase college students' interest in studying physics with the help of OLABS media or virtual, the technique used is school room action research (PTK). Which entails  cycles with  meeting periods in every cycle. The difficulty of this study is elegance X college students with a complete of 15 college students. The records series method turned into accomplished using questionnaires and observations. based totally at the research that has been carried out in the pre-cycle degree, the average percentage of students' hobby in mastering physics became obtained through 60%, the "low class" in the first cycle turned into obtained by way of the average percent of students' interest in getting to know physics of seventy five%, the "medium category" within the 2nd cycle become received by using the average percent of students' interest in gaining knowledge of physics of 89% "high category". This indicates an boom in college students' interest in mastering physics from pre-cycle to cycle I by means of 15% and an boom from cycle I to cycle II by means of 14%. based totally on the analysis of pre-cycle information, cycle I and cycle II received an average increase inside the typical percent of physics getting to know interest through 29% so that it may be concluded that through OLABS media or virtual practicum can boom students' hobby in studying physics.

References

Hanifah, S., & Rahmawati, N. (2022). Meningkatkan minat dan hasil belajar siswa dalam pembelajaran fisika dengan virtual lab: Penelitian eksperimen pada materi pengukuran. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 10(1), 45–52.

Jannah, R. M. (2020). Pengaruh penerapan model problem-based learning terhadap peningkatan minat. SPIN: Jurnal Kimia & Pendidikan Kimia.

Kunlasomboon, N., & Wongwanich, S. (2015). Research and development of classroom action research process to enhance school learning. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 1315–1324.

Kurniawati, F., & Rahman, A. (2020). Penggunaan virtual laboratory dalam meningkatkan minat dan keterampilan siswa pada materi pengukuran fisika di sekolah menengah. Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 8(2), 95–102.

Lestari, K., & Retnawati, H. (2017). Penelitian pendidikan matematika. Bandung: Refika Aditama.

Marniarti, E. (2021). Penerapan metode project-based learning dalam pembelajaran. Journal of Education, 7(3), 369–380.

Marti’in, W. L. (2019). Analisis tentang rendahnya minat belajar peserta didik kelas XI SMA Negeri 5 Pontianak. Universitas Tanjungpura.

Mulyono, R., & Putri, S. (2023). Virtual Laboratory OLabs: Solusi inovatif untuk peningkatan minat belajar fisika pada materi pengukuran. Jurnal Pendidikan Sains, 11(3), 215–223.

Murniarti, E. (2021). Penerapan project-based learning dalam pembelajaran untuk meningkatkan minat. Journal of Education, 7(3), 369–380.

Nurjanah, A., & Hakim, A. (2021). Penerapan virtual lab dalam pembelajaran fisika: Meningkatkan minat dan hasil belajar siswa pada materi pengukuran. Jurnal Ilmu dan Teknologi Pendidikan, 13(2), 138–146.

Putra, H. D. (2019). Pengaruh pembelajaran fisika menggunakan virtual lab terhadap minat dan hasil belajar siswa pada materi pengukuran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(1), 79–86.

Sari, D. P. (2020). Peningkatan minat belajar fisika siswa melalui pembelajaran berbasis virtual lab: Studi kasus pada materi pengukuran di SMP. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 16(2), 112–118.

Silfitrah, S., & Rahmat, M. (2020). Pengaruh minat belajar dan motivasi belajar terhadap hasil belajar fisika kelas VII SMP Negeri 4 Sigi. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 53–60.

Sulistiyowati, F. N. (2023). Efektivitas media Canva terhadap minat dan hasil belajar IPA siswa kelas V SDN Bakaran Wetan 03 Pati. Journal on Education, 5(3), 5883–5891.

Suyono, S., & Kurniawati, A. (2020). Pengaruh penggunaan teknologi pembelajaran terhadap minat dan prestasi belajar siswa dalam mata pelajaran fisika. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Fisika, 8(3), 210–218.

Widyastuti, E., & Indriani, T. (2021). Efektivitas penggunaan virtual laboratory OLabs dalam meningkatkan minat dan pemahaman siswa pada materi pengukuran fisika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 9(1), 54–63.

Yudaparmita, A. (2023). Minat dan hasil belajar fisika siswa melalui model pembelajaran problem-based learning dengan peta konsep pada konsep suhu. Jurnal Kumparan Fisika, 8(1), 85–90.

Zaki Al Fuad, & Zuhri, Z. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar siswa kelas 1 SDN Kute Padang. Jurnal Tunas Bangsa, 3(2), 54.

Downloads

Published

2025-01-24

How to Cite

Herman Jufri Andi, Analiatus Shofiyah, Siska Siska, Syaiful Bahri, & Moh Syamsul. (2025). Upaya Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik pada Materi Pengukuran Berbantuan Virtual Laboratorium OLABS pada Fase E SMAS Islam Darunnajah Sumenep. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 3(2), 77–88. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i2.1259

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.