Penerapan Model Project Based Learning (PJBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Rekon Pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Sukawati 2022/2023

Authors

  • Elfrida Ayu Ahsari Universitas PGRI Mahadewa

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i3.927

Keywords:

Project Based Learning Model, Writing, Recon text

Abstract

Action research in the classroom (PTK) is being conducted in this study with the goal of helping students become more proficient writers of recon texts and replies to learning activities for the classroom. However, the study has not yet met the success requirements. The class average reaching a minimal level of 80 as the limit value for the minimum completeness criteria (KKM) with completion being primarily 75%, is one of the success markers that have not been met. Using the Project Based Learning (PJBL) approach helps improve students' motivation and text-writing skills. Recon for SMK Negeri 1 Sukawati's class X TKJ pupils for the 2022–2023 school year. 2. Using the Project Based Learning (PJBL) approach can boost the positive feedback that students in class X TKJ provide.

 

References

Arikunto, S., Suhardjono, & Supardi. (2009). Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jakarta: Bumi Aksara.

Bungin, B. (2001). Metodologi Penelitian Sosial: Format-Format Kuantitatif dan Kualitatif. Surabaya: Airlangga University Press.

Dalman, H. (2012). Keterampilan Berbahasa Indonesia: Menulis. Jakarta: Rajawali Pers.

Goodman, S., & Stivers, J. (2010). Project-Based Learning: Inspiring Middle School Students to Engage in Deep and Active Learning. Middle School Journal, 41(3), 6-15.

Grant, M. M. (2002). Getting a Grip on Project-Based Learning: Theory, Cases and Recommendations. Meridian: A Middle School Computer Technologies Journal, 5(1).

Heuken, A. (2008). Sastra dan Bahasa Indonesia. Jakarta: Yayasan Cipta Loka Caraka.

Halimah, H., Misnawati, M., Lestariningtyas, S. R., Mingvianita, Y., Sepmiatie, S., & Suryatini, R. I. (2023). Implementasi Pancasila Sebagai Entitas Dan Identitas Pendidikan Abad Ke-21 di SMAN 4 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 119-133.

Hariyadi, H., Misnawati, M., & Yusrizal, Y. (2023). Mewujudkan Kemandirian Belajar: Merdeka Belajar Sebagai Kunci Sukses Mahasiswa Jarak Jauh. BADAN PENERBIT STIEPARI PRESS, 1-215.

Kuntadi, T. N., & Hidayat, F. D. (2023). Training Children's Character Education Through Technology-based Learning Media. International Journal of Education, Language, Literature, Arts, Culture, and Social Humanities, 1(1), 35-44.

Mingvianita, Y. (2023). Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa Dalam Penulisan Teks Eksemplum Karya Siswa Kelas IX SMP Laboraturium UM. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 332-343.

Misnawati, M. (2024). Model Pembelajaran AKIK BIPA Kepada Pemelajar Philipphine Normal University South Luzon. Kegiatan Positif: Jurnal Hasil Karya Pengabdian Masyarakat, 2(2), 96-107.

Misnawati, M., Asi, Y. E., Anwarsani, A., Muslimah, S., Ummi, U., & Lathifah, N. (2024). Kalimat Efektif dalam Bahasa Indonesia untuk Sukses Berkomunikasi. Fonologi: Jurnal Ilmuan Bahasa dan Sastra Inggris, 2(1), 245-256.

Misnawati, M., Purwaka, A., Nurachmana, A., Cuesdeyeni, P., Christy, N. A., Ramadhan, I. Y., ... & Jumadi, J. (2024). Bahasa Indonesia untuk Keperluan Akademik Era DIGITAL. Yayasan DPI.

Rahmadani, I., Linarto, L., Purwaka, A., Misnawati, M., & Veniaty, S. (2024, May). Analisis Kesalahan Penulisan Ejaan dalam Alternate Universe Romansa Kota Bandung Pada Platform Twitter Karya Noaprile dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SMP. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN, BAHASA, SASTRA, SENI, DAN BUDAYA (Vol. 3, No. 1, pp. 39-52).

Salwa, N. (2023). Mengembangkan Bakat Menulis Siswa SMK: Strategi Inovatif untuk Menjadi Penulis Cerpen yang Handal. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(1), 229-244.

Sumiati, S. (2024). Tinjauan Komprehensif Peran Ketua PKK Dalam Membangun Masyarakat Melalui Pendidikan dan Literasi. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(3), 57-64.

Pijar belajar. (2021). Teks Rekon. Tebet Barat, Jakarta Selatan.

Published

2024-07-22

How to Cite

Elfrida Ayu Ahsari. (2024). Penerapan Model Project Based Learning (PJBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Rekon Pada Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Sukawati 2022/2023. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(3), 274–281. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i3.927

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.