Studi Literatur Review : Geogebra Sebagai Media Belajar Untuk Mengetahui Kemampuan Komputasi Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i3.883Keywords:
thinking, computing, geogebra, abilityAbstract
Geogebra is a computer software that is useful for visualizing objects in mathematics effectively and efficiently. This research aims to look at Geogebra as a learning medium to determine students' computing abilities. This research takes the type of literature study research by identifying and evaluating the results of previous research. In this research, 3 previous journals were identified. From the results of this research, it can be seen that Geogebra can improve students' computational thinking abilities
References
Adellia Saharani, Devi, & Hasanudin, Cahyo. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Daring, 269-275.
Annajmi. (2016). Peningkatan Kemampuan Representasi Matematik Siswa SMP Melalui Metode Penemuan Terbimbing Berbantuan Software Geogebra Di SMP N 25 Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Edu Research, 5(2), 67–74.
Aufa, N., Zubainur, C. M., & Munzir, S. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Missouri Mathematics Project (MMP) Berbantuan Software GeoGebra Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. AKSIOMATIK: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan …, 1(11), 2377– 2394. https://journal.uir.ac.id/index.php/AKS/article/view/3231%0Ahttps://journal.uir.ac.id/index.php/A KS/article/download/3231/3074
Dahal, N., & Thapa, R. (2019). Use of Geogebra for Teaching and Learning Geometry (Circle): Initiation for Quality Education. Second International Conference on Quality Education., August.
Dewi, R. S., As’ari, A. R., & Muksar, M. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Persamaan Lingkaran Menggunakan Pendekatan Saintifik Berbantuan GeoGebra. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 4(2), 1–8. http://journal2.um.ac.id/index.php/jkpm
Dwijayani, N. M. (2020). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Mahasiswa dengan Menggunakan Geogebra. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 110–116. http://ojs.uho.ac.id/index.php/jpm
Ekawati, A. (2016). Penggunaan Software Geogebra Dan Microsoft Mathematic dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 148–153.
Fathurrahman, & Fitrah, M. (2023). Software Geogebra pada Pembelajaran Matematika: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 4(1), 33-40.
Ilmiah, L. J. (2020). Upaya Mempertahankan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Pandaan Dengan Memanfaatkan Aplikasi Geogebra Selama Pandemi Covid-19 Tahun Ajaran 2019 / 2020. 22(September).
Istianah, I. (2017). Pengembangan Pocket Book Berbantuan Geogebra Dengan Pendekatan PMRI (Pendidikan Matematika Realistik Indonesia) Pada Materi Segiempat Kelas VII SMP/MTs. Aksioma, 7(1), 14. https://doi.org/10.26877/aks.v7i1.1406
Kania, N. (2018). Software Geogebra untuk Meningkatkan Komunikasi Matematis pada Materi Graf. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 3(1), 22–31
Lestari, Sugiarto, S., & Kurniati, R. (2023). Systematic Literature Review (SLR): Pemanfaatan Software Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 6(4), 3275-3287.
Lubis, Annisa Puri, Yahfizham. (2024). Analisis Kemampuan Berpikir Komputasi Siswa SMA Menggunakan Software Geogebra Pada Materi Transformasi Geometri. Journal of International Multidisciplinary Research, vol 2(5), hal 24-31.
Priyanto, A., & T, A. Y. (2022). Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Kelas X IPA Menggunakan Geogebra Pada Materi Trigonometri. Jurnal Sosial Dan Sains, 2(4), 538–544.
Ratuanik, M., & Feninlambir, S. (2022). Pemanfaatan Software Geogebra pada Materi Lingkaran dengan Menggunakan Model Discovery Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Tanimbar Utara. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1105– 1119. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.1042
Subagio, L., Karnasih, I., & Irvan. (2021). Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Dengan Menerapkan Model Discovery-Learning dan Problem-Based-Learning Berbantuan Geogebra. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 06(02), 15–26. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr
Tanzimah. (2019). Pemanfaatan Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 610-616.
Wahyuni, R., & Rahayu, C. S. (2017). Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Melalui Model Aptitude Treatment Interaction (ATI) Berbantuan Media Geogebra Pada Materi Irisan Kerucut Di Kelas XI SMA N 1 Kuala. Pendidikan Almuslim, V(2), 67–72
Xu, W., & Ouyang, F. (2022). The application of AI technologies in STEM education: a systematic review from 2011 to 2021. International Journal of STEM Education, 9(1). https://doi.org/10.1186/s40594-022-00377-5
Zetriuslita, Z., Nofriyandi, N., & Istikomah, E. (2020). The Effect of Geogebra-Assisted Direct Instruction on Students’ Self-Efficacy and Self-Regulation. Infinity Journal of Mathematics Education, 9(1), 41–48. https://doi.org/10.22460/infinity.v9i1.p41-48
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.