Diglosia dan Bilingualisme Sebagai Fenomena Berbahasa Dalam Bahasa Tutur Yang Digunakan Mahasiswa di Lingkungan Kampus

Authors

  • Rifky Afriazi Universitas Siliwangi
  • Amalia Fauziah Universitas Siliwangi
  • Ichsan Fauzi Rachman Universitas Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i2.817

Keywords:

Sociolinguistics, Diglossia, Variety of Speech Language, Bilingualism

Abstract

This research aims to describe the language used by students in the campus environment, both the spoken language used by students outside of learning hours and the spoken language used when students present in front of their class. The sample for this research was all class A students of the Indonesian Language Education Department, Semester IV, Siliwangi University. The research method used is descriptive qualitative. Where researchers carry out studies first, so that they can provide relevant images. This research uses three stages, namely data collection, data analysis, and data presentation. Data collection was carried out by observing students who were chatting with their friends during break time, and comparing it with the spoken language used by students when they were presenting. Then researchers can analyze this phenomenon by finding out the factors that cause diglossia, the characteristics of diglossia situations, and the influence of diglossia on learning. In this study, researchers can describe the results of the discussion regarding the influence of diglossia on education, whether it has a positive effect or a negative effect.

References

Aisyah, N., Panjaitan, S., Rambe, M. H., Ahadi, R., Nasution, F., Negeri, U. I., Utara, S., William, J., Ps, I. V., Estate, M., & Serdang, D. (2023). Studi pustaka: Konsep bilingualisme dan pengaruhnya terhadap perkembangan bahasa anak. Journal on Education, 5(2), 3788-3795.

Budi Sidharta, D., Diani, O., Kartika Sari, D., Abrian Nugraha, M., & Transportasi Sungai Danau dan Penyeberangan Palembang, P. (n.d.). Fenomena bilingualisme dan diglosia taruna program studi manajemen transportasi perairan daratan politeknik transportasi sungai danau dan penyeberangan Palembang.

Chaer, A. (2014). Linguistik umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Chaer, A., & Agustina, L. (2010). Sosiolinguistik perkenalan awal. Jakarta: Rineka Cipta.

Desa, D. N., Pulih, S., Pedamaran, K., & Oki, K. (n.d.). Bilingualisme dan diglosia dalam acara Njajah Deso Milang Kori Radio Ismoyo Palembang serta implementasinya di MTs Roudhotul Mubarokah OKI dengan menggunakan media internet.

Djawa Sutrisno, K. (2022). Metodologi penelitian: Penulisan dan penyusunan skripsi, tesis, dan desertasi. Jakarta: IKAPI.

Eka, S., & Yusnia, A. (2022). Bilingualisme dan multilingualisme dalam masyarakat Kabupaten Subang. Diskursus, 5(1), 12530. https://doi.org/10.30998/diskursus.v5i1.12795

Endang, E. (2017). Diglosia antara Bahasa Jawa dan Sunda (studi kasus masyarakat bahasa Kecamatan Lemah Abang Kabupaten Cirebon). Jurnal Inovasi Pendidikan M.H. Thamrin.

Fitriyani, N. (2023). Pengaruh bilingualisme terhadap kemampuan berbahasa pada anak usia 7 tahun. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(6), 231. https://doi.org/10.5281/zenodo.8117610

Iryani, E. (2017). Diglosia antara Bahasa Jawa dan Sunda (studi kasus masyarakat Bahasa Kecamatan Lemah Abang Kabupaten Cirebon).

Kartikasari, R. D. (n.d.). Penggunaan bilingualisme pada masyarakat yang berwirausaha. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/penaliterasi

Lubis, M. (2018). Metodologi penelitian. Sleman: DEEPUBLISH.

Neang, M. Y., Puang, D. M. E., Bunga, M. H. D., Kunci, K., & Menulis, K. (2024). Pengaruh model project based learning terhadap keterampilan menulis iklan. Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 8(1).

Nurlia, S. A. (2023). Metodologi penelitian untuk penulisan dan penyusunan skripsi, tesis, dan desertasi. Jakarta: Sketsa Media.

Penelitian Pendidikan Bahasa, J., Budaya, dan, Moon, Y. J., & Selviani, A. (n.d.). Diglosia pada mahasiswa bahasa dan sastra Indonesia STKIP Santu Paulus Ruteng. http://unikastpaulus.ac.id/jurnal/index.php/jpro/index

Rahayu, I. (n.d.). Bilingualisme pada masyarakat Desa Matanghaji. Deiksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.

Sitti Aisya Kahaz, W. (2019). Pertuturan situasi diglosia Pondok Pesantren Modern Al-Syaikh Abdul Wahid Kota Baubau: Kajian sosiolinguistik. Jurnal Ilmu Budaya, 7(1), 68.

Tarigan. (2021). Psikolinguistik. Bandung: Penerbit Angkasa Bandung.

Warisman. (2014). Sosiolinguistik: Teori dan aplikasi dalam pembelajaran. Malang: Universitas Brawijaya Press (UB Press).

Warsiman, M. P. D. (2014). Sosiolinguistik: Teori dan aplikasi dalam pembelajaran. Malang: Universitas Brawijaya Press (UB Press).

Yance, I. (2018). Situasi diglosia suku Bonai di Provinsi Riau. Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 8(2), 127. https://doi.org/10.26499/madah.v8i2.645

Published

2024-05-27

How to Cite

Rifky Afriazi, Amalia Fauziah, & Ichsan Fauzi Rachman. (2024). Diglosia dan Bilingualisme Sebagai Fenomena Berbahasa Dalam Bahasa Tutur Yang Digunakan Mahasiswa di Lingkungan Kampus. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(2), 307–317. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i2.817