Pembelajaran Bahasa Mandarin Dari Sudut Pandang Sosial Budaya

Authors

  • Aura Fiiha Azhra Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nadiya Sa’adah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rizqia Azzahra Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yupi Anesti Universitas Pendidikan Indonesia
  • Siti Hamidah Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i2.785

Keywords:

Chinese Language, Learning, Mandarin, Social Culture

Abstract

Language cannot be separated from socio-cultural influences because language use is the reality of communication that occurs in social interactions. This article uses the systematic literature review method which in this method uses in-depth review studies and uses references from articles, books and research journals. The purpose of this study is to find out about Chinese language learning from a socio-cultural point of view. Language and culture viewed in balance are significant in foreign language teaching. Successful communication between two communicators from different cultures does not depend on mastery of linguistic aspects, including grammar and sociopragmatic structures, but also on the ability to capture, understand and empathize with the culture of the communication partner. This shows that there is harmony between foreign language and culture and one's own language and culture.

 

References

Amanah, N., Bahari, Y., & Fatmawati, F. (2014). Akulturasi Budaya Tionghoa dengan Budaya Melayu pada Mahasiswa Pendidikan Bahasa Mandari FKIP UNTAN Pontianak. Pendidikan Dan Pembelajaran UNTAN, 3(6), 1–14.

Andriani, W. (2022). Penggunaan Metode Sistematik Literatur Review dalam Penelitian Ilmu Sosiologi. Jurnal PTK Dan Pendidikan, 7(2). https://doi.org/10.18592/ptk.v7i2.5632

Gunawan, A., Prodi, A. M., Seni, P., Fkip, P., & Pontianak, U. (2019). Lawang Fenomena Interkultural Pada Proses Kratif Penciptaan Karya Musik Baru. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 8(10).

Haq, siti restu nur fadlillah, Sudrajat, rochmat tri, & Firmansyah, D. (2020). Kajian Sosiolinguistik terhadap Ujaran Bahasa Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(5), 797–804.

Ina, I., Khiong, B. Y., & Afrimonika, Y. (2022). Strategi Pembelajaran Bahasa Mandarin Pada Mahasiswa Angkatan 2019 Program Studi Pendidikan Bahasa Mandarin. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 14(1), 92. https://doi.org/10.26418/jvip.v14i1.43267

Lukman, D. S., Nida, A. K., & Sunarti, S. (2022). Implementasi Pembelajaran Interkultural pada Bahasa dan Budaya Tiongkok di Kelas Mandarin: Artikel Konseptual. Proceedings Seminar Nasional, 6(1), 107–112. http://repository.um.ac.id/1558/

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Metode Systematic Literature Review untuk Identifikasi Platform dan Metode Pengembangan Sistem Informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63. https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916

Trihandayanii, R., & Anwari, M. (2022). Peran sosiolinguistik dalam pembelajaran bahasa indonesia di sekolah. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Seni, 10(2), 245–255. https://doi.org/10.5281/zenodo.6757617

Published

2024-04-27

How to Cite

Aura Fiiha Azhra, Nadiya Sa’adah, Rizqia Azzahra, Yupi Anesti, & Siti Hamidah. (2024). Pembelajaran Bahasa Mandarin Dari Sudut Pandang Sosial Budaya. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(2), 161–167. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i2.785