Analisis Pengaruh Evaluasi Pendidikan Perspektif Islam Terhadap Peserta Didik Dalam Pembelajaran PAI Di Sekolah

Authors

  • Ayu Wulandari Universitas Pendidikan Indonesia
  • Hadiana Nasrullah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rio Azfa Malik Universitas Pendidikan Indonesia
  • Safira Puspa Nugraha Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muhamad Parhan Universitas Pendidikan Indonesia
  • Syahidin Syahidin Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i1.672

Keywords:

Evaluation, Islamic Education, Education

Abstract

This research analyzes the impact of educational evaluation from an Islamic perspective on students in learning Islamic Religious Education (PAI) using qualitative methods. The focus of the research involves evaluating education based on Islamic principles, evaluating the extent to which the curriculum and evaluation methods reflect Islamic values. The results of the analysis include aspects of Islamic education evaluation in Islamic Education learning and its consequences on learners' motivation, quality and achievement. The research highlights the importance of Islamic values in PAI evaluation, exploring its effect on learners' motivation through positive reinforcement and rewards. In addition, the impact of evaluation on learners' quality, including the dimensions of religiousness, morality, and social behavior, as well as its relationship with learners' learning achievement are also analyzed. The results of this study provide guidance for the development of educational evaluation methods that are more oriented towards Islamic values, enriching the understanding of learner motivation, quality, and learning achievement in PAI learning in schools. 

References

Anwar, S. (2021). Evaluasi Pendidikan Menuju Insan Kamil Perspektif Filsafat Islam. Jurnal Pendidikan Nusantara, 62-76.

Arifin, S., Abidin, N., & Anshori, F. A. (2021). Kebijakan Merdeka Belajar dan Implikasinya terhadap Pengembangan Desain Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Dirāsāt: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 65-78.

Fatonah, U., & Iqbal, M. (2016). PENGARUH EVALUASI PEMBELAJARAN TERHADAP MOTIVASI BELAJAR BAHASA ARAB SISWA SMA AL ASHRIYYAH NURUL IMAN. Jurnal Educate, 1-21.

Hamalik, O. (1982). Pengajaran Unit. Bandung: Alumni.

Hidayat, T., & Syahidin. (2019). INOVASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MELALUI MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING DALAM MENINGKATKAN TARAF BERPIKIR PESERTA DIDIK. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 115-136.

Kahfi, A. (2019). EVALUASI PENDIDIKAN ISLAM. Dirasah: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 38-51.

Marzuki, I., & Hakim, L. (2019). EVALUASI PENDIDIKAN ISLAM. Tadarus Tarbawy, 77-84.

Maulida, A. (2015). METODEDAN EVALUASI PENDIDIKAN AKHLAK DALAM HADITS NABAWI. Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam, 855-869.

Mustamiin, M., Iryanto, Ismantohadi, E., & Andi, M. (2021). Pengembangan Sistem Manajemen Evaluasi Pembelajaran Terintegrasi Dengan Online Judge. Jurnal IKRAITH-INFORMATIK, 64-71.

Rahayu, F. (2019). Substansi Evaluasi Pendidikan dalam Perspektif Pendidikan Islam. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam, 103-121.

Sari, L. M. (2018). EVALUASI DALAM PENDIDIKAN ISLAM. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 211-231.

SAWALUDDIN. (2018). Konsep Evaluasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Jurnal Al-Thariqah, 39-53.

Sawaluddin. (2021). Evaluasi Pembelajaran Terintegrasi. Journal of Islamic Education El Madani, 43-55.

Siregar, R. L. (2017). EVALUASI HASIL BELAJAR PENDIDIKAN ISLAM. HIKMAH: Jurnal Pendidikan Islam, 59-75.

Stepanili, D., Hasbiyalah, & A, B. S. (2019). EVALUASI PENDIDIKAN PERSPEKTIF ISLAM (ANALISIS TAFSIR QS. QAFF AYAT 17-18). EVALUASI, 288-300.

Suharna, A. (2016). EVALUASI PENDIDIKAN PERSFEKTIF ISLAM. JURNAL QATHRUNÂ, 49-68.

Suhendri. (2018). Evaluasi Pendidikan Dalam Perspektif Filsafat Pendidikan Islam. Almufida, 29-43.

Supriani, Y., Ulfah, & Arifudin, O. (2020). UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI PESERTA DIDIK DALAM PEMBELAJARAN. Jurnal Al-Amar, 1-10.

Tsawab, M. C., Khasanah, U., Afrida, N. F., & Maisyanah. (2019). EVALUASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DAN IMPLIKASINYA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PESERTA DIDIK DI MTs NU BANAT KUDUS. Al-Mudarris : Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 93-112.

Downloads

Published

2023-12-29

How to Cite

Ayu Wulandari, Hadiana Nasrullah, Rio Azfa Malik, Safira Puspa Nugraha, Muhamad Parhan, & Syahidin Syahidin. (2023). Analisis Pengaruh Evaluasi Pendidikan Perspektif Islam Terhadap Peserta Didik Dalam Pembelajaran PAI Di Sekolah. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(1), 200–210. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i1.672

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.