Karakter Kepemimpinan melalui Kegiatan Organisasi Siswa Intra Sekolah (OSIS) di SMA Negeri 4 Blitar

Authors

  • Wisnaya Anggita Fajerin Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Dwi Retnani Srinarwati Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Suryanti Suryanti Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i2.1433

Keywords:

Leadership Character, OSIS, OSIS Activities

Abstract

This study aims to describe the leadership character formed through the activities of the Student Organization (OSIS) at SMA Negeri 4 Blitar. The background of this research stems from the importance of building leadership character among the younger generation so that they can face the challenges of the times. As a student organization, OSIS plays a strategic role in instilling leadership values such as responsibility, independence, teamwork, integrity, and a sense of nationalism. To achieve this goal, the study employs a qualitative method with a descriptive approach. Data collection is carried out through observation, in-depth interviews, and analysis of documentation. The results of the study show that various programs implemented by OSIS, such as leadership training, class meetings, and both academic and non-academic competitions, effectively contribute to shaping students' leadership character. The study concludes that active student involvement in OSIS activities plays a crucial role in the development of leadership character within the school environment.

References

Abdussamad, Z. (2021). Metode penelitian kualitatif (1st ed.).

Abijaya, S., Wildanu, E., & Jamaludin, A. (2021). Peranan kepemimpinan dalam organisasi. Jurnal Soshum Insentif, 4(1), 17–26. https://doi.org/10.36787/jsi.v4i1.442

Arda, D. P., Hajar, E. S., & Fadli, A. (2024). Penguatan tata kelola organisasi intra sekolah (OSIS) di Lembaga Pendidikan Yayasan Aldiana Nusantara (YAN) Ciputat–Tangerang Selatan.

Bantam, J. D. (2022). Pengaruh konseling kelompok cognitive information processing terhadap pengambilan keputusan karir siswa. Indonesian Psychological Research, 4(2), 85–91. https://doi.org/10.29080/ipr.v4i2.750

Bima Sakti, A., & Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, P. (2024). Analisis peran organisasi siswa intra sekolah (OSIS) sebagai pembentuk karakter kepemimpinan siswa di SMA Negeri 2 Tenggarong Seberang. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 1, 317–330. https://journal.pipuswina.com/index.php/jippsi/about

Emil, N. (2023). Peran organisasi siswa intra sekolah (OSIS) dalam membentuk karakter kepemimpinan siswa di MAS DDI Pattojo Kab. Soppeng.

Firman, S. N., & Taim, M. A. S. L. (2023). Analysis of student collaboration skills in biology learning. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 7(1), 82–89. https://doi.org/10.33369/diklabio.7.1.82-89

Gobel, E. Y., Yunus, R., & Mahmud, R. (2021). [Judul artikel tidak tersedia]. Jambura Journal Civic Education, 1(2).

Haq, A., Maryati, T., Wirawan, I. G. M. A. S., Jurusan Sejarah, & Sosiologi dan Perpustakaan. (2020). Peran OSIS dalam kegiatan sosial keagamaan (Studi kasus: di Madrasah Aliyah Syamsul Huda, Desa Tegal Linnggah, Sukasada, Buleleng, Bali). Journal Pendidikan Sosiologi Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).

Indriyanti, T., & Jannah, S. R. (2022). Pelatihan kepemimpinan dan organisasi siswa intra sekolah (OSIS) di Madrasah Aliyah Swasta Laboratorium Kota Jambi.

Jadid, U. N., Probolinggo, P., Sunnah, H., & Khoiriyah, S. W. (2021). [Judul artikel tidak tersedia]. Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2).

Jayanti, A. I., Misy, A., Susilowati, D., Misnawati, M., Retsi, O. D., Cuesdeyeni, P., ... & Amrin, I. Q. (2025, May). Strategi membangun budaya positif untuk kesuksesan peserta didik di SMAN 5 Palangka Raya. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya (Vol. 4, No. 1, pp. 12–24).

Joko, T. (2018). Implementasi manajemen organisasi siswa intra sekolah sebagai strategi dalam pengembangan kepemimpinan siswa SMP Negeri 2 Sukadana. Jurnal Lentera Pendidikan Pusat Penelitian LPPM UM METRO, 3(1).

Putri, A. O., Gimin, & Supentri. (2023). Pengaruh kegiatan OSIS terhadap karakter peduli sosial siswa kelas XI SMA Negeri 3 Dumai. [Nama jurnal tidak tersedia], 5.

Sahadi, H. T. O., & Kusumah Wardani, A. (2020). Karakter kepemimpinan ideal dalam organisasi. Jurnal MODERAT, 6(3).

Simamora, Y., Zahra, M., Sinaga, W. A., Pandiangan, H. E., Hasibuan, S. F., & Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam. (2024). Peran komunikasi dalam pembangunan pendidikan.

Sriwahyuningsih, V. (2022). Efektivitas latihan dasar kepemimpinan (LDK) pada peserta didik tingkat SMA dalam menumbuhkan jiwa kepemimpinan.

Downloads

Published

2025-05-14

How to Cite

Anggita Fajerin, W., Dwi Retnani Srinarwati, & Suryanti Suryanti. (2025). Karakter Kepemimpinan melalui Kegiatan Organisasi Siswa Intra Sekolah (OSIS) di SMA Negeri 4 Blitar. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 3(2), 410–421. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i2.1433