Eksplorasi Proses Fermentasi Beras Ketan Menjadi Tape Sebagai Sumber Belajar IPA di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i2.1396Keywords:
Fermentation, Glutinous Rice, Tape, Microorganisms, Contextual ApproachAbstract
This study aims to explore the fermentation process of glutinous rice into tape and its potential as a source of learning Natural Sciences (IPA) in elementary schools. The fermentation process is a real example of chemical changes that can be directly observed by students. Through a contextual approach and simple experiments, students can understand basic concepts such as microorganisms, changes in substances, and factors that influence fermentation. This study uses a qualitative descriptive method with observation, interviews, and documentation studies. The results of the exploration show that the tape fermentation process can be used as an interesting and relevant learning media to improve the understanding of science concepts as a whole and encourage students' active involvement in the learning process.
References
Azzahra, U., Julita, W., & Achyar, A. (2023). Pengaruh lama fermentasi dalam pembuatan tape singkong (Manihot utilissima). Prosiding SEMNAS BIO 2022 UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Bogdan, R., & Biklen, S. K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (3rd ed.). Allyn and Bacon.
Devindo, Z., Salsabila, C., Attika, C., Handayani, D., & Fevria, P. R. (2021). Pengaruh lama fermentasi dalam pembuatan tape. [Jenis publikasi dan sumber tidak lengkap].
Hariyadi, H., Misnawati, M., & Yusrizal, Y. (2023). Mewujudkan kemandirian belajar: Merdeka belajar sebagai kunci sukses mahasiswa jarak jauh. BADAN PENERBIT STIEPARI PRESS.
Jayanti, S. P., Husain, H., & Ilyas, N. M. (2024). Analisis proses fermentasi tape dengan variasi ragi: Ragi tape (Aspergillus oryzae), ragi roti (Saccharomyces cerevisiae), dan ragi tempe (Rhizopus oligosporus). [Jurnal tidak disebutkan], 25, 64–73.
Kanino, D. (2019). Pengaruh konsentrasi ragi pada pembuatan tape ketan. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Agrokompleks, 2(1), 64–71.
Kinteki, G. A., Rizqiati, H., & Hintono, A. (2019). Pengaruh lama fermentasi kefir susu kambing terhadap mutu hedonik dan total bakteri asam laktat (BAL). [Jenis publikasi dan sumber tidak lengkap].
Mursyidi, A. (2002). Alkohol dalam obat dan kosmetika. Tarjih, 4(1), 26–36.
Nahak, T. C. (2023, May). Meningkatkan prestasi belajar Bahasa Inggris melalui pembelajaran kooperatif model Team Game Tournament (TGT) pada siswa kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Malaka Barat tahun pelajaran 2022/2023. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 2(1), 204–214.
Rahmawati, A., Yunianti, D., Munawaroh, H., Hasani, R. M., & Anindita, S. (2023). Bioteknologi pangan lokal terfermentasi berbasis umbi: Pembuatan tape singkong (Manihot utilissima). In Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat LPPM Universitas ’Aisyiyah Yogyakarta (Vol. 1, pp. 370–374).
Siringoringo, M. (2023). Pengaruh pendekatan pembelajaran dan tingkat kemampuan berpikir kreatif siswa terhadap hasil belajar IPA pada kelas V SDN-1 Menteng Kota Palangka Raya tahun ajaran 2021/2022. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 413–429.
Uphoff, N. (1986). Local institutional development: An analytical sourcebook with cases. Kumarian Press.
Wahyuningsih, E. A., Irmanda, L., Wisnu, Y., Aji, K., Hidayat, R., & Anindita, N. S. (2023). Pengaruh lama fermentasi, penambahan ragi dan konsentrasi gula pada tape ketan. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat LPPM Universitas ’Aisyiyah Yogyakarta (Vol. 1, pp. 98–101).
Wardani, K. N., Susanti, R., Iswari, R. S., & Rusminingsih, A. (2022). Pengaruh lama perendaman dan jenis pembungkus terhadap kadar etanol tape ketan. [Jenis publikasi tidak disebutkan].
Zain, P. H. (2013). Pengembangan pendidikan Islam multikultural berbasis manajemen sumber daya manusia. Tadrîs, 8(1), [tanpa halaman].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.