Upaya Meningkatkan Kemampuan Public Speaking Remaja Putri Di Panti Asuhan Hanifa III Kampuang Menggunakan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi
DOI:
https://doi.org/10.59024/faedah.v2i1.624Keywords:
Public Speaking, Group Guidance, DiscussionAbstract
Teenagers who are agents of change usually have various creative ideas and opinions that can provide positive change for world change. However, many teenagers do not dare to express their opinions to the public or in discussion forums because they do not have public speaking skills or speaking in public. Therefore, the researcher wants to try to improve public speaking skills, especially in this case, namely young women at the Hanifa III Village Orphanage using group guidance with discussion techniques. This research uses descriptive qualitative research methods with data collection techniques in the form of interviews and observations as well as data analysis techniques in the form of data reduction and data verification by summarizing all the research findings obtained. The results of this research show that efforts to improve the public speaking skills of young women at the Hanifa III Kampuang Orphanage using group guidance with discussion techniques have proven successful. Group guidance using discussion techniques made young women at the Hanifa III Kampuang Orphanage make them more courageous and confident in speaking to express their opinions in public.
References
Adisantoro, J. dan kawan-kawan. (2021). Prosiding transformasi Pembelajaran Nasional 2021. PGRI Wiranegara University, 1.
Adison, J., & Suryadi. (2021). Efektifitas penggunaan metode diskusi pada layanan bimbingan kelompok dalam pengembangan keterampilan komunikasi interpersonal peserta didik (Studi Eksperimen di Kelas XI IPS1 SMA Negeri 2 Koto XI Tarusan). Jurnal Inovasi Penelitian, 1(10), 2241–2246.
Alawiyah, P., Hendriana, H., & Irmayanti, R. (2023). Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Sma Kelas X Ipa. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 6(3), 213. https://doi.org/10.22460/fokus.v6i3.10446
Archindany Anfa’u, S. dan M. (2020). Pelatihan Pengaruh Teknik Diskusi Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Siswa SMP. Journal of Innovative Counseling : Theory, Practice & Research, 4(2), 64–69. http://journal.umtas.ac.id/index.php/innovative_counseling
Dwi Nur Rahmadani, Anny Wahyuni, & Ekawarna. (2021). Pengaruh Kepercayaan Diri Terhadap Kemampuan Public Speaking Pada Mahasiswa Pendidikan Sejarah Universitas Jambi. Jurnal Randai, 2(1), 22–33. https://doi.org/10.31258/randai.2.1.p.22-33
Fadilah, S. N. (2019). Layanan Bimbingan Kelompok dalam Membentuk Sikap Jujur Melalui Pembiasaan. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 167. https://doi.org/10.29240/jbk.v3i2.1057
Fathoni, T., Asfahani, A., Munazatun, E., & Setiani, L. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Public Speaking Pemuda Sragi Ponorogo. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 2(1), 23–32. https://doi.org/10.37680/amalee.v2i1.581
Fitria, R. A. (2022). Pelatihan Public speaking Untuk Menciptakan Komunikasi Efektif Pada Siswa SMKN 49 Jakarta Utara. Ikraith-Abdimas, 5(1), 74–78.
Gustina Zainal, A. (2022). Public Speaking Cerdas Saat Berbicara Di Depan Umum Penerbit Cv.Eureka Media Aksara.
Lavandaia, Y., Bali, D., Hamzah, I., Wahyudin, A. Y., Oktaviani, L., Aldino, A. A., Alfathaan, M., Julius, A., Inggris, P., & Bahasa, E. (2022). Jurnal Widya Laksmi (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) | 76 PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN PUBLIC SPEAKING BAGI SISWA-SISWI MAN 1 LAMPUNG TENGAH. 2(2), 76–81.
Nisa Safitri, E. D., Hendriana, H., & Siddik, R. R. (2022). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Sma Kelas Xi Pada Masa Pandemi Covid-19. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 5(1), 9. https://doi.org/10.22460/fokus.v5i1.8784
Nurdiaman, M., Pasciana, R., & Mustakiah, I. A. (2020). Pelatihan Public Speaking. Jurnal Budaya Masyarakat (JBM), 1(2), 39–42. https://doi.org/10.36624/jbm.v1i2.36
Oktavia, E., Sholih, & Prabowo, A. S. (2020). Pengembangan Buku Panduan Pelaksanaan Bimbingan Kelompok Dengan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Nathiqiyyah, 3(2), 126–136. https://doi.org/10.46781/nathiqiyyah.v3i2.177
Prayitno. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan Konseling. Rineka Cipta.
Ramadhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.
Razali, G., Andamisari, D., Putranto, A., Ambulani, N., Sanjaya, F., & Deryansyah, A. D. (2023). Pelatihan Public Speaking Dalam Meningkatkan Komunikasi Sosial. Community Development Journal, 4(2), 4765–4773.
Sari, A. W. (2020). Bimbingan kelompok teknik diskusi efektif meningkatkan komunikasi interpersonal Siswa Kelas X IPA 5 di SMA Negeri 1 Menganti. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 358–362. https://doi.org/10.26539/teraputik42440
Simbolon, J. (2020). Penerapan Metode Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 13(1), 77. https://doi.org/10.24114/jtp.v13i1.18002
Sugianto, A. (2022). Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar. Media Nusa Kreativ.
Syaifudin, A. A., & Narto, S. (2023). Membangun Personal Branding Dan Kemampuan Public Speaking Untuk Pengembangan Karir Masa Depan Pemuda. Abdi Makarti, 2(2), 127. https://doi.org/10.52353/abdimakarti.v2i2.510
Adisantoro, J. dan kawan-kawan. (2021). Prosiding transformasi Pembelajaran Nasional 2021. PGRI Wiranegara University, 1.
Adison, J., & Suryadi. (2021). Efektifitas penggunaan metode diskusi pada layanan bimbingan kelompok dalam pengembangan keterampilan komunikasi interpersonal peserta didik (Studi Eksperimen di Kelas XI IPS1 SMA Negeri 2 Koto XI Tarusan). Jurnal Inovasi Penelitian, 1(10), 2241–2246.
Alawiyah, P., Hendriana, H., & Irmayanti, R. (2023). Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Diskusi Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Sma Kelas X Ipa. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 6(3), 213. https://doi.org/10.22460/fokus.v6i3.10446
Archindany Anfa’u, S. dan M. (2020). Pelatihan Pengaruh Teknik Diskusi Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Siswa SMP. Journal of Innovative Counseling : Theory, Practice & Research, 4(2), 64–69. http://journal.umtas.ac.id/index.php/innovative_counseling
Dwi Nur Rahmadani, Anny Wahyuni, & Ekawarna. (2021). Pengaruh Kepercayaan Diri Terhadap Kemampuan Public Speaking Pada Mahasiswa Pendidikan Sejarah Universitas Jambi. Jurnal Randai, 2(1), 22–33. https://doi.org/10.31258/randai.2.1.p.22-33
Fadilah, S. N. (2019). Layanan Bimbingan Kelompok dalam Membentuk Sikap Jujur Melalui Pembiasaan. Islamic Counseling: Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 3(2), 167. https://doi.org/10.29240/jbk.v3i2.1057
Fathoni, T., Asfahani, A., Munazatun, E., & Setiani, L. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Public Speaking Pemuda Sragi Ponorogo. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 2(1), 23–32. https://doi.org/10.37680/amalee.v2i1.581
Fitria, R. A. (2022). Pelatihan Public speaking Untuk Menciptakan Komunikasi Efektif Pada Siswa SMKN 49 Jakarta Utara. Ikraith-Abdimas, 5(1), 74–78.
Gustina Zainal, A. (2022). Public Speaking Cerdas Saat Berbicara Di Depan Umum Penerbit Cv.Eureka Media Aksara.
Lavandaia, Y., Bali, D., Hamzah, I., Wahyudin, A. Y., Oktaviani, L., Aldino, A. A., Alfathaan, M., Julius, A., Inggris, P., & Bahasa, E. (2022). Jurnal Widya Laksmi (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) | 76 PENDAMPINGAN PEMBELAJARAN PUBLIC SPEAKING BAGI SISWA-SISWI MAN 1 LAMPUNG TENGAH. 2(2), 76–81.
Nisa Safitri, E. D., Hendriana, H., & Siddik, R. R. (2022). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Diskusi Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa Sma Kelas Xi Pada Masa Pandemi Covid-19. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 5(1), 9. https://doi.org/10.22460/fokus.v5i1.8784
Nurdiaman, M., Pasciana, R., & Mustakiah, I. A. (2020). Pelatihan Public Speaking. Jurnal Budaya Masyarakat (JBM), 1(2), 39–42. https://doi.org/10.36624/jbm.v1i2.36
Oktavia, E., Sholih, & Prabowo, A. S. (2020). Pengembangan Buku Panduan Pelaksanaan Bimbingan Kelompok Dengan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Nathiqiyyah, 3(2), 126–136. https://doi.org/10.46781/nathiqiyyah.v3i2.177
Prayitno. (2004). Dasar-Dasar Bimbingan Konseling. Rineka Cipta.
Ramadhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.
Razali, G., Andamisari, D., Putranto, A., Ambulani, N., Sanjaya, F., & Deryansyah, A. D. (2023). Pelatihan Public Speaking Dalam Meningkatkan Komunikasi Sosial. Community Development Journal, 4(2), 4765–4773.
Sari, A. W. (2020). Bimbingan kelompok teknik diskusi efektif meningkatkan komunikasi interpersonal Siswa Kelas X IPA 5 di SMA Negeri 1 Menganti. TERAPUTIK: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 358–362. https://doi.org/10.26539/teraputik42440
Simbolon, J. (2020). Penerapan Metode Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 13(1), 77. https://doi.org/10.24114/jtp.v13i1.18002
Sugianto, A. (2022). Bimbingan dan Konseling di Sekolah Dasar. Media Nusa Kreativ.
Syaifudin, A. A., & Narto, S. (2023). Membangun Personal Branding Dan Kemampuan Public Speaking Untuk Pengembangan Karir Masa Depan Pemuda. Abdi Makarti, 2(2), 127. https://doi.org/10.52353/abdimakarti.v2i2.510