Peran Motivasi Guru Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Pendidikan Agama Islam Di SD Muhammad Al-Unaizy
DOI:
https://doi.org/10.59024/bhinneka.v2i2.721Keywords:
Teacher motivation, learning outcomes, Islamic Religious EducationAbstract
One of the problems in learning is that teachers rarely motivate students, and students are not motivated. Finally, students are less motivated and their learning outcomes are not achieved well. The research aims to determine student learning motivation in improving learning outcomes, student learning outcomes in PAI lessons before and after getting motivation, and determine the role of PAI teacher motivation in improving student learning outcomes. This research uses field research with descriptive qualitative methods. Data collection techniques were carried out using observation, interviews and documentation in the field. This research was conducted at Muhammad Al-Unaizy Elementary School. The results of this research show that providing motivation before studying at SD Muhamad Al-Unaizy has gone well. Thus, this motivational activity can improve student learning outcomes at the end of the meeting. Supporting factors in this activity include parental support, adequate infrastructure. The inhibiting factor is the level of students' varying levels of absorption in absorbing motivation from the teacher.
References
Ainiyah, N., & Wibawa, N. H. H. P. (2013). Pembentukan Karakter melalui Pendidikan Agama Islam. Al- Ulum, 13(1), 25–38.
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi Belajar sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 4(1), 80–86.
Ernanida, E., & Al Yusra, R. (2019). Media Audio Visual dalam Pembelajaran PAI. Murabby: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 101–112.
Hanafy, M. S. (2014). Konsep Belajar dan Pembelajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 17(1), 66–79.
Hariyadi, A., & Darmuki, A. (2019). Prestasi dan Motivasi Belajar dengan Konsep Diri. Prosiding Seminar Nasional Penguatan Muatan Lokal Bahasa Daerah Sebagai Pondasi Pendidikan Karakter Generasi Milenial, 280–286.
Idzhar, A. (2016). Peranan Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Office, 2(2), 221–228.
Lestari, I. (2015). Pengaruh Waktu Belajar dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 3(2).
Nurmadiah, N. (2014). Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Al-Afkar: Jurnal Keislaman & Peradaban, 2(2).
Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352.
Prastowo, A. (2014). Pemenuhan Kebutuhan Psikologis Peserta Didik SD/MI melalui Pembelajaran Tematik-Terpadu. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Ahmad Dahlan, 1(1), 1–13.
Prawira, Purwa Atmaja. 2012. Psikologi Pendidikan dalam Perspektif Baru, Yogyakarta: Ar-ruzz Media.
Santoso, H. B., & Subagyo, S. (2017). Peningkatan Aktifitas dan Hasil Belajar dengan Metode Problem Basic Learning (PBL) pada Mata Pelajaran Tune Up Motor Bensin Siswa Kelas XI Di SMK Insan Cendekia Turi Sleman Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Taman Vokasi, 5(1), 40–45.
Sardiman, a.m. 2008. Interaksi Dan Motivasi Belajar-Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo persada.
Syah, Muhibbin. 2010. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Tafsir, Ahamad. 2012. Ilmu Pendidikan Islam, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2012.
Umiarso & Zamroni. 2011. Pendidikan Pembesan dalam Perspektif Barat dan Timur ,Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.