Peran Tradisi Grebeg Pancasila dalam Menanamkan Nilai Nasionalisme dan Karakter pada Generasi Muda di Blitar

Authors

  • Lutviana Riski Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Suhartono Suhartono Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Riki Suliana,R.S Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59024/bhinneka.v3i3.1520

Keywords:

Character Formation of the Young Generation in Blitar City, National Values, Grebeg Pancasila Tradition

Abstract

This study aims to examine how the Grebeg Pancasila tradition plays a role in instilling nationalistic values and character building for the younger generation in Blitar City. Grebeg Pancasila, which is routinely held every year, is a form of respect for Pancasila as the foundation of the state, as well as an educational medium in introducing national values to young people. This study uses a qualitative approach with data collection methods through in-depth interviews, participatory observation, and documentation. The informants in this study consisted of officers in the Bung Karno Tomb area, cultural officials, and a number of young people who participated in the series of Grebeg Pancasila activities. The results of the study show that this tradition makes a great contribution to fostering a sense of love for the homeland, strengthening a sense of unity, and building the character of the younger generation, especially in terms of discipline, responsibility, and a spirit of cooperation. Through activities such as cultural parades, joint prayers, various competitions, and community service, young people are trained to understand and practice the values of Pancasila in everyday life. These findings are expected to be input for local governments, communities, and related parties in efforts to preserve Grebeg Pancasila and develop similar activities that are more creative in instilling national values in the nation's next generation.

References

Anwarsani, A., Erniwati, E., Mahdalena, M., Apianson, A., Najmi, H., Suwartini, S., ... & Fadillah, H. (2023). Mengajarkan Pancasila melalui puisi berjudul “Pancasila Dasar Negara” karya: Misnawati. Mutiara: Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, 1(3), 44–58.

Arifin, Z. (2018). Peran budaya lokal dalam membentuk karakter generasi muda.

Aulia, M., Misnawati, M., Apritha, A., Setyoningsih, R. A., Handayani, P., & Saptaniarsih, W. (2023). Pelajar Pancasila pada abad ke-21 di SMAN 1 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 134–151.

Azhari, C. K. (2024). Peran nilai nasionalisme dalam memupuk persaudaraan dan toleransi mahasiswa Prodi Teknik Industri Universitas PGRI Adi Buana Surabaya. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora.

Darlina, S. (2019). Implementasi nilai-nilai Pancasila melalui tradisi Grebeg Pancasila.

Fahik, M. (2023, Mei). Penerapan metode kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan prestasi belajar Pendidikan Kewarganegaraan pada siswa kelas XI IPS 1 SMA Negeri 1 Malaka Barat tahun pelajaran 2022/2023. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya (Vol. 2, No. 1, pp. 215–226).

Halimah, H., Misnawati, M., Lestariningtyas, S. R., Mingvianita, Y., Sepmiatie, S., & Suryatini, R. I. (2023). Implementasi Pancasila sebagai entitas dan identitas pendidikan abad ke-21 di SMAN 4 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 119–133.

Haryanto, S. (2012). Pemberdayaan tradisi dalam membangun karakter bangsa. Jakarta: Kencana.

Haryanto, W. (2021). Blitar dan warisan budaya Pancasila. Surabaya: Universitas Surabaya Press.

Iriani, I., & Rochmadi, N. W. (2020). Aktualisasi nilai nasionalisme dalam perayaan Grebeg Pancasila di Blitar, 304–305.

Nurhayati, S. (2017). Pengaruh tradisi budaya terhadap pendidikan karakter di Kota Blitar.

Prasetyo. (2017). Pengaruh aktivitas sosial budaya dalam memperkuat identitas nasional: Analisis perayaan Grebeg Pancasila.

Rahayu, S. F. (2022). Makna Grebeg Pancasila sebagai upaya pelestarian nilai Pancasila di Kota Blitar. Jurnal Studi Keagamaan, Sosial dan Budaya, 172–173.

Rahmawati, R. (2020). Generasi muda dan peranannya dalam membangun bangsa. Malang: Pustaka Insan.

Sari, I. P., & Wahyuningtyas, N. (2021). Tradisi Grebeg Pancasila di Kota Blitar sebelum dan saat pandemi Covid-19 sebagai peringatan hari lahirnya Pancasila. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 1099.

Septinaningrum, & Tursinawati. (2023). Karakter semangat kebangsaan pada ritus Grebeg Pancasila untuk siswa sekolah dasar. Jurnal Pesona Dasar, 81–82.

Setiawan. (2018). Keterlibatan generasi muda dalam perayaan Grebeg Pancasila: Menggali nilai-nilai Pancasila di kalangan pemuda.

Setiawan, A. (2016). Peran tradisi Grebeg Pancasila dalam menjaga nilai-nilai kebangsaan. Blitar: Pustaka Blitar.

Suhartono, dkk. (2021). Upaya deradikalisasi di lingkungan masyarakat melalui implementasi nilai-nilai Pancasila. Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat.

Sulaiman, F. (2018). Pendidikan karakter untuk generasi muda. Yogyakarta: Salemba, Pustaka Insan.

Suryadi, M. (2019). Nasionalisme dalam perspektif pendidikan karakter. Jakarta: Penerbit Bumi Aksara.

Ubaedillah, A., & Rozal, I. (2013). Identitas nasional dan kebudayaan Indonesia. Surabaya: Universitas Airlangga Press.

Warsono, & Putriani, D. (2019). Grebeg Pancasila sebagai sarana penanaman Pancasila. Jurnal Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 1239–1240.

Downloads

Published

2025-06-12

How to Cite

Lutviana Riski, Suhartono Suhartono, & Riki Suliana,R.S. (2025). Peran Tradisi Grebeg Pancasila dalam Menanamkan Nilai Nasionalisme dan Karakter pada Generasi Muda di Blitar. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan Dan Bahasa, 3(3), 99–115. https://doi.org/10.59024/bhinneka.v3i3.1520

Issue

Section

Articles