Implementasi Media Interaktif Pembelajaran Peta Perjalanan Makanan dalam Sistem Pencernaan Manusia Kelas 5 MI Al-Barokah Ajung Jember
DOI:
https://doi.org/10.59024/bhinneka.v3i3.1509Keywords:
interactive learning, digestive system learning, science learning, qualitative methodAbstract
This study aims to improve the understanding of grade 5 MI Al-Barokah students about the learning media of the human digestive system through the application of visual media innovation. A qualitative approach was used in this study with observation techniques and analysis of the teaching and learning process. The results showed that the utilization of visual media was able to help students understand the interactive media learning of the human digestive system more optimally. Students can visually imagine the course of the digestive process and understand various related concepts more clearly. The findings also show that visual media can foster interest and increase student learning motivation. The implication of this study suggests that teachers consider using visual media as an alternative learning strategy in con veying scientific concepts. This research also contributes to the development of more effective and interactive learning approaches to improve students' This research also contributes to the development of more effective and interactive learning approaches to improve students' understanding of scientific material.
References
Al Urwatul Wutsqa. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Jurnal, 2(1), Juni 2022.
Anjarwati, A. (2022). Pemahaman tentang sistem pencernaan manusia dan hewan siswa SDN Sukabumi 6 Probolinggo. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi, 1(2), 2 Desember 2022.
Hariyadi, H., Misnawati, M., & Yusrizal, Y. (2023). Mewujudkan kemandirian belajar: Merdeka belajar sebagai kunci sukses mahasiswa jarak jauh. BADAN PENERBIT STIEPARI PRESS.
Haslena. (n.d.). Penggunaan media visual untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran IPA tentang struktur permukaan bumi kelas III SDN Siumbatu. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3(1).
Jusuf, R. (2022). Patologi umum (Sofjan, ed., Edisi ke-8, hal. 8).
Nahak, T. C. (2023, Mei). Meningkatkan prestasi belajar Bahasa Inggris melalui pembelajaran kooperatif model Team Game Tournament (TGT) pada siswa kelas XI IPA 1 SMA Negeri 1 Malaka Barat tahun pelajaran 2022/2023. Dalam Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 2(1), 204–214.
Sabita, I. (2019). Ini 5 tips menjaga kesehatan pencernaan. Halodoc. https://www.halodoc.com/artikel/ini-5-tips-menjaga-kesehatan-pencernaan (Diakses 23 Mei 2021)
Saefudin, Y. G. (2015). Sistem pakar untuk mendiagnosa gangguan pencernaan pada anak dengan metode forward chaining. Jurnal Sistem Informasi, 2(2015).
Siringoringo, M. (2023). Pengaruh pendekatan pembelajaran dan tingkat kemampuan berpikir kreatif siswa terhadap hasil belajar IPA pada kelas V SDN-1 Menteng Kota Palangka Raya tahun ajaran 2021/2022. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 413–429.
Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D (Edisi ke-2). Alfabeta.
Warti. (2023). Desain pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis Android (hal. 4).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.