Peningkatan Pemahaman Siswa Kelas IV SD Tentang Wujud Zat Dan Perubahannya Melalui Game Edukasi Ular Tangga
DOI:
https://doi.org/10.59024/bhinneka.v3i3.1483Keywords:
Educational games, Snakes and ladders, Interactive learning, Student enggagemen, Learning motivation, Learning outcomes, Elementar schoolAbstract
The purpose of this study was to improve the understanding of fourth grade students of SDN Kaliwates 2 Jember about the form of substances and their changes by using snakes and ladders educational game. The background of this research is the lack of interest, motivation, and learning outcomes of students on abstract science materials. The teaching model used integrates the snakes and ladders game with the question mechanics of the lesson, where students who land on a box labeled "boom" are required to answer questions from the material being taught.By integrating the snakes and ladders game with questions about the form of substances and their changes, students can learn actively. By integrating the snakes and ladders game with questions about the form of substances and their changes, students can learn actively. Thus, the snakes and ladders educational game not only serves as a medium of entertainment, but also as an effective learning tool to improve learning outcomes and active engagement of students in the classroom.
References
Afandi, R. (2015). Pengembangan media permainan edukatif ular tangga dalam penerapan pembelajaran tematik di kelas III SD. Jurnal Pendidikan, 16(2), 127–137.
Afandi, R. (2015). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dan hasil belajar IPS di sekolah dasar. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 1(1), 77–89.
Fitriana. (2018). Pengembangan media pembelajaran terpadu permainan ular tangga yang terintegrasi dengan pembelajaran tematik dengan Asmaul Husna [Skripsi, tidak disebutkan universitas].
Herlinda, dkk. (2019). Pengembangan media pembelajaran tematik ular tangga pada tema berbagai pekerjaan sekolah dasar kelas IV [Laporan atau karya ilmiah, instansi tidak disebutkan].
Novita, L., & Sundari, F. S. (2020). Peningkatan hasil belajar siswa menggunakan media game ular tangga digital. Jurnal Basicedu, 4(3), 716–724.
Prayuana, R., Andriani, D. I., Prichatin, P., & Rahayu, S. T. W. (2021). Penggunaan media visual untuk menstimulasi kosakata bahasa Inggris peserta didik TBM Kolong Ciputat. Jamaika: Jurnal Abdi Masyarakat, 2(1), 144–152.
Pribadi, B. A. (2016). Desain dan pengembangan program pelatihan berbasis kompetensi: Implementasi model ADDIE. Jakarta: Kencana.
Putra, A., & Kurniawan, D. (2020). Penggunaan media berbasis game di sekolah dasar dan dampaknya pada kinerja serta minat belajar siswa. [Judul tidak lengkap, sumber perlu dilengkapi].
Putri, S. A., & Ramli, M. (2016). Pengembangan media permainan simulasi ular tangga untuk meningkatkan tanggung jawab belajar siswa SMP. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 1(1), 40–46.
Purwaningsih, P. (2016). Pengembangan media pembelajaran ular tangga untuk meningkatkan prestasi belajar IPS siswa kelas IV SD berbasis pendidikan karakter [Skripsi, tidak disebutkan universitas].
Rahmawati, D., & Nugroho, S. (2024). Tantangan penerapan permainan edukatif di sekolah dasar. [Sumber tidak disebutkan, mohon dilengkapi].
Republik Indonesia. (1990). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 2 Tahun 1989 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: PT Armas Duta Jaya.
Sadiman, A. S. (2006). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Salam, N., Safei, S., & Jamilah, J. (2019). Pengembangan media pembelajaran permainan ular tangga pada materi sistem saraf. Al-Ahya: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 52–69.
Santos, B. (1999). Cooperative learning: Penerapan teknik jigsaw dalam pembelajaran Bahasa Indonesia di SLTP. Buletin Pelangi Pendidikan, 1(1).
Silberman, M. L. (1996). Active learning: 101 strategies to teach any subject (Terj. Sardjuli dkk.). Massachusetts: United States of America.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.