Implementasi Pembelajaran Inklusif dengan Menggunakan Media Gambar bagi Anak ADHD di SDN Kemuning Tarik Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.59024/bhinneka.v3i3.1482Keywords:
Character Education, role playing, Contextual Teaching and Learning (CTL), elementary school studentsAbstract
Inclusive education is an education system that is friendly to all individuals without distinguishing the diversity of their characteristics. This system provides educational services that allow children with special needs to learn with their peers in the public school closest to where they live. This study aims to examine the "Implementation of Inclusive Learning for Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) at SDN Kemuning Tarik Sidoarjo", especially in inclusive classes. This study applies a qualitative approach with data collection methods through observation, in-depth interviews, and documentation. The research findings reveal that the implementation of inclusive learning has attempted to answer the needs of children with ADHD, although there are still a number of obstacles such as minimal training for teachers and limited supporting facilities. Strategies that have been successfully implemented include the use of an individual approach, positive reinforcement, and curriculum adaptation. Increased collaboration between parties and policy support from schools are needed for the sustainability of inclusive and effective learning.
References
Anggraeni, A. D. (2019). Studi Fenomenologi: Pola Asuh Orangtua Pada Pembelajaran Motorik Halus Anak Attention Deficit Hyperactivity Disorder (Adhd) Usia Pra Sekolah. Jurnal Ilmu Kesehatan Bhakti Husada: Health Sciences Journal, 10(2), 106–109. https://doi.org/10.34305/jikbh.v10i2.89
Arta Anenda, D., Maisurah, D., Adila Rahma, I., Fitri, R., & Marhadi, H. (2024). Karakteristik Siswa dengan Pelaku Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) dan Upaya Penanganannya. 2(3), 123–134. https://doi.org/10.51903/bersatu.v2i3.718
Erinta, D., & Budiani, M. S. (2012). Efektivitas Penerapan Terapi Permainan Sosialisasi Untuk Menurunkan Perilaku Impulsif Pada Anak Dengan Attention Deficit Hyperactive Disorder (Adhd). Jurnal Psikologi Teori Dan Terapan, 3(1), 67. https://doi.org/10.26740/jptt.v3n1.p67-78
Gunawan, L. (2021). Komunikasi Interpersonal pada Anak dengan Gangguan Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Psiko Edukasi, 19(1), 49–68.
Hayati, D. L., & Apsari, N. C. (2019). Pelayanan Khusus Bagi Anak dengan Attentions Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) di Sekolah Inklusif. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Pada Masyarakat, 6(1), 108–122. http://journal.unpad.ac.id/prosiding/article/view/22497
Iskandar Yahya Arulampalam Kunaraj P.Chelvanathan, A. A. A. B. (2023). Karakteristik Anak Berkebutuhan Khusus. Journal of Engineering Research, 2(3), 11155–11179.
Karlenata, H., & Mutiara, Z. T. (2024). Pembelajaran Pada Anak ADHD. Educational Journal of Innovation and Publication (EJIP), 3(1), 2024. https://scholar.google.com/
Lutfiana, F., Kusumastuti, N., Sukmono, N. D., Studi, P., Guru, P., Stkip, P., & Ngawi, M. (2022). PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini PEMBIASAAN SENAM OTAK UNTUK MENINGKATKAN KONSENTRASI PADA ANAK ADHD TK BERANDA ISTIMEWA KABUPATEN NGAWI. PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 8(2), 159–166.
Maharani Suradi, F., Prasetyo, T., & Rasmitadila, R. (2022). Pelayanan Belajar Bagi Anak ADHD Selama Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar Inklusif. Buletin Ilmiah Pendidikan, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.56916/bip.v1i1.213
Meka, F. A. Dhoka, F. Poang, K. A. Dhey, and M. Y. Lajo, “JURNAL PENDIDIKAN INKLUSI Citra Bakti PERMASALAHAN SOSIAL ANAK BERKEBUTUHAN KUSUS,” J. Pendidik. Inklusi, vol. 1, no. 1, pp. 20–30, 2023, [Online]. Available: https://jurnalilmiahcitrabakti.ac.id/jil/index.php/jpicb/article/download/2109/604/.
Ni Luh Putu Ika Sintya Devi, & Ni Ketut Suarni. (2024). Analisis Kemampuan Kognitif Dan Perilaku Sosial Pada Anak ADHD Di Sekolah Inklusi. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 8(2), 673–682. https://doi.org/10.31316/gcouns.v8i2.5664
Nurfadhillah, S., Nurfaizah, S., Nurlayali, H., & Andini, P. (2022). Peran Guru dan Orang Tua pada Anak Berdiagnosa ADHD di Sekolah Dasar Negeri Gondrong 4. Alsys, 2(6), 689–701. https://doi.org/10.58578/alsys.v2i6.637
Oktari, W., Harmi, H., & Wanto, D. (2020). STRATEGI GURU DALA PEMBELAJARAN PAI PADA ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS. In Strategi Guru dalam Pembelajaran PAI… | (Vol. 13, Issue 2).
Putra, Agus Salim J. 2022. Implementasi Pendidikan Iklusi di Sekolah Dasar Lazuardi Kamila Global Compassionate School (GCS). Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta.
Safitri, Apriani dan Nurmayanti. (2018). Faktor – Faktor yang mempengaruhi minat belajar masyarakat Bajo. Setyani, Ricka Intan. (2016). Artikel : hubungan antara pemanfaatan media pembelajaran dan minat belajar dengan hasil belajar.
Ummah, R., Rahman, M. E., Lumajang, M. M., & Jember, U. K. (2024). PENDEKATAN MULTISENSORI DALAM MODEL PEMBELAJARAN UNTUK SISWA BERKEBUTUHAN KHUSUS. In Joedu : Journal of Basic Education (Vol. 03, Issue 01).
Utami, W. (2019). Dampak Pendidikan Inklusif terhadap Keterlibatan Anak dengan ADHD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(3), 234-241.
Wahidah, E. Y. (2018). Identifikasi dan Psikoterapi terhadap ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Perspektif Psikologi Pendidikan Islam Kontemporer. Millah: Journal of Religious Studies, 17(2), 297–318. https://doi.org/10.20885/millah.vol17.iss2.art6
Wardany, Ossy Firstanti & Dwi Arnia U. 2022. Kesiapan guru Dalam Penyelenggaraan Kelas Inklusi di MI NW Lendang Penyonggok. Lombok. Jurnal Pendidikan Khusus. 18 (2). 118-120.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.