Transformasi Desain Pembelajaran Kolaboratif dalam Mendukung Pembelajaran Aktif
DOI:
https://doi.org/10.59024/bhinneka.v3i1.1140Keywords:
Learning, Collaborative, Skills, MotivationAbstract
Collaborative learning is an effective approach in enhancing student learning outcomes, particularly in developing cognitive, social, and emotional skills. Through interactions among students within groups, this learning model allows them to share knowledge, discuss, and solve problems together, leading to a deeper understanding of the material. Furthermore, collaborative learning fosters critical thinking, creativity, and communication skills, which are essential for addressing the challenges of the 21st century. Despite its numerous benefits, the implementation of collaborative learning faces several challenges, such as unequal participation among group members and the need for effective group dynamics management. Therefore, the role of the teacher is crucial in managing the collaboration process to ensure optimal contribution from each student. Overall, collaborative learning has a positive impact on improving student learning outcomes and supports the development of skills relevant to future life.
References
Adawiyah, Y. R., & Jennah, L. (2023). Implementasi pembelajaran kolaboratif dalam meningkatkan maharoh kitabah siswa madrasah aliyah. Jurnal Educatio FKIP Unma, 9(2), 778–784.
Afriadi, F. (2024). Pembelajaran kolaboratif dalam pendidikan perguruan tinggi. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 2(3), 143–157.
Akhyar, M., & Zalnur, M. (2024). Pembentukan kepribadian Muslim anak di masa golden age melalui pendidikan profetik keluarga di era digital. Al-Fikra: Jurnal Ilmiah Keislaman, 23(1), 130–140.
Akhyar, M., Nelwati, S., & Khadijah, K. (2023). Peningkatan kualitas pendidikan agama Islam melalui pengintegrasian kurikulum merdeka di SMAN 1 2X11 Kayutanan Kabupaten Padang Pariaman. Jurnal Al-Fatih, 6(2), 147–164.
Akhyar, M., Remiswal, R., & Khadijah, K. (2024). Pelaksanaan evaluasi P5 dalam meningkatkan kreativitas dan kemandirian siswa pada mata pelajaran PAI di SMPN 1 VII Koto Sungai Sariak. Instructional Development Journal, 7(2).
Alina, N., & Wathon, A. (2019). Pembelajaran aktif melalui alat permainan edukatif. Sistim Informasi Manajemen, 2(2), 29–47.
Fitriasari, N. S., Apriansyah, M. R., & Antika, R. N. (2020). Pembelajaran kolaboratif berbasis online. Inspiration: Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi, 10(1), 77–86.
Handayani, B. D. (2011). Efektivitas pembelajaran aktif melalui penerapan model pembelajaran kolaboratif (Collaborative Learning) untuk meningkatkan prestasi belajar akuntansi sektor publik pokok bahasan akuntansi satuan kerja pengelola keuangan daerah (SKPKD). Dinamika Pendidikan, 6(1), 62–77.
Husain, R. (2020). Penerapan model kolaboratif dalam pembelajaran di sekolah dasar. E-Prosiding Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo.
Karo, D. K., Waruwu, C. S. M., & Jarang, A. K. M. (2023). Desain materi pembelajaran berbasis proyek: Memotivasi siswa melalui pembelajaran aktif dalam pelajaran pendidikan agama Kristen. Inculco Journal of Christian Education, 3(3), 262–284.
Mariyono, D. (2024). Strategi pembelajaran dari teori ke praktik pendekatan pembelajaran kolaboratif di perguruan tinggi. Nas Media Pustaka.
Purwati, N. K. R., & Erawati, N. K. (2021). Pengembangan buku ajar metode numerik berbasis pembelajaran kolaboratif. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 37–48.
Susanti, W., Kom, S., & Kom, M. (2021). Pembelajaran aktif, kreatif, dan mandiri pada mata kuliah algoritma dan pemrograman. Samudra Biru.
Wahyuningrum, P. M. E. (2022). Analisis penerapan collaborative learning dalam pembelajaran pada siswa sekolah dasar. Journal on Education, 4(4), 2029–2035.
Werdiningsih, D., & Wahyuni, S. (2021). Pembelajaran aktif dengan case method. CV. Literasi Nusantara Abadi.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.