Principal Managerial Skills in Development Religious Culture at State Elementary School 15 Air Kumbang

Authors

  • Nyamidi Nyamidi Universitas PGRI Palembang
  • Nur Ahyani Universitas PGRI Palembang
  • Nila Kesumawati Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.59024/ijellacush.v3i1.1321

Keywords:

Managerial, Principal, Religious

Abstract

This study aims to determine and describe the principal's managerial skills in developing a religious culture at SD Negeri 15 Air Kumbang. The method used is a qualitative method. Data collection techniques use observation, interviews and documentation. The results of the study can be concluded that the Management of the Principal of SD Negeri 15 Air Kumbang in developing a religious culture is through planning, organizing, implementing, supervising and evaluating. The management carried out by the Principal of SD Negeri 15 Air Kumbang includes: first, the implementation of daily activities in the form of: providing exemplary behavior/examples, reprimands/advice, conditioning the environment that supports character education, routine activities/character habits, and mentoring and supervision activities for character education. Second, the management of the principal of SD Negeri 15 Air Kumbang through programmed activities in the form of: Imtaq activities before starting lessons and completing the Al-Quran every month, dhuha prayer activities, dzuhur prayers in congregation. Third, the Management of the Principal of SD Negeri 15 Air Kumbang through learning activities. In learning activities, religious culture must be implemented which includes the preparation of plans and learning tools that contain religious values.

References

Adilla, S., Deviana, W., & Habib, S. (2023). Peran kepala sekolah dalam mengembangkan budaya Islami di SMP Negeri 9 Bengkalis. Journal of Comprehensive Science, 8, 839–850.

Basri, H. (2021). Kepemimpinan kepala sekolah. Bandung: Pustaka Setia.

Basri, H., Tambunan, N., & Panggabean, H. S. (2023). Manajemen kepemimpinan kepala sekolah pada madrasah. Jawa Tengah: Eureka Media Aksara.

Cruz, J. F., Govindan, K., Hashim, M., & Jeremiah, E. (2021). Menumbuhkan budaya positif sekolah di era new normal. Singapura: The Head Foundation.

Dini, A., Azzahra, H., Hasanah, R. D., Yulia Prastami, & Tarigan, M. (2022). Visi, misi dan sifat pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(3), 3905–3910.

Fardiana, F. F. (2022). Peran manajerial kepala sekolah dalam mengembangkan budaya Islami. Edumanagerial, 2(3), 159–275.

Faridah, S. I. (2022). Manajemen dan kepemimpinan. Bandung: Eureka Media Aksara.

Fitry, S. A. (2021). Kepemimpinan kepala sekolah dalam mengembangkan budaya Islami di sekolah menengah pertama. Jurnal Pemikiran Pendidikan, 6(2), 2808–3784.

Harahap, N. (2020). Penelitian kualitatif. Medan: Wal Ashri Publishing.

Haryoko, S., Bahatiar, & Arwadi, F. (2020). Analisis data penelitian kualitatif (Konsep, teknik, dan prosedur analisis). Makassar: Universitas Negeri Makassar.

Helmawati. (2023). Meningkatkan kinerja kepala sekolah/madrasah melalui manajerial skill. Jakarta: Rineka Cipta.

Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu pendidikan (Konsep, teori dan aplikasinya). Medan: LPPPI.

Hikmawati, F. (2020). Metodologi penelitian. Depok: Rajawali Pers.

Ilmi, A. M., & Sholeh, M. (2021). Manajemen kepala sekolah dalam mewujudkan budaya religius di sekolah Islam. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 3(2), 389–402.

Iskandar, J. (2017). Keterampilan manajerial kepala sekolah. Jurnal Idarah, 5(1), 89–95.

Maárif, S. (2020). School culture madrasah dan sekolah. Semarang: IAIN Walisongo.

Mabrura, N. (2021). Kompetensi leadership guru pendidikan agama Islam dalam membentuk dan mengelola budaya Islami di SMP Diponegoro Depok Sleman (Tesis, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga).

Manaf, A., & Bahriansyah. (2021). Strategi kepala sekolah dalam membangun budaya religius di SMA Negeri 1 Laung Tuhup Kecamatan Laung Tuhup Kalimantan Tengah. Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 5(2), 31–38.

Mangilit-Cruz, S. L. (2021). Menumbuhkan budaya positif sekolah di era new normal. Singapura: Academy of Principals.

Matahir, N. S., Masaong, A. K., & Arsyad, A. (2019). Peningkatan kompetensi kepala sekolah dalam penyusunan RAPBS melalui workshop di sekolah menengah pertama. Jurnal Riset dan Pengembangan Ilmu Pengetahuan, 4(1), 116–123.

Mubarok, A. A. (2020). Supervisi kelas oleh kepala sekolah. JIEM (Journal of Islamic Education Management), 2(1), 13–25.

Muhaimin. (2020). Nuansa baru pendidikan Islam: Mengurai benang kusut dunia pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo.

Muhammad, A. (2022). Problematika dan krisis pendidikan Islam masa kini dan masa yang akan datang. Al-Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 8(1), 66–75.

Multazam, U., & Priyanto. (2021). Kepala sekolah dan budaya religius di sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 1–19.

Mulyasa. (2019). Menjadi kepala sekolah profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurochim, Ridho, & Tumanggor. (2020). Ilmu sosial dan budaya dasar. Jakarta: Kencana.

Paizaludin, & Ermalinda. (2020). Penelitian tindakan kelas: Panduan teoritis dan praktis. Bandung: Alfabeta.

Permadi, D., & Arifin, D. (2020). Kepemimpinan transformasional kepala sekolah dan komite sekolah. Bandung: PT Sarana Panca Karya Nusa.

Pradono, J., Soerachman, R., Kusumawardani, N., & Kasnodihardjo. (2021). Panduan penelitian dan pelaporan penelitian kualitatif. Jakarta: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia.

Priadana, S., & Sunarsi, D. (2021). Metode penelitian kuantitatif. Tangerang Selatan: Pascal Books.

Priansa, D. J. (2020). Kinerja dan profesionalisme guru. Bandung: Alfabeta.

Rahayu, N., Sormin, D., & Siregar, R. (2023). Manajemen kepala sekolah dalam mengembangkan budaya agama di MTS Muhammadiyah 22 Padangsidimpuan. Jurnal STAI Al Hidayah, 5(3), 1145–1156.

Rukajat, A. (2020). Pendekatan penelitian kualitatif (Qualitative research approach). Sleman: Deepublish.

Saat, S. (2020). Pengantar metodologi penelitian: Panduan bagi peneliti pemula. Goa Tallo: Pusaka Almaida.

Sagala, S. (2023). Budaya dan reinventing organisasi pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sandi, A., Mahmudah, F. N., & Nasaruddin, D. M. (2022). Budaya sekolah: Studi kasus di SMA Muhammadiyah Berau. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 16439–16540.

Siagian, S. P. (2019). Fungsi-fungsi manajemen. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono. (2020). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sulistyawati. (2023). Metode penelitian kualitatif. Yogyakarta: K-Media.

Syahestio, D., Asril, Z., & Sermal. (2022). Peran kepala sekolah dalam mengembangkan budaya Islam di SMP IT Cahaya Makkah Pasaman Barat. Jurnal Cerdas Mahasiswa, 2(3), 194–209.

Wibowo. (2021). Budaya organisasi: Sebuah kebutuhan untuk meningkatkan kinerja jangka panjang. Jakarta: Rajawali Pers.

Yulk, G. (2021). Leadership in organizations (7th ed.). Jakarta: PT Indeks.

Zubaidi. (2021). Desain pendidikan karakter: Konsepsi dan aplikasinya dalam lembaga pendidikan. Jakarta: Kharisma.

Zufani, Manullang, B., & Sibuea, A. M. (2024). Pengaruh keteladanan kepala sekolah, iklim kerja organisasi, kepuasan kerja terhadap loyalitas kerja guru SMP Kecamatan Medan Amplas.

Downloads

Published

2025-02-21

How to Cite

Nyamidi Nyamidi, Nur Ahyani, & Nila Kesumawati. (2025). Principal Managerial Skills in Development Religious Culture at State Elementary School 15 Air Kumbang. International Journal of Education, Language, Literature, Arts, Culture, and Social Humanities, 3(1), 178–186. https://doi.org/10.59024/ijellacush.v3i1.1321

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.