Peran Pancasila Terhadap Dinamika Sosial dan Komunikasi Masyarakat Indonesia dalam Pembangunan Yang Adil dan Berkelanjutan

Authors

  • Najma Ajmala Nisya Yurico Universitas Bandar Lampung
  • Siti Nirraysa Universitas Bandar Lampung
  • Angelina Sipayung Universitas Bandar Lampung
  • Audrey Cynthia Rose Universitas Bandar Lampung

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i3.900

Keywords:

Pancasila, Social Dynamics, Community Communication, Development, Justice, Participation

Abstract

This research explores the role of Pancasila in the social dynamics and communication of Indonesian society in the context of fair and sustainable development. Using a literature review approach, this study analyzes how the values of Pancasila influence communication patterns, social interactions, and national development. The findings indicate that Pancasila has a significant impact on shaping national identity, promoting dialogue and understanding, and strengthening principles of justice and participation in development. However, challenges such as divergent interpretations of Pancasila values, political polarization, and social inequality still affect the implementation of these values. Therefore, joint efforts from the government, civil society organizations, the private sector, and civil society are needed to enhance understanding, participation, and law enforcement regarding Pancasila values in order to create an inclusive, fair, and sustainable environment for all citizens.

 

 

 

References

Abdillah, M. (2015). Islam & dinamika sosial politik di Indonesia. Gramedia Pustaka Utama.

Ayu, C., Larasati, D., Setya, F., Virantika, L., & Yulia, S. (2024). Pancasila Sebagai Pilar Kesehatan Masyarakat dalam Membangun Kesadaran dan Aksi Berbasis Nilai-Nilai Luhur. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 1(2), 112-117.

Eliza, K. M., Sari, S., Hellenia, S., Tianasati, F., & Hasan, Z. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila Sebagai Ideologi Negara Dalam Kehidupan Masyarakat Di Era Globalisasi. Journal Of Law And Nation, 3(2), 341-350.

Fuadi, A. (2020). Keragaman dalam dinamika sosial budaya kompetensi sosial kultural perekat bangsa. Deepublish.

Gesmi, I., Sos, S., & Yun Hendri, S. H. (2018). Buku Ajar Pendidikan Pancasila. Uwais Inspirasi Indonesia.

Harefa, D., & Fatolosa Hulu, M. M. (2020). Demokrasi Pancasila di era kemajemukan. Pm Publisher.

Hanyfah, Z., Oktapia, A., Tirta, M., Fatikha, D. A., & Hasan, Z. (2024). Pancasila Sebagai Sistem Filsafat Dalam Konsep Hukum Di Indonesia. Journal Of Law And Nation, 3(2), 359-367.

Hasan, Z., Pradhana, R. F., Andika, A. P., & Al Jabbar, M. R. D. (2024). Pengaruh Globalisasi Terhadap Eksistensi Identitas Budaya Lokal dan Pancasila. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(1), 73-82.

Mihit, Y. (2023). Dinamika dan Tantangan dalam Pendidikan Pancasila di Era Globalisasi: Tinjauan Literatur. Educationist: Journal of Educational and Cultural Studies, 2(1), 357-366.

Rindjin, K. (2013). Pendidikan Pancasila untuk perguruan tinggi. Gramedia Pustaka Utama.

Widodo, S. (2011). Implementasi bela negara untuk mewujudkan nasionalisme. CIVIS: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Pendidikan Kewarganegaraan, 1(1).

Published

2024-06-20

How to Cite

Najma Ajmala Nisya Yurico, Siti Nirraysa, Angelina Sipayung, & Audrey Cynthia Rose. (2024). Peran Pancasila Terhadap Dinamika Sosial dan Komunikasi Masyarakat Indonesia dalam Pembangunan Yang Adil dan Berkelanjutan. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(3), 240–251. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i3.900

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.