Perkembangan Sistem Pendidikan di Saudia Arabia

Authors

  • Husnul Khotimah Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Mislaini Mislaini Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Delita Marni Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i1.1157

Keywords:

Education, Saudi Arabia, Islamic Fofocation

Abstract

Islamic Fofocation in Saudi Arabit. Mern efecation in Saudi Arabur has a centrot rule in shaping the identity and valurs of Saudi Arabian society. The entry hus long been a center of Islamic educational actrity, playing an important role in the spread and maintenance of Ishante teuchings throughout the world. This article discusses several key aspects of Islamic education in Saudi Arabia, including educational structure, curriculum. The structure of Jalomic education in Saudi Arabie consists of various levelt, from primary education to tertiary level. Blamic schouly tách religious koowintre, the Koran, hadith, and other religious studies The sammic exhocation curriculon is directed at ensuring a lerp understanding of Islamic teaching and justering slanec moral and ethnul values in everyday life Islamic education in S Saudi Arabia hat a is a significant impact on shaping in shaping the character and worldview of its people. Even though it continues to develop, challenges ant debates continue to emerge along with efforts in aljan Islamic education with the dermenuts of the mondern era. ThecomparisonbetweeneducationinSaudi Arabiaand education in Indonesia is that Saudi Arabia is an Islamic monarchy that uses Islam as the foundation of its education, while Indonesia is a democratic country that adheres to a more inclusive education system.

References

Abdurrahmansyah, dkk. 2021. Perbandingan Pendidikan Islam (Isu-Isu Kontemporer Tentang Konsep, Kebijakan, dan Implemntasi). Palembang: Anugrah Jaya.

Akbar, Abu Rizal dan Danial Rahman. 2021. Problematika yang Dihadapi Lembaga Pendidikan Islam Sebagai Tantangan daam Meningkatkan Mutu Pendidikan, Nazzama Journal Of Management Education Vol. (1), No. (1). Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Al-Chaeriyah Mamuju.

Aulia, Lia. 2022. Modernisasi sebagai jembatan hadirnya Gerakan Saudi Women Digital Activism dan Inisiasi VISI 2030 Arab Saudi sebagai upaya dalam Meningkatkan ketersediaan akses pendidikan perempuan : UPN Veteran Jakarta, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, S1 Ilmu Hubungan Internasional.

Danasaputra, H. dan Djumhur, I. 1976. Sejarah Pendidikan , ( Bandung: Bina Ilmu).

Daradjat, Zakiyah. 1990. Ilmu Jiwa Agama. Jakarta: PT Bulan Bintang.

Faiz, Abdul Aziz. 2024. Epistemologi Tafsir Al-Qur’an Kontekstual Abdullah Saeed dalam Arus Perubahan Sosial-Budaya Masyarakat Kontemporer, Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. Vol. (33), No. (2).

Ma’ruf. 2019. “Problem Sosiologis Pendidikan Islam di Indonesia, Pakistan, Arab Saudi, dan Beberapa Solusi”, dalam Jurnal TA’ALLUM: Jurnal Pendidikan Islam, Vol.07, No.02/Tahun 2019.

Muhdi. 2021. Pendidikan Islam di Saudi Arabia, Adiba: Journal Of Education, Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin.Vol. (1), No. (1).

Muqowim. 2004. “Menggagas Pendidikan Islam Transformatif: Upaya Mewujudkan Kesadaran Profetik dalam Pendidikan”, dalam Jurnal Pendidikan Agama IslamVol. 1, No. 1.

Muvid Muhamad Basyrul. 2020. Perbandingan Struktur Lembaga Pendidikan Islam Dan Kurikulum Di Indonesia, Iran dan Arab Saudi. Tawazaun : Jurnal Pendidikan Islam. Vol. (13), No. (2).

Muvid, Muhammad Basyrul. 2020. “Perbandingan Struktur Lembaga Pendidikan Islam dan Kurikulum di Indonesia, Iran dan Arab Saudi”, dalam Jurnal Tawazaun: Pendidikan Islam, Vol. 13. No. 2.

Nasution, S. 1991. Pengembangan Kurikulum, Cet. Ke-4. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Qurah, Usain. 1975. al-Ushul al-Tabawiyah fi Bina’I al-Manhaj. Mesir: Dar al-Ma’arif.

Rahmadhani Saszlin, dkk. 2023. Sistem Pendidikan di Arab Saudi dan Perbandingannya dengan Sistem Pendidikan di Indonesia, Kutubkhanah: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan. Vol. (23), No. (2).

Salim, Peter dan Salim, Yany. 1991. Kamus Bahas Indonesia kontemporer. Jakarta: Modern English Press.

Sanaky. Hujair. A.H. 2008. “Pendidikan Islam di Indonesia, Suatu Kajian Upaya Pemberdayaan.”Dalam Jurnal Pemikiran Alternatif Pendidikan Vol. 13, No. 1.

Siyamta. 2014. Perbandingan Sistem Pendidikan di Beberapa Negara (Saudi Arabia, Germany, Finlandia, Amerika Serikat, Australia dan Sudan). Program Studi S3 Teknologi Pembelajaran Program Pasca Sarjana Universitas Negeri Malang.

Sulaiman L. Azis. Pendidikan Islam di Saudi Arabia dan Sekitarnya Pasca Jatuhnya Turki Utsmani, Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIN Ternate.

Suwito dan Fauzan. 2008. Sejarah Sosial Pendidikan Islam,cet. ke-2. Jakarta: Fajar Interpratama Offset.

Syaodih, Nana. 2010. Pengembangan Kurikulum Teori dan Praktek. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wahdaniya, dkk. 2023. “Pengaruh Tokoh Pembaharu Terhadap Perkembangan Pendidikan Islam di Arab Saudi”, dalam Jurnal IQRA: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 3, No. 1.

Waslah, dan Didin Sirojudin. 2020. Signifikansi Pengembangan Mutu Pendidikan Arab Saudi, Jurnal Dinamika , Vol. (5), No. (1).

Yunal, Muhammad Hendra. 2022. Pendidikan Arab Saudi: Tantangan dan Reformasi, Akademika: Jurnal Keagamaan dan Pendidikan . Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau . Vol. (18), No. (1).

Zuhairini, dkk. 2004. Sejarah Pendidikan Islam, cet. ke-7. Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2024-12-10

How to Cite

Husnul Khotimah, Mislaini Mislaini, & Delita Marni. (2024). Perkembangan Sistem Pendidikan di Saudia Arabia. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 3(1), 01–15. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i1.1157