Pengaruh Media Augmented Reality dalam Pembelajaran IPAS Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV
DOI:
https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i4.1156Keywords:
learning media, augmented reality, learning outcomes, science, elementary schoolAbstract
The aim of this research is to find out the influence of Augmented Reality use in on the learning outcomes of elementary school students. The research method used is quantitative with a Pre-Experimental design in the form of One-Group Pretest-Posttest. The sampling technique carried out were a non-probability sampling technique, total sampling type. The sample of this research was 34 students of class IV who were treated using Augmented Reality media. This research was carried out at one of the public elementary school in Bangkalan Madura Regency in the 2024/2025 academic year. The data collection techniques used are observation, tests and surveys. Data analysis techniques include prerequisite tests for normality, homogeneity and hypothesis testing. The research results show that there is an influence of the use of Augmented Reality media on the pre-test and post-test results of class IV students. With the results of the hypothesis test analysis, a sig (2-tailed) value <0.05 was obtained with a sig (2-tailed) value of 0.000. It can be concluded that the hypothesis Ha is accepted and Ho is rejected.
References
Andriani, M. W., & Ramadani, A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Augmented Reality Berbasis Android Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Sekolah Dasar. JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, 7(2)
Andriani. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80–86
Aryanti, F. L., Susilawati, S., & Supardan, D. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Augmented Reality (AR) Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar (Doctoral dissertation, Institut Agama Islam Negeri Curup).
Asep Ediana Latip. 2018. Evaluasi Pembelajaran Di SD Dan MI (Perencanaan dan Pembelajaran Penilaian Hasil Belajar Autentik). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. 6
Drs. Syaiful Bahri Djamarah., 2018. Pola Asuh Orang Tua dan Komunikasi dalam Keluarga, Bandung.
Endang Sri Wahyuni, 2020. Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: CV. Budi Utama.
Haqiqi, A. K. (2018). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Ipa Siswa Smp Kota Semarang. Edusains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika
Iskandar, A., Winata, W., Haluti, F., Kurdi, M. S., Sitopul, P. H. S., Kurdi, M. S., Nurhayati, S., Hasanah, M., & Arisa, M. F. (2023). Peran Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. : Cendekiawan Inovasi Digital Indonesia.
Kemendikbudristek. (2022). Buku Saku: Tanya Jawab Kurikulum Merdeka. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi, 9–46.
Lefudin (2017). Belajar dan Pembelajaran Dilengkapi dengan Model Pembelajaran, Strategi Pembelajaran, Pendekatan Pembelajaran dan Metode Pembelajaran. Yogyakarta: DeePublish.
Mahmudah, M. (2022). Korelasi Media dan Sumber Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. PROGRESA, 6, 105-113.
Mahnun, O. N. (2012). Media Pembelajaran ( Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media Dan Implementasinya Dalam Pembelajaran ), 37(1).
Maulidiya. (2023). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Augmented Reality Pada Kelas IV Tema 2 Subtema 3 UPTD SDN Blega 02 Bangkalan.
Muhson, A. (2010). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2).
Netriwati, M. S. L. (2019). Media Pembelajaran Matematika. (M. S. Lena, Ed.). Bandar Lampung: Permata Net.
Nurfadhillah, S. (2021). Media Pembelajaran Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, Dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran (Cetakan Pe). Sukabumi: Cv Jejak, Anggota Ikapi.
Pradana, R. W. 2020. “Penggunaan Augmented Reality Pada Sekolah Menengah Atas.” Jurnal Teknologi Pendidikan 5: 97–115.
Qorimah, E. N., & Sutama, S. (2022). Studi Literatur: Media Augmented Reality (AR) Terhadap Hasil Belajar Kognitif. Jurnal Basicedu, 6(2), 2055–2060. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2348
Sahin, D., & Yilmaz, R. M. (2020). The effect of Augmented Reality Technology on middle school students’ achievements and attitudes towards science education. Computers and Education, 103710. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103710.
Setyawan, B, dkk 2019. Augmented Reality Dalam Pembelajaran IPA Bagi Siswa SD. Jurnal Teknologi Pendidikan. Vol 7 (1). Hlm 78-90
Suroiya, M., & Prasetya, S. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality Pada Materi Peninggalan Kerajaan Hindu-Budha di Indonesia. SOSEARCH: Social Science Educational Research, 1(2), 93–104.
Usmeadi, dkk. 2014. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Aplikasi Augmented Reality Dalam Meningkatkan Pengajaran Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA. Vol 6 (2). Hlm 489-499
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.