Efektivitas Penggunaan Media Manipulatif melalui Pendekatan RME untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa SD/MI

Authors

  • Navila Dwi Irmayani Universitas Islam Negeri Mataram
  • Hustriasa Niswatun Universitas Islam Negeri Mataram
  • Afnis Iis Munandar Universitas Islam Negeri Mataram
  • Djuita Hidayati Universitas Islam Negeri Mataram

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i4.1114

Keywords:

Manipulative Media, RME Approach, Contextual

Abstract

The aim of this research is to explore the use of manipulative media through a realistic mathematics education (RME) approach in improving students' numeracy skills at MI Nurul Islam. This research uses a qualitative descriptive method and includes observation and interviews as data collection techniques. This research was conducted by students at the Mataram State Islamic University. The research was located at MI Nurul Islam, Sekarbela sub-district, Mataram city. To be precise, for class I teachers, researchers also analyzed the data using qualitative analysis. Research findings show that the use of manipulative media through the RME approach can improve students' comprehension and numeracy skills. students become more engaged in learning, and see improvements in their problem-solving numeracy skills. Manipulative media can also help reduce calculation errors and increase students' confidence in learning mathematics. Based on these results, it is concluded that the use of manipulative media through the RME approach is effective in improving the numeracy skills of MI Nurul Islam students and can be an alternative strategy in learning mathematics at the elementary level.

References

Apriliani, S., Sayidiman, & Tati, A. D. R. (2022). Penerapan model Realistic Mathematics Education (RME) untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas V SDN No. 48 Inpres Galung Utara Kecamatan Manggae Kabupaten Majene. Pinisi Jurnal of Education, 2(1), 3.

Darmadi, dkk. (2021). Inovasi pembelajaran matematika abad 21. Jawa Timur: CV. Ae Media Grafika.

Farhana, S., dkk. (2022). Analisis persiapan guru dalam pembelajaran media manipulatif matematika sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 508.

Maryam, S. (2019). Meningkatkan kemampuan berhitung anak melalui permainan kartu angka pada kelompok BTK NW Lelupi Kecamatan Sikur. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1), 90.

Mustapa. (2024). Kelas matematika seru dengan model pembelajaran CRH, RME dan TAI. Jawa Barat: CV Adanu Abimata.

Pani Suswari. (2024). Kajian literatur: Penerapan Realistic Mathematics Education pada materi pembagian bilangan bulat di sekolah dasar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 6(2), 4.

Widana, I. W. (2021). Realistic Mathematics Education (RME) untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa di Indonesia. Jurnal Elemen, 7(2), 451.

Pratiwi, R. J., Djumhana, N., & Fitriani, A. D. (2019). Penerapan pendekatan RME untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 197.

Rahmawati, R., dkk. (2023). Analisis kesulitan belajar operasi hitung penjumlahan dan pengurangan pada siswa I B. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(2), 2605.

Selian, S. N. (2023). Asesmen anak berkebutuhan khusus. Aceh: Syiah Kuala University Press.

Sumarni, S., Andika, W. D., & Nusantara, D. S. (2024). Pembelajaran matematika SD kelas awal. Palembang: Bening Media Publishing.

Susanti, Y. (2020). Pembelajaran matematika dengan menggunakan media berhitung di sekolah dasar dalam meningkatkan pemahaman siswa. Jurnal Edukasi dan Sains, 2(3), 444.

Wandini, R. R., dkk. (2021). Upaya meningkatkan proses pembelajaran matematika di SDN 34 Batang Nandengan. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(3), 386.

Yadnya, G. A. O. (2021). Panduan praktis menulis karya ilmiah. Jawa Barat: Guepedia.

Downloads

Published

2024-11-15

How to Cite

Navila Dwi Irmayani, Hustriasa Niswatun, Afnis Iis Munandar, & Djuita Hidayati. (2024). Efektivitas Penggunaan Media Manipulatif melalui Pendekatan RME untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Siswa SD/MI. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(4), 411–423. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i4.1114

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.