Penggunaan Desain Pembelajaran Berbasis Inkuiri dalam Meningkatkan Pemahaman Konseptual Siswa

Authors

  • Maryam R. Aisy Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Frandita Juwika Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i4.1103

Keywords:

Inquiry-based Learning, Conceptual Understanding, Students

Abstract

The purpose of this research is to analyze the use of inquiry-based learning design in improving students' conceptual understanding. This research uses the literature study method. The literature study method is conducted by collecting and reviewing various relevant literature, including scientific journals, books, articles, and research reports that discuss the topic of inquiry-based learning and its relation to students' conceptual understanding. The results of this study show that inquiry-based learning strategy is an approach that places students as the center of learning, encouraging them to think critically and discover knowledge independently, while the teacher acts as a facilitator in the process of formulating problems to draw conclusions. This method is effective for developing students' cognitive, affective and psychomotor abilities and adapts to their individual learning styles, although it can be a challenge for students who are used to conventional learning. Meanwhile, students' concept understanding includes the ability to master, apply, and explain a concept through various indicators, such as giving examples, distinguishing, and applying concepts in various situations.

References

Akhyar, M., Deliani, N., Batubara, J., & Gusli, R. A. (2023). Studi analisis pendidikan budaya alam Minangkabau terhadap pembentukan karakter anak di sekolah dasar. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 4(2), 193–206.

Akhyar, M., Remiswal, R., & Khadijah, K. (2024). Pelaksanaan evaluasi P5 dalam meningkatkan kreativitas dan kemandirian siswa pada mata pelajaran PAI di SMPN 1 VII Koto Sungai Sariak. Instructional Development Journal, 7(2).

Akhyar, M., Sesmiarni, Z., Febriani, S., & Gusli, R. A. (2024). Penerapan kompetensi profesional guru pendidikan agama Islam (PAI) dalam meningkatkan keterampilan berpikir kritis siswa. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 7(2), 606–618.

Farhin, N., Setiawan, D., & Waluyo, E. (2023). Peningkatan hasil belajar siswa sekolah dasar melalui penerapan "project based learning". Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(2), 132–136.

Giriansyah, F. E., Pujiastuti, H., & Ihsanudin, I. (2023). Kemampuan pemahaman matematis siswa berdasarkan teori Skemp ditinjau dari gaya belajar. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 751–765.

Gunardi, G. (2020). Inquiry based learning dapat meningkatkan hasil belajar siswa dalam pelajaran matematika. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 3(3), 2288–2294.

Intan, I. N., & Rosyid, A. (2020). Peningkatan kemampuan pemahaman matematis siswa menggunakan worked example. Mathline: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(1), 26–36.

Mariyaningsih, N., & Hidayati, M. (2018). Bukan kelas biasa: Teori dan praktik berbagai model dan metode pembelajaran menerapkan inovasi pembelajaran di kelas-kelas inspiratif. CV Kekata Group.

Nurwahid, H., Sulla, F. Y., & Barella, Y. (2024). Inquiry learning: Pengertian, sintaks, dan contoh implementasi di kelas. Indonesian Journal on Education and Learning, 1(2), 39–43.

Prasetiyo, M. B., & Rosy, B. (2021). Model pembelajaran inkuiri sebagai strategi mengembangkan kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(1), 109–120.

Radiusman, R. (2020). Studi literasi: Pemahaman konsep anak pada pembelajaran matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(1), 1–8.

Ritiauw, S. P., & Salamor, L. (2016). Mengembangkan keterampilan berpikir kritis siswa sekolah dasar melalui implementasi model pembelajaran sosial inkuiri. PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik dan Dinamika Pendidikan, 4(1), 42–56.

Sukmawati, A., Aini, F. N., & Zulfkar, M. F. (2023). Strategi pembelajaran inkuiri dan penerapan model pembelajaran dalam bahasa Indonesia. Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia Serta Pembelajaran, 2(2).

Utami, A. D., Suriyah, P., & Mayasari, N. (2020). Level pemahaman konsep komposisi fungsi berdasarkan taksonomi SOLO. Pena Persada.

Widayanthi, D. G. C., Subhaktiyasa, P. G., Hariyono, H., Wulandari, C. I. A. S., & Andrini, V. S. (2024). Teori belajar dan pembelajaran. PT Sonpedia Publishing Indonesia.

Downloads

Published

2024-11-13

How to Cite

Maryam R. Aisy, Frandita Juwika, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Penggunaan Desain Pembelajaran Berbasis Inkuiri dalam Meningkatkan Pemahaman Konseptual Siswa. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(4), 381–392. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i4.1103

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.