Pola Fungsi Kalimat pada Novel “9 dari Nadira” Karya Leila S. Chudori sebagai Sumber Pembelajaran dalam Mengembangkan Pemahaman Literasi Siswa Kelas X SMA

Authors

  • Okti Nurdianti Akmah Universitas Negeri Semarang
  • Astri Rivalianti Universitas Negeri Semarang
  • I’anatul Khofifah Universitas Negeri Semarang
  • Moh. Ilman Akbar Al Izaaki Universitas Negeri Semarang
  • Sakna Cahyani Universitas Negeri Semarang
  • Asep Purwo Yudi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Ludfil Khakim SDN Kedewan III

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i4.1012

Keywords:

sentence patterns, function, active sentence, passive sentence, novel

Abstract

Understanding literacy and linguistics in Indonesia, especially through novel reading, plays an important role in honing students' cognitive skills, such as critical and creative thinking. Syntax as part of linguistic studies, helps students understand language structures that support effective communication and deeper literary appreciation. This study aims to understand the structure and function of active and passive sentences in Indonesian focusing on the types of active and passive sentences and the role of sentence elements in shaping meaning. This study uses methodological and theoretical approaches with qualitative and syntactic descriptive methods to analyze the pattern of sentence function in the novel "9 of Nadira" by Leila S. Chudori. The research process involves data collection, classification, analysis, and presentation of data with listen, record, and bill techniques. The results showed that the sentence function pattern in the novel "9 of Nadira" by Leila S. Chudori uses different sentence patterns in each active and passive voice. Transitive and bitransitive active sentences have additional objects and complements, while intransitive sentences do not, and only sentences with objects can be changed to passive by undergoing changes in their predicates. This research has the benefit of providing a deeper understanding of the structure and function of active and passive sentences in Indonesian.

 

References

Afriliani, K., Zuliani, R., & Wibisana, N. E. (2021). Analisis Kesalahan Pola Kalimat Bahasa Indonesia pada Karangan Narasi Kelas IV SD Negeri Kunciran 07. Nusantara, 3(3), 427–441. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara/article/view/1508

Agustina, A., Mutia, A., Khusna, F., Ikrimah, N., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis Pola Kalimat pada Rubrik Olahraga Kompas.com Bulan Maret 2021. WIDYA ACCARYA: Jurnal Kajian Pendidikan FKIP Universitas Dwijendra, 12(2).

Akhyatussyifa, U., Anwar, A. A., Rosyada, A., Fitroh, A., Utomo, A. P. Y., & Nugraheni, M. W. (2023). Analisis Fungsi, Peran, dan Kategori Sintaksis pada Teks Cerita dalam Buku Ajar Bahasa Indonesia Kelas VIII SMP Kurikulum Merdeka. Jurnal Insan Pendidikan dan Sosial Humaniora, 1(1), 111–129.

Ariani, S. J., Rakhmawati, A., & Setiyoningsih, T. (2024). Pemanfaatan Novel Si Anak Cahaya Karya Tere Liye sebagai Media Literasi. Paramasastra (Jurnal Ilmiah Bahasa Sastra dan Pembelajarannya), 11(1), 116–136.

Ariyadi, A. D., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Teks Berita Daring Berjudul Mencari Etika Elite Politik di saat Covid-19. Jurnal Bahasa dan Sastra, 8(3), 138–146. https://doi.org/10.24036/jbs.v8i3.110903

Aufa, A. M., Wijayanti, D. A., Mansuriniati, D., Inayyah, A. N., Kusuma, A. J., Ahmat, N. N., & Utomo, A. P. Y. (2024). Analisis Jenis Tindak Tutur Lokusi pada Teks Cerita Novel Sejarah dalam Buku Bahasa Indonesia Kelas XII Kurikulum 2013. Blaze: Jurnal Bahasa dan Sastra dalam Pendidikan Linguistik dan Pengembangan, 2(1), 26–44. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i1.249

Awalludin. (2017). Pengembangan Buku Teks Sintaksis Bahasa Indonesia. Deepubish. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1009033

Cendekia, C. A., Dhariyanti, D., Barlanti, K. N. Q., Primasari, F. A., Utomo, A. P. Y., & Nurmalisa, D. (2023). Analisis Kalimat pada Teks Biografi dalam Buku Cerdas Cergas Berbahasa dan Bersastra Indonesia untuk SMA/SMK Kelas X Kurikulum Merdeka. Jurnal Motivasi Pendidikan dan Bahasa, 1(1), 140–157.

Dewi, F. R., Nabila, A. A., Az-zahroh, F. S., Murdiyanti, A., Utomo, A. P. Y., & Septriana, H. (2023). Analisis Penggunaan Frasa pada Teks Prosedur dalam Buku Bahasa Indonesia Bergerak Bersama Kelas V SD Kurikulum Merdeka. Jurnal Motivasi Pendidikan dan Bahasa, 1(1), 126–139. https://journal.widyakarya.ac.id/index.php/jmpb-widyakarya/article/view/507/524

Dewi, W. W. R. (2009). Sintaksis Bahasa Indonesia. PT Intan Pariwara. https://webadmin-ipusnas.perpusnas.go.id/ipusnas/publications/books/105473

Enggarwati, A., & Utomo, A. P. Y. (2021). Fungsi, Peran, dan Kategori Sintaksis Bahasa Indonesia dalam kalimat Berita dan Kalimat Seruan pada Naskah Pidato Bung Karno 17 Agustus 1945. Estetik: Jurnal Bahasa Indonesia, 4(1), 37–54.

Fadila, T., Taib, R., & Subhayni, S. (2023). Analisis Kalimat Aktif dan Pasif dalam Qanun Provinsi Aceh Nomor 14 Tahun 2003 tentang Khalwat (Mesum). Jurnal Bahasa dan Sastra, 17(1), 39–48. https://doi.org/10.24815/jbs.v17i1.31174

Fahrunnisa, L., Nasywa, V., Putri, D. E., Salsabila, D. R., & Utomo, A. P. Y. (2023). Analisis Fungsi, Kategori, dan Peran Sintaksis dalam Teks Sejarah pada Bahan Ajar Buku Sejarah Indonesia Kelas 12 Kurikulum Merdeka. Jurnal Majemuk, 2(4), 568–579.

Fatihah, A. C., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis Tindak Tutur Perlokusi dalam Konpers Presiden Soal Covid-19 pada Saluran Youtube CNN Indonesia. Metamorfosis: Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 13(1), 1–10. https://doi.org/10.55222/metamorfosis.v13i1.298

Fitriana, M. M., Fatmasari, D., Munadziroh, A. H., Trias, E. S. S. A., Utomo, A. P. Y., & Fathurohman, I. (2023). Analisis Kalimat Efektif dalam Teks Pidato pada Buku Bahasa Indonesia Kelas VIII Kurikulum Merdeka. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Kebudayaan (JKPPK), 1(3). https://doi.org/10.59031/jkppk.v1i3.149

Fitriana, S., Oktaviani, N. A., Setiawati, A., Safitri, D. L., Utomo, A. P. Y., & Kesuma, R. G. (2023). Analisis Kalimat Tidak Efektif pada Buku Panduan Capaian Pembelajaran Elemen Jati Diri untuk Pengajar PAUD. JUPENDIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(2), 173–189.

Gui, M. D., Mopili, R. R., & Pakaya, S. (2023). Struktur Bahasa dalam Kalimat Aktif dan Pasif. Mosikolah (Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial), 1(1), 113–120.

Hardini, I. (2009). Mengenal Kalimat Bahasa Indonesia. Kenanga Pustaka Indonesia. https://webadmin-ipusnas.perpusnas.go.id/ipusnas/publications/books/132008/

Hasanudin, C. (2018). Kajian Sintaksis pada Novel Sang Pencuri Warna Karya. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama), 5(2), 19–30.

Hidayat, R., & Gafar, A. (2021). Verba Transitif dalam Majalah Online Patriotik LPM Universitas Batanghari Edisi 17 Oktober-Desember Tahun 2019. Aksara: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), 256–260.

Imaroh, A., Aina, J., Majidah, & Utomo, A. P. Y. (2023). Analisis Sintaksis pada Teks Inspiratif dalam Modul Ajar Kelas IX Kurikulum Merdeka. Jurnal Kultur, 3(1), 56–67.

Kusumaningrum, N. L., Hidayah, E., Sari, V. W., Rhamadhan, S. D., Utomo, A. P. Y., & Kesuma, R. G. (2023). Fungsi, Kategori, dan Peran Sintaksis Bahasa Indonesia dalam Kalimat Efektif Teks Cerita Anak yang Berjudul “Berbeda Itu Tak Apa” pada Buku Ajar Bahasa Indonesia Kelas Satu Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. Student Research Journal, 1(2), 372–383. https://doi.org/10.55606/sjryappi.v1i2.360

Published

2024-09-30

How to Cite

Okti Nurdianti Akmah, Astri Rivalianti, I’anatul Khofifah, Moh. Ilman Akbar Al Izaaki, Sakna Cahyani, Asep Purwo Yudi Utomo, & Ludfil Khakim. (2024). Pola Fungsi Kalimat pada Novel “9 dari Nadira” Karya Leila S. Chudori sebagai Sumber Pembelajaran dalam Mengembangkan Pemahaman Literasi Siswa Kelas X SMA. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(4), 33–56. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i4.1012

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.