Implementasi Kegiatan Fisik Pada Kegiatan Senam Untuk Menstimulasi Perkembangan Fisik Pada Anak Sekolah Dasar

Authors

  • Agus Mulyana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dewi Sunengsih Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dini Alfiani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Hanif Khotimah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Sabrina Octaf Erina Universitas Pendidikan Indonesia
  • Suci Aprillia Universitas Pendidikan Indonesia
  • Syafira Rama Dhani Novianingsih Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.59024/bhinneka.v2i3.859

Keywords:

Physical Education and Sports, Physical Activity, Gymnastics Activities, Stimulating Physical Development

Abstract

Every child needs activities that are beneficial for their health. One of the activities that can be done is rhythmic gymnastics. This study uses the literature review method. A literature review is an approach in a traditionally conducted literature review with the aim of collecting and critically evaluating various reference sources related to the topic being discussed. Every child needs physical activity for their physical development later on, the factors that affect physical development in children are gross motor physical development where children are not yet able to perform body movement activities in coordination, lack of body flexibility and balance in the strength of the child's leg muscles. Children's motor development can be said to be mature if children have body skills and a healthy way of life, with this can support strong, healthy and skillful physical growth. The form of activities that can develop gross motor skills in children is to invite children to exercise one of them with this rhythmic gymnastics, with this the child can freely move all his limbs.

References

Arwani, S. N. L. A. (n.d) PENGARUH LATIHAN ELEMENT AEROBIC GYMNASTICS BERBASIS PERMAINAN TERHADAP PENINGKATAN KEKUATAN LENGAN, KESEIMBANGAN DAN KELENTUKAN PADA ATLET USIA 7-8 TAHUN.

Basri, B. (2019). Meningkatkan Perkembangan Motorik melalui Senam Ritmik pada Siswa Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(3), 387-392.

Burhaein, E. (2017). Aktivitas fisik olahraga untuk pertumbuhan dan perkembangan siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 1(1), 51-58.

Hakim, N., Ulpi, W., & Hasyim, F. (2022). Meningkatkan Kebugaran Jasmani Anak pada Masa Pandemi melalui Kegiatan Senam Berbasis Windows Movie Maker. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2677-2689.

Istiqomah, H., & Suyadi, S. (2019). Perkembangan fisik motorik anak usia sekolah dasar dalam proses pembelajaran (studi kasus di SD Muhammadiyah Karangbendo Yogyakarta). El Midad, 11(2), 155-168.

Iyakrus, I. (2018). Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Prestasi. Altius: Jurnal Ilmu Olahraga Dan Kesehatan, 7(2).

Kasih, T., Santoso, J. A., Putri, V. D., Paulina, I. L., Sari, N. A. I., & Damaiyanti, E. J. (2024). SOSIALISASI SENAM LANTAI UNTUK ANAK SEKOLAH DASAR 008 SAMARINDA SEBERANG BERSAMA BORNEO GYMNASTIC CLUB. IJCE (Indonesian Journal of Community Engagement), 5(1), 120-128.

MEGAMULYA, S. B. (2023). PENGARUH SENAM AEROBIK TERHADAP DAYA TAHAN KARDIOVASKULAR (Eksperimen Pada Ekstrakulikuler Bola Basket SMK Negeri 2 Tasikmalaya) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).

Oominan, P. G., & di SO Kelas Bawah, S. POLA GERAK DOMINAN DALAM PEMBELAJARAN SENAM DI SD KELAS BAWAH Oleh F. Suharjana Jurusan Pendidikan Olahraga FIK UNY.

Pangkey, F. R., & Mahfud, I. (2020). Peningkatan Keterampilan Gerak Dasar Roll Belakang Pada Anak Sekolah Dasar. Journal Of Physical Education, 1(1), 33-40.

Prasetio, P. A., Acesta, A., Damayanti, D., & Nugraha, F. F. (2023). Implementasi senam ceria dalam pembelajaran PJOK untuk meningkatkan kecerdasan kinestetik pada siswa Sekolah Dasar. COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(1), 1-6.

Sahabuddin, S., Hakim, H., & Syahruddin, S. (2020). Kontribusi motor educability terhadap kemampuan senam ritmik alat simpai pada siswa sekolah dasar. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian Pembelajaran, 6(2), 449-465.

SETIAWAN, A. R. (2020). PENGARUH ALAT BANTU TALI TERHADAP PENGUASAAN BACK HANDSPRING (Eksperimen pada Klub Anggota Persani Kota Tasikmalaya) (Doctoral dissertation, Universitas Siliwangi).

Siregar, D., Nugraha, U., & Muzaffar, A. (2022). Kreasi Senam Kognitif pada Anak Sekolah Dasar Bernuansa Lagu Kartun. Score, 2(2), 83-93.

Siregar, R. A., & Batubara, N. S. (2022). Penyuluhan tentang senam sehat pada anak di SDN Desa Labuhan Lebo Kecamatan Padangsidimpuan Tenggara tahun 2022. Jurnal Pengabdian Masyarakat Aufa (JPMA), 4(1), 51-55.

Sudiana, I. K. (2018). Dampak Olahraga Wisata Bagi Masyarakat. Jurnal Ika, 16(1), 55-6

Suryani, N., & Dafit, F. (2022). Implementasi Program Adiwiyata di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 6(2), 415-423.

Universitas Negeri Yogyakarta (2021) "Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia." Pembelajaran Senam Dalam Pendidikan Jasmani, 8 (1) 7-13.

Ulfah, A. A., Dimyati, D., & Putra, A. J. A. (2021). Analisis penerapan senam irama dalam meningkatkan kemampuan motorik kasar anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1844-1852.COLLASE (Creative of Learning Students Elementary Education), 6(1), 1-6.

Windri, T. M., Kinasih, A., & Sanubari, T. P. E. (2019). Pengaruh aktivitas fisik dengan kualitas hidup lansia hipertensi di Panti Wredha Maria Sudarsih Ambarawa. E-Jurnal Mitra Pendidikan, 3(11), 1444-1451.

Published

2024-05-30