Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan Melalui Program LEKSAM BEDAS di SDN Cipaku 03 Untuk Meningkatkan Kreativitas Pada Siswa

Authors

  • Ridha Haifarashin Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Cibiru
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Cibiru
  • Rizky Saeful Hayat Universitas Islam Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.59024/bhinneka.v2i1.660

Keywords:

Literacy, Culture, Citizenship, Creativity

Abstract

This research aims to determine the implementation of cultural and civic literacy through the LEKSAM BEDAS literacy program at SDN Cipaku 03 to increase creativity in students. This research uses one method, namely the qualitative descriptive method. Then the researcher also studied research information from the results of interviews conducted with the fifth grade teacher who was the literacy program supervisor at SDN Cipaku 03. Data collection techniques were carried out using observation, interviews and documentation. Data analysis was carried out using data collection, data reduction, data presentation, inference and verification techniques. The results of the research show that SDN Cipaku 03 has implemented the Family Educational Literacy program, Children’s School and Community, Awakening to Dynamic, Prosperous, Religious Education (Leksam Bedas) in order to improve literacy and creativity skills in students. The Bedas Leksam program can be carried out by utilizing libraries and other reading areas as literacy infrastructure that supports students. The Bedas Leksam program can be combined with cultural literacy and civic literacy.

 

References

Aini, D. N. (2018). Pengaruh budaya literasi dalam mengembangkan kecerdasan kewargaan. Biormatika: Jurnal ilmiah fakultas keguruan dan ilmu pendidikan, 4(01).

Cahya, A. N., Hartono, S., Reni, R., Ajie, M. F., Dian, M., Rahman, F., ... & Rahmat, S. (2022). Penguatan Literasi Anak di Desa Kuala Sempang Kabupaten Bintan. Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat Kepulauan Riau (JPPM Kepri), 2(1), 13-21.

Dewi, PYA (2019). Gerakan Membaca Di Awal Pelajaran Guna Membangun Budaya Literasi Di Sekolah Dasar. Prosiding Nasional , 77-85.

Ito, SM, & Bahri, S. (2022). Analisis Penerapan Budaya Literasi Dalam Menumbuhkan Karakter Nasionalisme Kebangsaan Pada Masa Covid-19 Di SD Negeri 064972 Medan Denai. Sibernetika: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Ilmu Sosial , 110-121.

Jatnika, S. A. (2019). Budaya Literasi untuk Menumbuhkan Minat Membaca dan Menulis. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 1-6.

Kharizmi, M. (2015). Kesulitan siswa sekolah dasar dalam meningkatkan kemampuan literasi. JUPENDAS (Jurnal Pendidikan Dasar), 2(2).

Maimun, M., Sanusi, S., Rusli, Y., & Muthia, H. (2020). Internalisasi Nilai-nilai Karakter Kebangsaan Melalui Literasi Budaya dan Kewargaan di Sekolah Menengah Atas (SMA) Kota Banda Aceh. CIVICUS: Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila dan Kewargaan, 8(1), 8-15.

Marlina, T., & Halidatunnisa, N. (2022). Implementasi literasi sosial budaya di sekolah dan madrasah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 426-436.

Octavialis, N., & Ananda, A. (2021). Pembinaan Literasi Kewargaan di SMP Negeri 11 Padang. Journal of Civic Education, 4(2), 122-128.

Oktavianti, I., Zuliana, E., & Ratnasari, Y. (2017). Menggagas kajian kearifan budaya lokal di sekolah dasar melalui gerakan literasi sekolah. Kudus: Universitas Muria Kudus, 1(4), 36-41.

Permatasari, F. (2019). Problematika Penerapan Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Koulutus, 2(1), 138-143.

Puspitasari, N. A., & Sukartono, S. (2022). Problematika Guru dalam Menumbuhkan Budaya Literasi Membaca pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 6(3), 4342-4350.

Rahmawati, N., Prasetiyo, W. H., Wicaksono, R. B., Muthali’in, A., Huda, M., & Atang, A. (2022). Pemanfaatan Sudut Baca dalam Meningkatkan Literasi Kewargaan Siswa di Era Digital. Buletin KKN Pendidikan, 4(1), 99-107.

Simorangkir, A. H. A., Pasaribu, K. M. D., Pardede, L., Harahap, D. N., & Pardede, H. R. (2022). Pelaksanaan Kegiatan Literasi Pendidikan Pancasila dan Kewargaan di SDN 173455 Sijamapolang melalui Program Kampus Mengajar Angkatan 3. Prima Abdika: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 284-290.

Sobri, M., Tahir, M., Novitasari, S., Anar, AP, & Nurmawanti, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Budaya Guru Muatan Lokal Dalam Mendukung Gerakan Literasi Nasional Di Sekolah Dasar Negeri Se-Kecamatan Mataram. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan (Jartika) , 5 (1), 09-18.

Tahmidaten, L., & Krismanto, W. (2020). Permasalahan budaya membaca di Indonesia (Studi perpustakaan tentang problematika & solusinya). Cendekiawan: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan , 10 (1), 22-33.

Utami, I. W. P., & Muzakki, A. (2020). Analisis Pendampingan Literasi Budaya Dan Kewargaan Di Era New Normal. Wahana, 72(2), 126-130.

Yusuf, R., & Putra, I. (2019, October). Pelaksanaan Literasi Kewargaan Di Sekolah Menengah Atas Kota Banda Aceh. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL “REAKTUALISASI KONSEP KEWARGAAN INDONESIA” (Vol. 1, pp. 143-150). FAKULTAS ILMU SOSIAL UNIVERSITAS NEGERI MEDAN.

Downloads

Published

2023-12-26