Pengaruh Penggunaan Pop-Up Book Terhadap Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Swasta Excellent Aceh Singkil T.A 2023/2024

Authors

  • Imel Fauziah Hasya Universitas Negeri Medan
  • Anita Yus Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.59024/bhinneka.v1i4.411

Keywords:

Pop-Up Book, Linguistic Verbal Intelligence

Abstract

This research aims to determine whether there is an influence from the use of popup books on children's verbal-linguistic intelligence in the Aceh Singkil Excellent Private Kindergarten. This research uses experimental research using a quantitative approach. The research method used in this research is Quasi Experimental Design with the Equivalent Time Sample Design. The sample in this study was 18 children, sampling was carried out using a simple random sampling technique. The data analysis technique used in this research is non-parametric hypothesis testing by tabulating data, calculating average values, and interpreting the data. The findings of this research show that there is a significant influence from the use of pop-up book media on the verbal-linguistic intelligence of children aged 5-6 years in the Aceh Singkil Excellent Private Kindergarten for the 2023/2024 academic year. From these findings, it can be seen that the research results obtained show that there is an increase that occurred from treatment 1 to treatment 2, where the real level α = 0.000.

References

Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Citra, D., Risma, N., (2019). Pengembangan Media Buku Pop Up Untuk Pembelajaran Mengenal Huruf Alphabet Anak Usia Dini. Seling: Jurnal Program Studi PGRA, 5 (1), h. 54-63.

Dewi, N., Putra, S., Suniasih, N. (2017). Pengaruh Penerapan Metode Bernyanyai terhadap Kecerdasan Verbal Linguistik Pada Anak Kelompok B1 TK Kumara Bhuana Peguyangan Denpasar Utara. E-Journal Pendidikan Ana Usia Dini, 5(2), h. 137-146.

Fitriani, D., Fauzi, T., Jaya, M, P, S. (2019). Pengaruh Media Pop Up Book Berbasis Cerita Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini Kelompok B (Usia 5-6 Tahun) Di PAUD Al-Huda Palembang Tahun 2019. Pernik Jurnal PAUD, 2 (1), h. 15-26.

Guslinda., Kurnia, R. (2018). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Surabaya: Jagad Publishing.

Hanifah T. (2014). Pemanfaatan Media Pop-Up Book Berbasis Tematik Untuk Meningkatkan Keccerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen Di TK Negeri Pembina Bulu Temanggung). Early Childhood Education Papers (Belia), 3(2), h. 46-54.

Hajar, P., Abubakar, S, R., Hidayah, A, N. (2023) Meningkatkan Kemampuan Verbal Melalui Media Pop-Up Book. Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO, 6 (1), h. 33-42.

Haryanti, D. (2017). Stimulasi Pengembangan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia Dini Melalui Metode Pembelajaran PAUD. Jurnal Elementary, h. 133-143

Johan, G, M. (2020). Media Pop-Up Book Untuk Melatihkan Keterampilan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Visipena, 11(1), h. 46-59.

Karamarastra, Z., Atmaja, I, K. (2020). Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Kecerdasan Verbal Linguistik Anak Usia Dini Melaluimetode Bercerita. Jurnal Plus UNESA, h. 23-33.

Lwin, M., Khoo, A., Lyen, K., Sim, C. (2008). How to Multiply Your Child’s Intelligence, Cara Mengembangkan Berbagai Komponen Kecerdasan (h. 1-273). Indonesia: Indeks.

Madyawati, L. (2016). Strategi Pengembangan Bahasa Pada Anak. Jakarta: Kencana.

Making, M, U., Wijayanti, R., Iswahyudi, D. (2019). Pengaruh Media Pop Up R.A Kartini Terhadap Kemampuan Bahasa Pada Anak Usia Dini Kelompok B TK Model Kota Malang Tahun 2018/2019. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Pendidikan dan Pembelajaran Bagi Guru dan Dosen.

Nuraeni, L., Matin, R, H., Rohaety, E, E., (2019). Penerapan Media Pembelajaran Pop-Up Book Anak Usia Dini Pada Kelompok B Untuk Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Awal Di Tk Nusa Indah. Jurnal Ceria, 2(2), 49-56.

Mufidawati, N., Abidin, R., Sa’ida, N. (2018). Pengaruh Media Pick Me Terhadap Perkembangan Kecerdasan Verbal Linguistik Anak Usia Dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 23-35.

Nuraini, Y. (2020). Kurikulum Bermain Kreatif Berbasis Kecerdasan Jamak. Jakarta: Indeks.

Rosalina, C, D., Nugraha, R. (2018). Pengembangan Media Buku Pop-Up Book Untuk Pembelajaran Mengenal Huruf Alphabet Anak Usia Dini. Jurnal Prosding SNasPPM.

Rosyanafi, R, J. (2018). Pengaruh Media Jigsaw Puzzle Terhadap Minat Belajar Huruf Hijaiyah Anak Usia Dini. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 1(1).

Simatupang, E, M., Saragi, D., Yus, A. (2022). Meningkatkan Kemampuan Berbicara Dengan Menggunakan Media Pop Up Book Pada Kelompok B Di TK Character And Education. Jurnal Prodi Pendidikan Dasar Pascasarjana Unimed. Jurnal Prodi Pendidikan Dasar Pascasarjana Unimed

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: ALFABETA

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: ALFABETA.

Tanfidiyah, N., Utama, F. (2019). Mengembangkan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini Mellaui Metode Cerita. Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini (Golden Age), 4(3), 9-18. DOI: https://doi.org/10.14421/goldenage.2019.43-02

Triharso, Agung. (2013). Permainan Kreatif dan Edukatif Untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Andi Publisher

Ula, S, S. (2013). Revolusi Belajar (Optimalisasi Kecerdasan Melalui Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Majemuk). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Ulwiyah, I. (2019). Pengaruh Story-Reading (Buku Bilingual) Terhadap Perkembangan Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini. Jurnal of Elementary School (JOES), 2(2), 40-49.

Yaumi, M & Ibrahim, N. (2013). Pembelajaran Berbasis Kecerdasan Jamak (Multiple Intelligences). Jakarta: Kencana.

Yus, Anita. (2011). Model Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Kencana.

Yusuf, A. M. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta Prenada Media.

Downloads

Published

2023-10-31