Inspiratif, Aktif Dan Menyenangkan : Pembelajaran PKn Dengan KUBUSPKn Berbasis Website

Authors

  • Eneng Martini STKIP Pasundan
  • Moh Fadli Alfikri STKIP Pasundan

DOI:

https://doi.org/10.59024/bhinneka.v1i4.349

Keywords:

KUBUSPKn Learning media, Web Based Learning Media, Learning Motivation, Civic Education

Abstract

The problems found in civics learning indicate a decrease in student learning motivation with a decrease in the level of children's participation in doing tasks given by teachers, besides that this is caused by changes in education policies during the transition period of the Covid-19 pandemic so that this changes the learning paradigm. This study aims to determine the level of effectiveness of using KUBUSPKn on student learning motivation in PPKn subjects at SMK PGRI 1 Cimahi. The research method in this study uses the correlation method to determine the relationship of variables. The sampling technique in this study used random sampling. The results of this study were shown from the results of the t-test analysis of t count 7.168> t table 1.662 which indicated a significant influence between independent variables and dependent variables, obtained results from F-count 51.386 > F table 3.953) so that based on the results of the study the use of CubePkn has a significant value that affects student learning motivation.

References

BUKU

Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran (A. Rahman (Ed.); Revised). PT Raja Grafindo Persada.

Dimyati, & Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. PT. Rineka Cipta.

Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. In A. Syaddad (Ed.), CV Kaaffah Learning Center. CV Kaaffah Learning Center.

Farida, I. (2019). Evaluasi Pembelajaran (E. Kuswadi (Ed.)). PT Remaja Rosdakarya.

Husein Batubara, H. (2018). Pembelajaran Berbasis Web dengan Moodle versi 3.4 (Pertama). Deepublish.

Ngalimun, Muhammad, F., & Salabi, A. (2016). Stragei dan Model Pembelajaran (Revised). Aswaja Pressindo.

Nurdyansyah. (2019). Media Pembelajaran Inovatif (P. Rais (Ed.)). UMSIDA Press.

Prajitno, S. B. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif. In ACADEMIA. Academia.

S.Sadiman, A., Rahardjo, R., Haryono, A., & Harjito. (2009). Media Pendidikan (Pengertian, Pengembangan dan Pemanfaatan). Raja Grafindo Persada.

Sanjaya, W. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Kencana Prenada Media Grup.

Sanjaya, W. (2011). Kurikulum dan Pembelajaran : Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) (Pertama, C). Kencana Prenada Media Grup.

Sari, A. O., Abdilah, A., & Sunarti. (2019). Buku Web Programming (Pertama). Graha Ilmu.

JURNAL

Abdur, R., A, R. B., & Julian, S. G. (2016). Belajar dan pembelajaran di abad 21. Kurikulum Dan Teknologi Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta, 15105241053, 2–12.

Alfiansyah, H. R., & Wangid, M. N. (2018). Muatan pendidikan kewaranegaraan sebagai upaya membelajarkan civic knowledge, civic skills, dan civic disposition di sekolah dasar. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 6(2), 185–194. https://doi.org/10.21831/JPPFA.V6I2.23764

Antoro, R. (2018). Pengaruh Penggunaan Media E-Learning Berbasis Web Dan Buku Elektronik Terhadap Hasil Belajar Di SMA Negeri 1 Purbolinggo. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Firdaus, L. M. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PPKn di SMAN 2 Padalarang. STKIP Pasundan.

Hilir, A. (2021). Pengembangan Teknologi Pendidikan: Peranan pendidik dalam menggunakan media pembelajaran. In H. Kharisma Putra (Ed.), Clinical Nephrology (Vol. 17, Issue 4). Penerbit Lakeisha.

Komara, E. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter dan Pembelajaran Abad 21. SIPATAHOENAN: South-East Asian Journal for Youth, Sports & Health Education, 4(1), 1–10. www.journals.mindamas.com/index.php/sipatahoenan

Kurniawa, A. (2018). Studi Eksperimen Penerapan Model Pembelajaran Simpson Dalam Meningkatkan Psikomotorik Peserta Didik pada Mata Pelajaran Fiqih di MA NU Miftahul Ulum Loram Kulon Jati Kudus - IAIN Kudus Repository [IAIN Kudus]. http://repository.iainkudus.ac.id/2403/

Nawawi, K. (2016). Pengaruh Kebiasaan Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sd Gugus Dewi Sartika Dan Gugus Hasanudin Kota Tegal [Universitas Negeri Semarang]. http://lib.unnes.ac.id/31037/1/1401413030.pdf

Nelawati, Andrizal, & Mailani, I. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Gerlach Dan Ely Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran Pai Di Sd Negeri 020 Langsat Hulu Kecamatan Sentajo Raya Kabupaten Kuantan Singingi. Jom Ftk Uniks, 1, 70–85

Pratiwi, I. T. M., & Meilani, R. I. (2018). Peran Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(2), 33. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i2.11762

Priyambodo, E., Wiyarsi, A., & Sari, R. L. P. (2012). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Web Terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 42(2), 99–109.

Ridha, N. (2017). Proses Penelitian, Masalah, Variabel Dan Paradigma Penelitian. Hikmah, 14(1), 62–70.

Rahayu, R., Iskandar, S., & Abidin, Y. (2022). Inovasi Pembelajaran Abad 21 Dan Penerapannya Di Indonesia. Jurnal Basicedu, 6(2), 2099–2104. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/2082/pdf

Warsita, B. (2018). Teori Belajar Robert M. Gagne dan Implikasinya Pada Pentinya Pusat Sumber Belajar. Jurnal Teknodik, xii(1), 064–078. https://doi.org/10.32550/teknodik.v12i1.421

Yunita, A. S. (2020). Merancang Media Pembelajaran Berbasis Web. Simkom, 5(2), 9–18. http://e-jurnal.stmikbinsa.ac.id/simkom

Downloads

Published

2023-10-07