Implementasi Program P5 dalam Mengembangkan Kreativitas Siswa sebagai Perwujudan Profil Pelajar Pancasila

Authors

  • Siti Siska Cutikawati Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.59024/bhinneka.v3i1.1149

Keywords:

Profile of Pancasila Students, P5 (Pancasila Student Profile Strengthening Project), Creativity

Abstract

Profile of Pancasila students is a character that must be possessed by every student based on Pancasila values. In the Pancasila student profile, there are several programs, including P5 (Pancasila Student Profile Strengthening Project). The P5 dimension focused on in this study is creative. Creativity is the ability to innovate to create something new from something that already exists. In this writing, the researcher uses a qualitative approach through interviews as primary data and then literature studies as secondary data. The results of data obtained from this study indicate that the implementation of the P5 program has succeeded in developing student creativity as a manifestation Profile of Pancasila Students.

 

 

References

A.D, O. Y., Ariyanto, P., & Huda, C. (2022). Analisis Penguatan Dimensi Kreatif Profil Pelajar Pancasila Pada Fase B di SD Negeri 02 Kebondalem. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6), 12861–12866.

Annisa Arinil Haq, Dwi Rahayu, Nailul Azmi Denoya, & Salsabila Fitrian. (2024). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada Kurikulum Merdeka di SD Negeri 18 Kota Padang. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(1), 194–199. https://doi.org/10.58192/insdun.v3i1.1819

Annisa Intan Maharani, Istiharoh Istiharoh, & Pramasheila Arinda Putri. (2023). Program P5 sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka: Faktor Penghambat dan Upayanya. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 1(2), 176–187. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v1i2.153

Aprila, M., Bentri, A., Amsal, M. F., Pendidikan, S. T., & Padang, U. N. (2024). Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila ( P5 ) dan Profil Pelajar Rahmatan Lil Alamin ( P2RA ) Sebagai Perwujudan Penerapan Kurikulum Merdeka di MAN 1 Padang Pariaman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 11470–11478.

Dewi Anggelia, Ika Puspitasari, & Shokhibul Arifin. (2022). Penerapan Model Project-based Learning ditinjau dari Kurikulum Merdeka dalam Mengembangkan Kreativitas Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 398–408. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).11377

Diah Ayu Saraswati, Diva Novi Sandrian, Indah Nazulfah, Nurmanita Tanzil Abida, Nurul Azmina, Riza Indriyani, & Septionita Suryaningsih. (2022). Analisis Kegiatan P5 di SMA Negeri 4 Kota Tangerang sebagai Penerapan Pembelajaran Terdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 185–191. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i2.578

Gumilang, G. S. (2016). Metode penelitian kualitatif dalam bidang bimbingan dan konseling. Jurnal fokus konseling, 2(2).

Lestari, S. P., Dewi, R. S., & Junita, A. R. (2024). Menumbuhkan Kreativitas tanpa Batas: Strategi Inovatif Sekolah dalam Mengembangkan Karakter Kreatif Siswa. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(3), 358–364. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i3.543

Maruti, E. S., Malawi, I., Hanif, M., Budyartati, S., Huda, N., Kusuma, W., & Khoironi, M. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) pada Jenjang Sekolah Dasar. Abdimas Mandalika, 2(2), 85. https://doi.org/10.31764/am.v2i2.13098

Nurhadi, M., Pramesti, T., Martinus, B. K. A., & Tanjung, A. A. E. (2023). ABDI MASSA: Jurnal Pengabdian Nasional Vol. 03, No.04, Tahun (2023). 03(04), 37–48.

Nurhantara, Y. R., & Ratnasari Dyah Utami. (2023). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembelajaran PAI dan Budi Pekerti Berbasis Merdeka Belajar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 736–746. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5142

Prabowo, H. (2019). Pentingnya Peranan Kurikulum yang Sesuai dalam Pendidikan. Jurnal Universitas Negeri Padang, 3(1), 1–10.

Pransista, N., Radhiatun Mardhia, A., Wahyurini, E., Asvio, N., Fatmawati, U., & Bengkulu, S. (2024). Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Mengembangkan Kreativitas Peserta Didik di SDIT Ummu Fathimah Kota Bengkulu. Jurnal Pendidik Tematik, 5(1), 109–115.

Rahayu, M. S., Hasan, I., Asmendri, A., & Sari, M. (2023). Relavansi Kurikulum Dan Pembelajaran Dalam Pendidikan. Dharmas Education Journal (DE_Journal), 4(1), 108–118. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i1.925

Saputra, R., Rochmiyati, S., & Havifah Cahyo Khosiyono, B. (2023). Perwujudan Keenam Profil Pelajar Pancasila Dalam Kegiatan Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Pembuatan Tempat Pensil Sederhana Dari Botol Plastik Bekas. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 10(1), 87–98. https://doi.org/10.31316/esjurnal.v10i1.4077

Sugiono, S. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan r & d. Bandung: Alfabeta, 288.

Suryadien, D., Dini, R., & Dewi, A. A. (2022). Rencana implementasi kurikulum prototipe pada masa pandemi covid-19 di Indonesia. Jurnal Pgmi Uniga, 1(01).

Downloads

Published

2024-12-07