Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Mentimeter untuk Pembelajaran Teori Musik Anak Berkebutuhan Khusus

(Studi Kasus: SLB Negeri Surakarta)

Authors

  • Rr. Diana Insyafari SLB Negeri Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.59024/bhinneka.v1i4.1073

Keywords:

Learning Media, Mentimeter, Music Theory, Children with Special Needs, Educational Technology

Abstract

Technology in education continues to evolve, offering new opportunities for more interactive teaching and learning, especially for children with special needs. One innovation that can be utilized is Mentimeter, an interactive tool that allows teachers and students to engage in a dynamic learning environment. This article discusses the implementation of Mentimeter as an interactive learning medium in teaching music theory to children with special needs. The objective of this research is to examine the effectiveness of Mentimeter in enhancing students' understanding and engagement with music theory material. Using the classroom action research method, this study involved 20 students from SLB Negeri Surakarta with various special needs who participated in music lessons over a period of three months. The results of the research indicate that the use of Mentimeter increased students' active participation and facilitated a better understanding of the material.

References

Ary, D., Jacobs, L. C., Sorensen, C., & Walker, D. (2019). Introduction to Research in Education. Cengage Learning.

Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2021). Research Methods in Education (8th ed.). Routledge.

Creswell, J. W. (2020). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.

Dewey, J. (2019). Experience and Education. New York: Simon & Schuster.

Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2019). Comparison of Convenience Sampling and Purposive Sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4.

Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2020). How to Design and Evaluate Research in Education (10th ed.). McGraw-Hill.

Gardner, H. (2020). Multiple Intelligences: New Horizons in Theory and Practice. Basic Books.

Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. E. (2019). Instructional Media and Technologies for Learning. Boston: Allyn & Bacon.

Kerlinger, F. N., & Lee, H. B. (2021). Foundations of Behavioral Research. Cengage Learning.

Kim, H., & Reeves, T. C. (2018). Reframing Educational Technology Research: A New Paradigm. Educational Technology Research and Development, 66(1), 37-58.

Kurniawati, I., & Sutanto, A. (2020). Pengaruh Media Interaktif terhadap Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Inklusif, 7(1), 77-86.

Kusumawardhani, D. (2020). Penggunaan Media Interaktif Berbasis Teknologi dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Inklusif, 8(2), 113-120.

McLeskey, J., et al. (2021). Inclusion: Effective Practices for All Students. Pearson.

Nugroho, R., & Haryanto, A. (2021). Penggunaan Mentimeter dalam Pembelajaran: Analisis Efektivitas di Kelas. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(2), 89-98.

Pratiwi, S., & Sutanto, A. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(1), 55-66.

Prihatini, A., & Rahmawati, L. (2021). Mentimeter sebagai Alat Pembelajaran Interaktif di Era Digital. Jurnal Pendidikan Teknologi, 12(3), 45-55.

Putra, H. A., & Widyastuti, L. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi dalam Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(3), 203-215.

Rahmat, Y., Putra, W., & Sari, R. (2022). Penggunaan Mentimeter dalam Pembelajaran Teori Musik. Jurnal Pendidikan Musik, 9(1), 112-120.

Setiawan, R. (2019). Tantangan Pembelajaran Teori Musik pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Khusus, 5(2), 45-54.

Setiawan, R. (2021). Tantangan Pembelajaran Teori Musik bagi Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Musik, 6(1), 45-58.

Sudirman, M., Hasanah, I., & Fauzan, R. (2020). Pembelajaran Interaktif dengan Teknologi Digital. Jurnal Pendidikan Inovatif, 8(1), 23-32.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Susanto, E., & Nursalam, A. (2019). Strategi Pembelajaran bagi Anak Berkebutuhan Khusus: Pendekatan Inklusif. Jurnal Pendidikan Khusus, 7(4), 177-186.

Utami, I., & Sukmaningrum, N. (2021). Pengaruh Media Teknologi dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(2), 112-126.

Utami, I., & Susanto, B. (2021). Implementasi Media Teknologi dalam Pembelajaran untuk Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Khusus, 11(2), 56-66.

Wijaya, R. M., & Rahmawati, E. (2023). Kendala Penggunaan Media Teknologi di Sekolah Khusus. Jurnal Pendidikan Inklusif, 10(1), 24-36.

Wijaya, S., & Suryani, E. (2019). Penggunaan Media Interaktif dalam Pembelajaran Inklusif. Jurnal Pendidikan Khusus, 7(3).

Wulandari, T., & Kusumawati, D. (2022). Efektivitas Mentimeter dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(3), 77-86.

Wulandari, T., & Pratama, D. (2022). Mentimeter sebagai Media Pembelajaran Interaktif di Era Digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 13(3), 67-75.

Published

2023-10-30