Lingkungan Digital: Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia pada Platform Tiktok

Authors

  • Yerni Meikristian Gulo Universitas Negeri Medan
  • Sitti Ainie Universitas Negeri Medan
  • Zahra Nasriani Nst Universitas Negeri Medan
  • Mutiara Dinda Azizah Universitas Negeri Medan
  • Wisman Hadi Universitas Negeri Medan
  • Mustika Wati Siregar Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.59024/bhinneka.v2i4.1020

Keywords:

Errors, Speaking Indonesian, TikTok

Abstract

Language is the identity of a country or region because language is the most important element of communication or the most important means of communication. This study uses a qualitative approach with a descriptive research format. The results of the data obtained were analyzed in depth, then compared to obtain more relevant research results. The results of the study showed a number of important findings regarding language errors in the use of TikTok social media. These findings not only reflect the types of errors that often occur, but also reveal the factors that influence them and their impact on their language development. Lack of understanding in communication can lead to misunderstandings and conflicts, and reduce the quality of social interaction.

References

Asfiani, I., & dkk. (2023). Pengaruh Bahasa Indonesia dalam Konten Tiktok Terhadap Peningkatan Kreativitas Mahasiswa UPN Veteran Jawa Timur. JSIM: Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 156-163.

Azizah, I., & Sutrisna, D. (2021). Penggunaan Bahasa Indonesia Non-Baku pada Video Anekdot dalam Pltform Tiktok. Seminar Nasional Pendidikan, 387-396.

Barus, D., & Nasution, I. (2024). Analisis Penggunaan Bahasa Baku yang Digunakan Konten Kreator Tiktok. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 2230-2235.

Firdausah & Fitriyah, 2021. Pemerolehan Bahasa: Teori dan Analisis. Djiwa Amata.Tulungagung. Jawa Timur.

Hidayah, N., & Minsih. (2024). Pengaruh Aplikasi TikTok terhadap Perkembangan Kesantunan Berbahasa pada Siswa di Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 2443-2452.

Inayah, S., Salwa, R., & Tisnasari, S. (2024). Analisis Kesalahan Berbahasa Penggunaan Media Sosial pada Anak Gen Z: Kajian Psikolinguistim. Jurnal Pendidikan Tambusai, 32631-32638.

Kholifah , U., & Sabardila, A. (2020). Analisis Kesalahan Gaya Berbahasa pada Sosial Media Instagram dalam Caption dan Komentar. NUSA, 352-364.

Mulyaningsih, Indriya. (2022). Kebiasaan Berbahasa di Media Sosial: Kajian Psikolinguitik. Aksara. 35 (1).106-115.

Ningrum, I., Purnami, L., & Lestari, A. (2021). Analisis Kesalahan Ejaan dan Tanda Baca pada Media Sosial Instagram. Jurnal Komposisi, 20-25.

Sari, I., & dkk. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Tiktok pada Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing. Jubah Raja: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaran, 125-133.

Siska, L., Burhan Eko, P., & Syamsul, A. (2020). Sarkasme pada media sosial Twitter dan implikasinya terhadap pembelajaran bahasa Indonesia di SMA. Tabasa, 1(2), 270-284.

Subyantoro, (2020). Teori Pemerolehan Bahasa. CV Mahata Magna RaharjaTama. Yogyakarta.

Surip, M., & dkk. (2024). Analisis Kesalahan Penggunaan Bahasa oleh Netizen di Media Sosial Tiktok. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan, 118-123.

Tamsiruddin & Juanda. (2023). Peran Media Sosial dalam Pemerolehan Bahasa Remaja. Jurnal Onoma: Pendidikan Bahasa dan Sastra, 9 (1), 142-152.

Ulfatun, H., Abd. Rahman, R., & Andi Syukri, S. (2021). Analisi penggunaan bahasa sarkasme netizen di media sosial Instagram. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 411-423.

Wasniah. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Kolom Komentar Media Sosial TikTok Tataran Fonologi. DIKBASTRA, 1-8.

Published

2024-10-08