Pengaruh Penguasaan Bahasa Indonesia terhadap Pemahaman Teori dan Praktik Pendidikan Jasmani pada Mahasiswa

Authors

  • Ika Febriana Universitas Negeri Medan
  • Muhammad Reza Nasution Universitas Negeri Medan
  • Bayu Christo Anugrah Purba Universitas Negeri Medan
  • Della Wiyanti Universitas Negeri Medan
  • Nurul Ikhwani Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.59024/bhinneka.v2i4.1016

Keywords:

Language, Theory, Practice, Education and Physics

Abstract

The mental and physical health of students is greatly influenced by physical education, especially in the Physical Education, Health, and Recreation (PJKR) study program at Medan State University. One of the languages ​​that can be used in PJKR learning to understand the Theory and Practice of Education and to communicate with lecturers and friends during lectures is Indonesian. The purpose of this study was to determine the effect of Indonesian language proficiency on students' understanding of physical education theory and practice. This is because language is an important communication tool in learning, including in physical education lessons. The results of the study showed that increasing Indonesian language proficiency has an effect on contributing to improving student achievement in the field of Physics education. 

References

Arsyad, M., Azkia Aura Shanda, E. M. R., Meisa Sindriama Rinelda, & Dudih Gustian. (2023). Pemberdayaan masyarakat tentang pentingnya olahraga bagi kesehatan di Desa Bencoy Kecamatan Cireunghas Kabupaten Sukabumi. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Abdi Putra, 3(2).

Candra, O., Pranoto, N. W., Ropitasari, R., Cahyono, D., Sukmawati, E., & CS, A. (2023). Peran pendidikan jasmani dalam pengembangan motorik kasar pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2).

Erdinda, B., Nababan, D. S. B., Azmi, D. S., & ... (2023). Analisis penggunaan bahasa Indonesia yang baik dan benar di kalangan mahasiswa. IJM: Indonesian Journal of Linguistics, 1, 115–125.

Febriana, I., Panggabean, F., Tarigan, I. B., Sinaga, J. A. C., & Diwa, W. S. (2024). Implementasi bahasa Indonesia dalam pengajaran pendidikan jasmani untuk meningkatkan efektivitas pembelajaran. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 3(3), 240–245.

Kustiara, D. (2018). Studi pendahuluan: Analisis potensi penerapan pendidikan gizi di sekolah alam Bengawan Solo. Berita Kedokteran Masyarakat.

Nurfajariyah, A. P., Permatahati, K., Pramanta, I. A. D., Nasrullah, M. H., Aziz, M. W., & Rizkyanfi, M. W. (2024). Pengaruh pembelajaran bahasa Indonesia pada bidang pendidikan jasmani untuk meningkatkan dan mengembangkan prestasi siswa. Jurnal Ilmiah Spirit, 24(1), 30–35.

Tasita, A. D. A., Shofiyah, H., Sofyan, L. H., Maulana, M. H., Saputri, S. E., Akbar, S. S. G., & Rizkyanfi, M. W. (2024). Peran bahasa Indonesia dalam peningkatan komunikasi dan interaksi dalam pembelajaran PJOK. Jumper: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga, 4(2), 339–347.

Published

2024-10-02