Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Teks Nonfiksi pada Buku Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VIII Terbitan Pusat Kurikulum dan Perbukuan Balitbang Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Membaca

Authors

  • Rafanida Alyafatin Universitas Negeri Semarang
  • Izatul Atiya Pasah Universitas Negeri Semarang
  • Nia Mila Dina Setiani Universitas Negeri Semarang
  • Hening Jati Melani Universitas Negeri Semarang
  • Anggun Rizka Ramadania Universitas Negeri Semarang
  • Asep Purwo Yudi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Aang Fahruddin Dwi Hatmanto SMKN 1 Pakis Aji

DOI:

https://doi.org/10.59024/bhinneka.v2i4.1011

Keywords:

language errors, textbooks, syntax, qualitative descriptive, spelling

Abstract

The use of the Indonesian language, particularly in spelling, has not been fully executed properly, especially in textbooks. Textbooks, especially Indonesian language textbooks, as the primary learning source, should serve as examples of standardized and error-free texts. However, in reality, many language errors are still found in the non-fiction texts of Indonesian language textbooks. This research describes syntax language errors in the Indonesian Language Textbook for Grade VIII published by the Curriculum and Book Development Center of the Ministry of Education and Culture. The research method used is Qualitative Descriptive. The results of the research include language errors in the Grade VIII Indonesian Language Textbook published by the Curriculum and Book Development Center of the Ministry of Education and Culture in the field of syntax, which include: conjunction errors, punctuation errors, misspellings not in accordance with KBBI (Indonesian Dictionary), and sentence ineffectiveness. From the research findings, it can be concluded that Indonesian language textbooks serve as good learning resources, but the various errors found indicate that Indonesian language textbooks are still not effective for learning. This research was conducted to identify language errors in Indonesian language textbooks in order to pay more attention to their effectiveness in learning.

References

Agustina, A., Mutia, A., Khusna, F., Ikrimah, N., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis Pola Kalimat pada Rubrik Olahraga Kompas.com Bulan Maret 2021. Widya Accarya, 12(2), 140–161. https://doi.org/10.46650/wa.12.2.1089.140-161

Amajihono, S. (2022). Kesalahan Penggunaan Tanda Baca pada Karangan Narasi Siswa Kelas X Iis-A Sma Swasta Kampus Teluk dalam Tahun Pembelajaran 2020/2021. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 2.

Anton M. Moeliono, Hans Lapoliwa, H. A., & Sry Satrya Tjatur Wisnu Sasangka, S. (2017). TATA Bahasa Baku Bahasa Indonesia Edisi Keempat. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa.

Apriwulan, H. F., Romania, T., & Restiana, M. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Baliho Makanan (Kajian Morfologi). Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 10(1), 65. https://doi.org/10.31000/lgrm.v10i1.4090

Ariwibowo, E. K. (2013). Konjungsi sebagai Sarana Kepaduan Wacana dalam Tajuk Rencana Majalah “Deutschland.” Magistra, XXV(85).

Ariyadi, A. D., Purwo, A., & Utomo, Y. (2020). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Teks Berita Daring berjudul Mencari Etika Elite Politik di saat Covid-19. Jurnal Bahasa Dan Sastra, 8(3), 2020. https://doi.org/10.24036//jbs.v8i3.110903

Aspriyanti, L., Wulan, A. N., Baehaqie, I., & Rustono, R. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Morfologi pada Takarir Instagram Universitas Negeri Semarang Edisi Bulan Oktober 2022. Pena : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 12(2), 1–9. https://doi.org/10.22437/pena.v12i2.21755

Chaer, A. (2013). No Title. In Pembinaan Bahasa Indonesia. PT. Rineka Cipta. https://books.google.co.id/books/about/Pembinaan_bahasa_Indonesia.html?id=74HWngEACAAJ&redir_esc=y

Enggarwati, A., & Utomo, A. P. Y. (2021). Fungsi, Peran, dan Kategori Sintaksis Bahasa Indonesia dalam kalimat Berita dan Kalimat Seruan pada Naskah Pidato Bung Karno 17 Agustus 1945. ESTETIK : Jurnal Bahasa Indonesia, 4(1), 37. https://doi.org/10.29240/estetik.v4i1.2209

Fajriyani, N., Ridho, M. R., & Laii, Q. (2020). Analisis Kesalahan Berbahasa di Bidang Diksi dalam Buku Panduan Upt Perpustakaan Iain Surakarta Edisi 2018. Jurnal Penelitian Humaniora, Vol. 21 No, 55–68.

Fitriana, M. M., Fatmasari, D., Munadziroh, A. H., Sabila, S., Trias, A., Purwo, A., Utomo, Y., & Fathurohman, I. (2023). Analisis Kalimat Efektif dalam Teks Pidato pada Buku Bahasa Indonesia Kelas VIII Kurikulum Merdeka. Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Kebudayaan (JKPPK), 1(3). https://doi.org/10.59031/jkppk.v1i3.149

Fitriana, S., Oktaviani, N. A., Setiawati, A., Safitri, D. L., Utomo, A. P. Y., & Kesuma, R. G. (2023). Analisis Kalimat Tidak Efektif pada Buku Panduan Capaian Pembelajaran Elemen Jati Diri untuk Pengajar PAUD. … Dan Ilmu Sosial, 1(2).

Giyanti, Afifah, R. N., & Wulandari, R. A. D. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Sintaksis Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas Viii Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2017. WACANA: Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 3(1), 28–34. https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/bind/article/view/12959/1292

Hartanto, R. A., Putri, S. A., & Sumarlam. (2022). Penggunaan Konjungsi dalam Tindak Tutur Mengkritik pada Ulasan Transportasi Umum di Media Youtube. Translation and Linguistics (Transling), 2(2), 86–91. https://doi.org/10.20961/transling.v2i2.64723

Hasnah, S., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis Analisis Kata Tugas pada Artikel Opini “Melestarikan Budaya, Memandirikan Warga” Oleh Musonif Fadli dalam Surat Kabar Jawapos. Bahtera Indonesia; Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 103–119. https://doi.org/10.31943/bi.v6i2.104

Hidayat, R., & Asyhar, M. (2020). Jurnal Bastrindo | Volume I | Nomor 1. I, 87–99.

Iriany, R., & Tenriana, N. (2021). Analisis Kesalahan Penyusunan Kalimat Efektif dalam Karangan Deskriptif pada Siswa Kelas XI SMA Jaya Negara Makassar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 627–640. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i1.2049

Kusumaningrum, N. L., Hidayah, E., Sari, V. W., Rhamadhan, S. D., Utomo, A. P. Y., & Kesuma, R. G. (2023). Fungsi , Kategori , dan Peran Sintaksis Bahasa Indonesia dalam Kalimat Efektif Teks Cerita Anak yang Berjudul “ Berbeda Itu Tak Apa ” pada Buku Ajar Bahasa Indonesia Kelas Satu Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. 1(2), 372–383.

Long, M. . (1983). Does Second Language Instruction Make a Difference? A Review of the Research. Tesol Quartely. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/pernik/article/download/4839/4644/10608

Maharani, A. I., Novitasari, A., Ayu, A. P. R., Ftikha, R. A., & Utomo, A. P. Y. (2023). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Teks Resensi berjudul Petualangan Bocah di Zaman Jepang sebagai Materi Pengayaan Siswa SMA Ardelia. Jurnal Majemuk, 2(4), 560–567.

Mahsun, M. S. (2005). Metode Penelitian Bahasa. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Nadaraning, A., Sofyan, A., & S, E. R. (2016). Perbandingan Konjungsi Bahasa Indonesia dan Bahasa Thailand. Publika Budaya, 1(1), 1–11.

Najwa Faradilah Tri Utami, Asep Purwo Yudi Utomo, Setiya Adi Buono, & Nur Isna Sabrina. (2022). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Cerpen Berjudul “Warisan untuk Doni” Karya Putu Ayub. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 1(1), 88–101. https://doi.org/10.55606/jurribah.v1i1.120

Ni’am, S. T. F., & Utomo, A. P. Y. (2020). Analisis Pematuhan dan Pelanggaran Prinsip Kesantunan Berbahasa pada Kegiatan Praktik Debat Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Pecangaan. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(9), 117–122. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi/article/view/24018

Ningrum, R. T., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis Frasa Nominal Subordinatif pada Teks Berita Suara.Com. Medan Makna, 54–64. https://doi.org/10.26499/mm.v19i1.3254

Ningsih, T., Nuryanti, M., & Mutaqin, D. (2019). Analisis Kebahasaan Teks Editorial pada Harian Pikiran Rakyat Edisi 2017 Sebagai Pengembangan Materi Ajar Teks Editorial Sma Kelas Xii. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 4(1), 7–12. https://doi.org/10.21107/metalingua.v4i1.6121

Nugraheni, D., Akhyatussyifa, U., Nifattien, V., Putri, V., Dzakiyyatul, P., Rufaida, N., Purwo, A. U. Y., & Fahmy, Z. (2024). Analisis Tindak Tutur Ilokusi pada Teks Drama dalam Buku Bahasa Indonesia Kelas VIII Kurikulum 2013 Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia , Universitas Negeri Semarang Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia , Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang. 2(1).

Octavianty, A. F., Uswatun, F., Hidayat, S. E. N., & Utomo, A. P. Y. (2022). Analisis Penggunaan Frasa Verba pada Surat Kabar Suara Merdeka yang Berjudul ”Kurikulum Ruh Pembelajaran Tingkat Paling Dasar hingga Bangku Kuliah”. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 2(1), 77–85. https://doi.org/10.55606/jupensi.v2i1.190

Pramesti, E. G., Zafiera, F. D., Huwaida, J. H., Anugerah, S. K., & Utomo, A. P. Y. (2023). Analisis Frasa pada Teks Biografi dalam Buku Ilmu Pengetahuan Sosial Kelas X Kurikulum Merdeka. Jurnal Majemuk, 2(4), 524–534. https://jurnalilmiah.org/journal/index.php/majemuk/article/view/632%0Ahttps://jurnalilmiah.org/journal/index.php/majemuk/article/download/632/456

Puspitasari, R., Dewi, E. M., Putri, T. E., Asadiva, P., Utomo, A. P. Y., & Saputro, I. H. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Teks Editorial dalam Modul Ajar Bahasa Indonesia Kelas XII SMA Kurikulum Merdeka. Student Research Journal, 1(2), 384–396.

Putri, A. N. (2019). Penggunaan Konjungsi Subordinatif Kausal dan Temporal dalam Teks Berita. BASINDO: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 3(2), 136–148.

Qutratu’ain, M. Z., Dariyah, F. S., Pramana, H. R., & Utomo, A. P. Y. (2022). Analisis Kecenderungan Penggunaan Kalimat Tidak Efektif pada Takarir Unggahan Beberapa Akun Instagram. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55606/jupensi.v2i1.188

Rahmania, N., & Utomo, A. P. Y. (2021). Analisis Kalimat Turunan Plural Bertingkat Hasil Gabungan Dua Klausa dalam Naskah Pidato Kenegaraan Presiden RI 2020. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 149–157. https://doi.org/10.22236/imajeri.v3i2.6194

Rini, D. P., Rahayu, P. A., Utomo, A. P. Y., Siwi, R. S., Fitriana, Z., & Wardani, O. P. (2023). Analisis Penggunaan Kalimat pada Teks Laporan Hasil Observasi dalam Buku Ajar Kelas X SMA Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial (Jupendis), 1(2), 140–156.

Setiawati, S. (2016). Penggunaan Kamus Besar Bahasa Indonesia (Kbbi) dalam Pembelajaran Kosakata Baku dan Tidak Baku Pada Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Gramatika, Vol 2, No, 44–52.

Sudaryanto. (1993). Metode dan aneka teknik analisis bahasa: Pengantar penelitian wahana kebudayaan secara linguistis (Vol. 64). Duta Wacana University Press.

Sudaryanto. (2015). Metodologi dan Aneka Teknik Analisis Bahasa. Sanata Dharma University Press.

Sugiyono. (2016). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia (4th ed.).

Sumartono. (2010). Program Buku Teks di DP3M Ditjen Dikti. Lpp UNS.

Supriani, R., & Siregar, I. R. (2016). Penelitian Analisis Kesalahan Berbahasa. Jurnal Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, Vol. 3 No., 67–76.

Tarigan, D., & Tarigan, H. G. (2021). Pengajaran analisis kesalahan berbahasa.

Tarigan, H. G. D. T. (2009). Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia. Angkasa. https://books.google.co.id/books/about/Pembinaan_bahasa_Indonesia.html?id=74HWngEACAAJ&redir_esc=y

Tatiane Machado. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Secara Sintaktis dalam Proses Diskusi Siswa Kelas Iv Sdn Miri. Jurnal Visipena Volume 8 Nomor 2, 549, 40–42.

Utomo, asep P. Y., Haryadi, Fahmy, Z., & Ayom, I. (2019). Kesalahan Bahasa pada Manuskrip Artikel Mahasiswa di Jurnal Sastra Indones. Jurnal Sastra Indonesia, 8(3), 234–241.

Wagiran, Asep Purwo Yudi Utomo, & Dayu Lintang Dwi Cahyani. (2018). Identifikasi Teks Bergenre Cerita Bermuatan Nilai Konservasi. Identifikasi Teks Bergenre Cerita Bermuatan Nilai Konservasi, Semarang, XIV(2), 1–15. http://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/lingua

Yunita, D. A., Sugono, D., & Suendarti, M. (2021). Kesalahan Penggunaan Tanda Baca dan Kosakata dalam Penulisan Karangan Deskripsi. Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 3(02), 121. https://doi.org/10.30998/diskursus.v3i02.7494

Published

2024-09-30