Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Etika Komunikasi Antara Siswa dengan Guru di SMK Pemuda 1 Kesamben

Authors

  • Arum Widasari Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Suhartono Suhartono Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Cicik Pramesti Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i2.1456

Keywords:

Communication Ethics, Implementation, Pancasila Values

Abstract

The implementation of Pancasila values ​​in communication ethics between students and teachers is an important aspect in creating a harmonious and character-based educational environment. This study aims to describe how the implementation of Pancasila values ​​in communication ethics between students and teachers at SMK Pemuda 1 Kesamben. This study applies a qualitative descriptive approach with data collection techniques that include observation, interviews, and documentation studies. Data analysis is carried out through the stages of data reduction, data presentation, and drawing conclusions. To ensure the validity of the data, data triangulation techniques are used. The results of this study show that the implementation of Pancasila values ​​in student and teacher communication is reflected in three main indicators: (1) Politeness (the principles of Divinity and Humanity) can be seen from the choice of good and not rude words, the use of good language, and the right tone of voice. (2) Effectiveness of communication (the principle of Democracy) is shown through the delivery of clear and easy-to-understand opinions and maintaining communication on track. (3) Mutual respect (the principle of Unity and Social Justice) can be seen from respecting the teacher's opinion and respecting differences of opinion, listening when the teacher speaks, and responding wisely when communicating with the teacher. Class XI Accounting students at SMK Pemuda 1 Kesamben have implemented Pancasila values ​​in communication ethics with teachers during the PPKn learning well.

References

Aulia, M., Misnawati, M., Apritha, A., Setyoningsih, R. A., Handayani, P., & Saptaniarsih, W. (2023). Pelajar Pancasila pada abad ke-21 di SMAN 1 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 134–151.

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2024). KBBI Online. https://kbbi.web.id/

Fahik, M. (2023, May). Penerapan metode kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan prestasi belajar Pendidikan Kewarganegaraan pada siswa kelas XI IPS 1 SMA Negeri 1 Malaka Barat tahun pelajaran 2022/2023. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 2(1), 215–226.

Fahrianur, F., Monica, R., Wawan, K., Misnawati, M., Nurachmana, A., Veniaty, S., & Ramadhan, I. Y. (2023). Implementasi literasi di sekolah dasar. Journal of Student Research, 1(1), 102–113.

Faizah, N. A. (2023). Etika komunikasi peserta didik kepada pendidik dalam Al-Qur’an surat Al-Hujurat ayat 1–3 [Artikel tidak diterbitkan atau sumber tidak lengkap – perlu dilengkapi].

Jayanti, A. I., Misy, A., Susilowati, D., Misnawati, M., Retsi, O. D., Cuesdeyeni, P., ... & Amrin, I. Q. (2025, May). Strategi membangun budaya positif untuk kesuksesan peserta didik di SMAN 5 Palangka Raya. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 4(1), 12–24.

Musyawir, M. (2022, November). Pembelajaran inovatif untuk menanamkan nilai-nilai karakter pada siswa sekolah dasar (SD) di Namlea Kabupaten Buru (studi meta-sintesis). In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 1(2), 15–29.

Nugraha, C. A., & Suhardini, A. D. (2021). Etika komunikasi siswa kepada guru dalam perspektif aktivitas kelompok remaja Islam di SMA PGII 2 Bandung. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 1(1), 27–35.

Pohan, S., Syafitri Br Marpaung, N., & Br Bangun, A. (2023). Implementasi nilai Pancasila dalam etika komunikasi pada calon guru profesional sebagai fasilitator. Jurnal Belaindika: Pembelajaran dan Inovasi Pendidikan, 5(3), 79–84.

Putri, A. S. M., Setiawati, R., & Widodo, H. (2022). Implementasi nilai Pancasila pada generasi Z. Jurnal Evaluasi dan Pembelajaran, 4(1).

Putri, G. E., Misnawati, M., Syahadah, D., Sari, Y., Ummy, R., & Nurfitria, I. (2023). Pengamalan nilai profil Pelajar Pancasila dalam proses pembelajaran pada era digital di SMPN 6 Palangka Raya. Cakrawala: Jurnal Pengabdian Masyarakat Global, 2(1), 171–190.

Sari, A. F. (2020). Etika komunikasi. Tanjak: Journal of Education and Teaching, 1(2), 127–135. https://doi.org/10.35961/tanjak.v1i2.152

Sulianti, A., Efendi, Y., & Sa’diyah, H. (2020). Penerapan nilai-nilai Pancasila dalam lembaga pendidikan. Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(1), 54–65.

Undari, R., Muthali’in, A., & Prasetiyo, W. H. (2022). Etika komunikasi siswa dalam pembelajaran online: Studi kualitatif pada pembelajaran PPKn. Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 3(1), 74–89.

Wijayanti, A. A., Syandhana, N., & Hikari, S. (2022). Peran Pancasila di era globalisasi pada generasi Z. Jurnal Intelektiva, 4(1).

Yuniar, R., Bintang, M. I. C., & Ningrum, D. F. (2022). Penguatan nilai-nilai Pancasila sebagai fondasi etika berkomunikasi pada pembelajaran online. Jurnal Pewarta Indonesia, 4(1), 28–40.

Downloads

Published

2025-05-22

How to Cite

Arum Widasari, Suhartono Suhartono, & Cicik Pramesti. (2025). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Etika Komunikasi Antara Siswa dengan Guru di SMK Pemuda 1 Kesamben. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 3(2), 441–452. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i2.1456

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.