Analisis Kesulitan Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Geometri: Tinjauan Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.59024/atmosfer.v3i1.1216Keywords:
Mathematics, Geometri, Difficulities in learningAbstract
One of the areas of mathematics that studies the concept of flat and spatial shapes is geometry. Thus, in elementary school, geometry concepts are taught gradually in concrete, semi-concrete, and abstract forms. The research method using literature review. The results show that there are many reasons why many students in elementary school face difficulties in learning geometry materials. Therefore, this study will investigate the various reasons why students face difficulties in learning geometry materials.
References
Andriliani, L., Amaliyah, A., Prikustini, V. P., Daffah, V., Studi, P., Guru, P., Dasar, S., & Tangerang, U. M. (2022). ANALISIS PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA MATERI. 1(7), 1169–1178.
AtTàlim : Jurnal Pendidikan, 7(1), 2548–4419.
Fadillah, A., Alim, J. A., & Antosa, Z. (2022). Analisis Kesulitan Siswa Pada Materi Pengenalan Geometri Di Kelas 2 Sdn 130 Pekanbaru. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 5(1), 11. https://doi.org/10.31258/jta.v5i1.11-20
Faradisa, A. P., & Saputro, B. A. (2019). Kesulitan pada pembuktian geometri terkait sifat-sifat dasar. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4, 198–204.
Farah, R. A., & BUDIYONO, B. (2018). Pembelajaran matematika materi geometri di SD Al Hikmah Surabaya. State University of Surabaya.
Fauzi, A., & Haeriah, &. (2021). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Pada Materi Geometri Bangun Ruang Ditinjau Dari Persepsi Guru. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 01 No(02), 17. https://jurnal.habi.ac.id/index.php/Dikmat
Fauzi, I., & Arisetyawan, A. (2020). Analisis kesulitan belajar siswa pada materi geometri di sekolah dasar. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 11(1), 27–35.
Hadiyanto, F. R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Kelas VII dalam Menyelesaikan Soal Geometri. Mandalika Mathematics and Educations Journal, 2(1), 21–31.
Hanan, M. P., & Alim, J. A. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Kelas Vi Sekolah Dasar Pada Materi Geometri. Al-Irsyad Journal of Mathematics Education, 2(2), 59–66. https://doi.org/10.58917/ijme.v2i2.64
Herlina, Rukli, & Erwin Akib. (2023). Analisis Kesulitan Penyelesaian Soal Geometri Pada Sd Islam Al Azhar 34 Makassar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 301–315. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i3.1595
Irenewati, I., Aulya, L. N., Rahma, A. luthfia, & Putri, S. hadiana. (2023). Analisis Kesulitan Siswa Kelas Tinggi Memecahkan Masalah Matematika Dalam Materi Geometri Bangun Datar Ditinjau Dari Teori Van Hiele. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika
IV (Sandika IV, 4(Sandika IV), 417–426. https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/1227
Kholiyanti, A. (2018). Pembelajaran matematika dari konkrit ke abstrak dalam membangun konsep dasar geometri bagi siswa sekolah dasar. Pi: Mathematics Education Journal, 1(2), 40–46.
Lubis, A. R., Khoirunisak, A., Oraple, G., Sukoriyanto, S., & Pusawidjayanti, K. (2022). Kesalahan Mahasiswa dalam Menyelesaikan Soal Kostruksi Dasar Geometri. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pembelajarannya (SNMP), 1, 202–211.
Priatna, N., & Yuliardi, R. (2018). Pembelajaran Matematika. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Putri, A. D., & Fitriyani, H. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Materi Geometri Pada Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1).
Rahayu, E. (2021). Problema Kesulitan Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Geometri.
Rahmawati, S., & Rahmani, A. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Pengenalan Geometri Kelas Ii Di Sekolah Dasar Negeri (Sdn) 2 Sangiangtanjung 1). Jurnal Pendidikan Dasar Setia Budhi, 7(2), 2024. https://stkipsetiabudhi.e-journal.id/jpd
Ratna Sari, D. (2021). AKM-Numerasi, Kemampuan Siswa, S Analisis Kemampuan Siswa SD dalam Menyelesaikan Soal Geometri Asesmen Kompetensi Minimum. Jurnal Sekolah Dasar, 6(2), 87–93. https://doi.org/10.36805/jurnalsekolahdasar.v6i2.1750
Ristanty, D. W., & Pratama, F. W. (2022). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematika pada materi segiempat berdasarkan teori van hiele. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1648–1658.
Sari, A. K., Sagala, A. A., & Simanjuntak, G. C. (2024). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pembelajaran Materi Bangun Geometri Dan Sifat Sifatnya. Jurnal Lingkar Pembelajaran Inovatif, 5(6).
Simbolon, S., Sapri, S., & Sapri, S. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Kelas IV Materi Bangun Datar di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2510–2515. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2081
Yusmin, E. (2017). Kesulitan belajar siswapada pelajaran matematika (rangkuman dengan pendekatan meta-ethnography). Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 9(1).
Zahra, A., Azzahra, A., & Anggraeni, P. N. (2024). Analisis Kesulitan Siswa Pada Materi Geometri Melalui Model Problem Based Learning (PBL). Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(1), 132–141. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i1.471
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, dan Sosial Humaniora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.