Analisis Konsep Pembelajaran Alquran dengan Metode Iqra: Suatu Kajian Literatur

Authors

  • Tito Erliando Saputra UIN Imam Bonjol Padang
  • Alvin Ardiansyah Putra UIN Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli UIN Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i4.1071

Keywords:

Quran Learning, Iqra method, Life Guide

Abstract

The Quran is the word of Allah revealed to Prophet Muhammad (SAW) through the angel Gabriel to serve as a guide for humanity. All human beings are required to believe in and study the Quran, one of the methods being Iqra. The Iqra method emphasizes fluent reading without spelling. This method was first taught by K.H. As’ad Humam in 1983. It is based on a child-centered approach, providing students with ample opportunities to develop optimally according to their abilities.This study will discuss the definition of the Iqra method, its history, advantages and disadvantages, as well as a comparison with other methods of Quran study, in order to identify the most effective way to learn the Quran. With this method, children can read the Quran properly according to the rules of Tajwid, including aspects such as makhraj al-huruf, mad, idgham, and other reading laws.

References

Anggita, S., Hernawati, & Nurhasanah. (2023). Pengaruh penggunaan metode Iqra terhadap kemampuan membaca Alquran pada peserta didik di TPQ Aisyah Binjai. Jurnal Penelitian, Pendidikan dan Pengajaran (JPP), 4(1).

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 3(01), 1-9.

Bahrani, Y., Agustiyani, A., & Aisyah, S. (2022). Belajar membaca Al-Qur’an bagi anak berkebutuhan khusus: Metode dan praktis. Bening Media Publishing.

Fazil, M. (2020). Efektivitas penggunaan metode Iqra untuk meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur’an bagi siswa Muallaf. Tadabbur: Jurnal Peradaban Islam, 2(1), 85-103.

Masykur, M., & Solekhah, S. (2021). Tafsir Quran Surah Al-‘Alaq ayat 1 sampai 5 (Perspektif ilmu pendidikan). Wasathiyah: Jurnal Studi Keislaman, 2(2), 72-87.

Rahmi, N. F., & Tabroni, I. (2022). Application of the Iqra method in improving Al-Qur'an reading ability. Jurnal Pengabdian Masyarakat Bestari, 1(8), 769-778.

Realita, R., & Muzfira, I. (2021). Kefasihan membaca Al-Qur’an melalui kolaborasi metode Iqra dan Cantolan. Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(3), 563-574.

Srijatun, S. (2017). Implementasi pembelajaran baca tulis Al-Qur’an dengan metode Iqra pada anak usia dini di RA Perwanida Slawi Kabupaten Tegal. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 25-42.

Sumarji, & Rahmatullah. (2018). Inovasi pembelajaran Al-Qur'an. Ta'limuna.

Susanti, S., & Nurhayati, S. (2022). Penerapan metode Iqro dalam mengenalkan huruf hijaiyah pada anak usia dini. WALADUNA: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2), 13-23.

Syaifullah, A., Rahmah, F. M., Salamah, F., & Srisantyorini, T. (2021, November). Penerapan ilmu tajwid dalam pembelajaran Al-Quran untuk mengembangkan bacaan Al-Quran. In Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ (Vol. 1, No. 1).

Thalib, M. D. (2021). Al-Amr (Perintah dalam Al-Qur’an). Jurnal Al-Ibrah, 10(2), 139-158.

Wardhana, I. P. (2021). Review kurikulum pendidikan Cara Belajar Siswa Aktif (CBSA) tahun 1984 dalam pendidikan Indonesia. Keraton: Journal of History Education and Culture, 3(1), 17.

Wirabumi, R. (2020). Metode pembelajaran ceramah. In Annual Conference on Islamic Education and Thought (ACIET) (Vol. 1, No. 1, pp. 105-113).

Published

2024-10-18

How to Cite

Tito Erliando Saputra, Alvin Ardiansyah Putra, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Analisis Konsep Pembelajaran Alquran dengan Metode Iqra: Suatu Kajian Literatur. Atmosfer: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, Budaya, Dan Sosial Humaniora, 2(4), 298–306. https://doi.org/10.59024/atmosfer.v2i4.1071